Betta edithae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    Betta edithae

    hej hej

    har skaffat mig Betta edithae, men har ingen erfarnhet av just denna art.

    är det någon som odlat den ? och någon som vet hur den vill bli skött och vad den kräver ? har den nåt svenskt namn?

    tänkte jag skulle försöka få yngel på dom jag köpte men vill ju också att dom ska må så bra som möjligt.

    tack för svar!
  • Olivin
    • July 2006
    • 573

    #2
    Har ingen egen erfarenhet av den fisken, men då ingen annan svarat kan jag iaf tipsa om denna sida ifall du inte redan sett den:
    Medlem i VAAF www.vaaf.se

    Kommentar

    • oaken
      • September 2006
      • 901

      #3
      En av de lättaste Bettorna (utöver splendens då). Väldigt lättlekt och ställer inga direkta krav på vattenvärden. Föredrar akvarium med mycket växter som ger skydd och kan matas med frysfoder som artemia och bra torrfoder. Se förresten till att mata upp hanen mellan lekarna, annars finns risken att han svälter ihjäl. Ynglen är stora och tar nykläckt artemia och andra små levande foder direkt.

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        Ursprungligen postat av Olivin
        Har ingen egen erfarenhet av den fisken, men då ingen annan svarat kan jag iaf tipsa om denna sida ifall du inte redan sett den:
        http://www.zookoll.se/dp_artiklar.ph...t&id=16&site=1
        tack för länken ! intressant läsning. så vad jag förstått så är detta en Munruvandekampfisk(Betta).

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #5
          Ursprungligen postat av oaken
          En av de lättaste Bettorna (utöver splendens då). Väldigt lättlekt och ställer inga direkta krav på vattenvärden. Föredrar akvarium med mycket växter som ger skydd och kan matas med frysfoder som artemia och bra torrfoder. Se förresten till att mata upp hanen mellan lekarna, annars finns risken att han svälter ihjäl. Ynglen är stora och tar nykläckt artemia och andra små levande foder direkt.
          låter bra! detta ska jag nog klara av(klarar ju splendens utan problem).

          vad tror du om att ha dessa två tillsammans med betta splendens?

          kanske riskfyllt.

          Kommentar

          • aronman
            • October 2008
            • 79

            #6
            Hej!
            Har ingen större erfarenhet av dessa mer än att jag en gång för flera år sedan skulle få låna en ruvande hane och få ynglen av en kille som ofta hade lek på dessa.
            Tyvärr blev hanen så rädd när han stoppades i en påse att han spottade ynglen i påsen vilka dog nån timme senare, har ser dess inte tänkt på dessa men blev lite sugen nu när jag läste om dessa igen.

            Vill inte kapa tråden för mkt men vet nån om dessa finns hos nån handlare i göteborg just nu??

            /Andreas

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #7
              nånstans i Göteborg bör dom säljas, mina är inte köpta där jag bor i Kinna, utan köpte dom i Kristianstad.

              Kommentar

              • Olle A
                • January 2002
                • 1661

                #8
                Jag håller med Oaken, Betta edithae är en mycket lättskött art som leker gång på gång i sällskapsakvariet om de är i god kondition. Ser du att en hane har munnen full av ägg, kan du försiktigt (!) flytta honom till ett mindre akvarium där han får spotta ynglen. Ungefär som man ibland flyttar en ungfödarhona som ska yngla. Är du för hårdhänt kan han dock spotta äggen för tidigt och då blir det inget av dem. Ynglen är som sagt lätta att föda upp, bäst är att ge dem artemia eller små cyclops. Jag har inte haft Betta edithae och B. splendens ihop, men skulle tro att det går bra åtminstone i ett lite större akvarium med mycket växter. Betta edithae är betydligt fredligare än splendens. Om Betta edithae finns i Göteborgstrakten just nu vet jag inte, men ett tips är att kolla med ZooMässan i Kungsbacka. De kan ha en del annorlunda bettor ibland.

                Olle

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lars-Olof Arvids
                  Jag har inte haft Betta edithae och B. splendens ihop, men skulle tro att det går bra åtminstone i ett lite större akvarium med mycket växter.

                  Olle
                  väldigt bra artikel du skrev,och tack för infon. jag ska ju göra om i mitt 200L kar och tänkte ha lite betta splendens honor däri och det borde va stor nog för bägge arterna.

                  har du många Betta arter hos dig? man kan kanske komma på besök någon gång?

                  Kommentar

                  • Olle A
                    • January 2002
                    • 1661

                    #10
                    Roligt att du gillade min artikel! Jag visste inte ens att den låg kvar på zookoll. Labyrintfiskföreningen Colisa Scandinavia, som jag nämner i artikeln, finns tyvärr inte kvar längre. Ett 200-liters akvarium med mycket växter blir säkert alldeles utmärkt att ha de två Betta-arterna i. Tyvärr är det länge sedan jag hade Betta edithae i lek. De två kvarvarande har fått någon mystisk sjukdom, så jag är rädd att jag är på väg att tappa arten. Får du yngel är jag mycket intresserad av att köpa några! Annars har jag bara Betta splendens, en ganska kortfenad hane (han påminner om vildformen men är nog inte riktigt renrasig) och tre honor. Du får gärna komma och se på mina fiskar någon gång. Förutom bettor är det mest killis jag har.

