Killis funderingar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    Killis funderingar

    Hej,

    jag har ett litet akvarium på c:a 30l och funderar på om jag kan hålla några Killis i det?

    Årstidskillis och vanlig killis? vad är det för skillnad?

    Vad ska jag isf tänka på vid inredning?

    1. Vill dom ha strömt?(räcker 200l/h?)
    2. Mycket växter? Finbladigt eller ?

    Kom gärna med lite information och tips.
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

  • Fanbyalperna

    • September 2005
    • 752

    #2
    Varför inte räkor? Du är ju dessutom inne på bräckvatten och det finns en del räkor som behöver det för få räklingar att växa upp.
    Har inte alltid rätt, men fel ibland

    Kommentar

    • Markus1984
      • November 2008
      • 2606

      #3
      Jag är inte så intresserad av räkor tyvärr..
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Läs mer här: killisidan
        Strömt - nej helst inte alls.
        växter helst - gärna flyt och finbladigt
        täckglas på! dom kan hoppa och gärna
        bra foder - mjukt eller levande - glöm vanliga flingor om du menar allvar...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Markus1984
          • November 2008
          • 2606

          #5
          Tack erik jag väntade på att du skulle svara

          har du nåt speciellt märke på foder dom gillar?

          Vilken art skulle passa att ha någar få av?

          10st i 30 liter går det eller hur många skall man hålla?
          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Foder: moina, grindalsmask, bananflugor t ex. Rivna räkor går också bra.
            Någon Fundulopanchax gardneri eller nigerianus är bra förslag till första försök.
            Helst mindre än 10 styck i 30 liter men visst går det om man byter vatten ofta och rikligt.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Markus1984
              • November 2008
              • 2606

              #7
              Epiplatys annulatus är verkligen fin..
              Aphyosemion exigoideum har jag sett i min lokale fiskaffär tror jag.. åtminstone väldigt lik..

              Vad kostar dessa fiskar stycket ungefär?
              Känner du till nån som odlar dessa i Västerås eller i närheten?
              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

              Kommentar

              • Markus1984
                • November 2008
                • 2606

                #8
                Om jag bestämmer mig för 2 arter och har 3st av varje?
                Vilken könsfördelning borde jag ha?
                Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Helst artakvarier - inte 2 arter i samma burk om den är på 30 liter.
                  Könsfördelning rekommenderar 1 eller 2 hannar till 2 eller 3 honor.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Markus1984
                    • November 2008
                    • 2606

                    #10
                    Okej då blir det så till att börja med.

                    2hanar och 3 honor...av samma art

                    Ingen aning om vilken art jag ska välja då jag tycker att alla är fina..
                    de ser ut som små färgglada laxar ;D

                    Hoppas jag kan få tag i nån som odlar dessa i närheten av mig...

                    Jag har läst runt lite på sidan och kommer med all säkerhet besöka den då och då..

                    Jag funderar på att ha svart grus 1-2mm från Akvastabil som jag har liggande(oanvänt).. tror du dom gillar det?
                    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                    Kommentar

                    • Markus1984
                      • November 2008
                      • 2606

                      #11
                      Efter att ha läst om Pseudepiplatys annulatus "Clownkillin" och tittat på lite fler bilder står det klart att det blir denna. Om jag kan få tag i den..

                      Trots namnet så hittade jag denn fisk under Killis - ej årstidfiskar.. så hur gamla blir det ungefär?
                      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        clownkillis kan nog bli ett par år gamla.
                        ett säkert ställe att få tag på dom i mälardalen är södermalms akvarieaffär
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • Markus1984
                          • November 2008
                          • 2606

                          #13
                          Okej, jag ber nog min lokale affär ta hem åt mig isf. Eller så ber jag tjejen ta med dom hem på tåget.. hon jobbar i sthlm..
                          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                          Kommentar

                          • PixelHermit

                            • May 2002
                            • 105

                            #14
                            Killisfunderingar

                            Ursprungligen postat av Markus1984
                            Trots namnet så hittade jag denn fisk under Killis - ej årstidfiskar.. så hur gamla blir det ungefär?
                            Ja... lite märkligt är det - namnet annulatus tyder ju på att det skulle vara en årstidsfisk, kan man tycka. Men nej, det är en utpräglad så kallad växtlekare, och alltså inte årstidsfisk. Det finns ju dessutom en mellanform av killis - halvannuella arter - där man antingen kan torka äggen under en ganska kort period, eller låta dem utvecklas i vatten under en något längre period. Exempelvis kan många, förmodligen de flesta Fundulopanchax räknas dit. Men Psuedepiplatys annulatus hör inte dit, och deras ägg dör troligen inom loppet av på sin höjd en timme om de läggs i fuktig torv snarare än ligger i vatten.

                            Jag har själv odlat den framgångsrikt förr i världen - köpte en trio, eller var det en grupp, av Erik - och håller med honom om att de kan bli ett par år gamla; de är dock inte särskilt produktiva när de blivit äldre än ungefär ett och ett halvt år. (Och även annars är de oftast mindre produktiva än de flesta andra killiarter.) Viktigast för att de ska må bra är enligt mig att de får ett mycket bra foder - levandefoder minst två-tre gånger i veckan, gärna av varierande sort, och så fryst eller likvärdigt foder däremellan - och att man är noga med vattenbytena. Mina fick aldrig torrfoder, utom TetraPhyll någon gång i månaden , som de av någon underlig aanledning tyckte mycket om, trots att de egentligen är utpräglade köttätare. Jag bytte en fjärdedel av vattnet, två gånger i veckan. Fiskarna gick i tolvlitersakvarier (30x20x20cm), vilket är ett alldeles utmärkt mått för de flesta mindre killis, om man håller ett lekpar eller en trio i varje (plus yngel).

                            Precis som Erik nämner så vill fiskarna helst ha massor med växter, och viktigast där är förmodligen flytväxter - antingen finbladiga som exempelvis dammlevermossa (Riccia fluitans) eller sådana som har fintrådiga rötter som hänger ner i akvariet, exempelvis någon art av vattenormbunke (Ceratopteris). Fiskarna lägger gärna ägg bland Riccians "blad" eller i vattenormbunkarnas vackert nedhängande rötter.

                            Den enda tekniska utrustning jag använde var belysning, och ibland en termometer - täta vattenbyten och mycket växter gör att det då inte behövs någon pump, vilket förstås är extra bra eftersom flertalet killis som sagt föredrar mer eller mindre helt stillastående vatten.

                            X
                            X
                            Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
                            http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

                            Kommentar

                            • Markus1984
                              • November 2008
                              • 2606

                              #15
                              Hej PixelHermit!

                              Tack för ditt långa och utförliga svar!!

                              Jag kan med andra ord eventuellt skippa den lilla pumpen jag hade tänkt ha..tåls att tänka på. Blir det inte mycket smått skräp trots vattenbyten?

                              Det enda jag känner mig orolig inför är levandefodret då jag aldrig haft sånt..och inte