                    Olle

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lars-Olof Arvids
                      Roligt att du gillade min artikel! Jag visste inte ens att den låg kvar på zookoll. Labyrintfiskföreningen Colisa Scandinavia, som jag nämner i artikeln, finns tyvärr inte kvar längre. Ett 200-liters akvarium med mycket växter blir säkert alldeles utmärkt att ha de två Betta-arterna i. Tyvärr är det länge sedan jag hade Betta edithae i lek. De två kvarvarande har fått någon mystisk sjukdom, så jag är rädd att jag är på väg att tappa arten. Får du yngel är jag mycket intresserad av att köpa några! Annars har jag bara Betta splendens, en ganska kortfenad hane (han påminner om vildformen men är nog inte riktigt renrasig) och tre honor. Du får gärna komma och se på mina fiskar någon gång. Förutom bettor är det mest killis jag har.

                      Olle
                      klart du kan få några yngel.

                      får se när jag kan komma, killis är ju underbara dom också så det är bara roligt att se. fick tyvärr avliva en av mina då den fick parasit. men dom andra lever och mår bra leker gör dom men hittar ingen rom mysko.

                      har köpt lite nya vackra hanar av splendens, också kortfenade med olika färger och lite lätt metall.

                      Kommentar

                      • aronman
                        • October 2008
                        • 79

                        #12
                        Hej Lars-olof.
                        Jag har aldrig varit på zoomässan i kungsbacka och såg att de har öppet till klockan 16 idag, så jag sticker ner dit i e.m och kollar om de inte har några betta edithae
                        tack för tipset.
                        Skriver här senare i eftermiddag hur det gick.

                        /Andreas

                        Kommentar

                        • aronman
                          • October 2008
                          • 79

                          #13
                          Hej igen!
                          Har idag köpt mig ett fint (eller ja, ganska färglösa är de än sålänge men välväxta) par av B. Edithae.
                          Var iväg till Zoomässan i kungsbacka för första gången nånsin idag.
                          Mycket trevlig affär med otroligt mycket trevliga fiskar både vanliga som mycket ovanliga fiskar, och det mesta såg ut att vara i mycket god kondition!

                          Fick hjälp av en mycket trevlig man som visade sig vara en riktig Betta fantast, definitivt inte sista gången jag gör affärer där.

                          Ska inte kapa tråden för mycket för dig flaxss!

                          hur mår din nya firrar?
                          Är de framme nånting, fick höra av killen på zoomässan att de tydligen håller sig undangömda en del.

                          /Andreas

                          Kommentar

                          • Flaxss
                            • November 2008
                            • 1718

                            #14
                            Ursprungligen postat av aronman
                            Hej igen!
                            Har idag köpt mig ett fint (eller ja, ganska färglösa är de än sålänge men välväxta) par av B. Edithae.
                            Var iväg till Zoomässan i kungsbacka för första gången nånsin idag.
                            Mycket trevlig affär med otroligt mycket trevliga fiskar både vanliga som mycket ovanliga fiskar, och det mesta såg ut att vara i mycket god kondition!

                            Fick hjälp av en mycket trevlig man som visade sig vara en riktig Betta fantast, definitivt inte sista gången jag gör affärer där.

                            Ska inte kapa tråden för mycket för dig flaxss!

                            hur mår din nya firrar?
                            Är de framme nånting, fick höra av killen på zoomässan att de tydligen håller sig undangömda en del.

                            /Andreas
                            tråden blir bara rikare när du är med

                            har aldrig varit där heller. men det du skrev lät ju bra. får nog också göra ett besök där. hade dom fler arter av Betta?

                            dom mår bra än, dom är lite rädda och gömmer sig på botten och bland stenarna. men har ätit och dom har börjat färga ut mer.

                            Kommentar

                            • aronman
                              • October 2008
                              • 79

                              #15
                              Min hona har dött

                              Hon såg inte alls bra ut igår när jag hade suttit och kollat en stund låg på sidan till och från.
                              Får försöka få fatt i en ny hona snarast då.

                              För att återgå till tråden.
                              Zoomässan hade Betta imbellis inne igår och vanlig splendes men inga andra vad JAG såg iallafall men ägaren verkade som att han mer än gärna tog hem lite mer udda betta arter om man bara frågade honom, så ring dit innan och beställ om du vill vara säker på nån art du är sugen på.

                              Han nämnde nån art som han hade haft inne som kostade över 2500:-/paret
                              Kanske inget att börja med direkt :P

                              Kommentar

                              Arbetssätt...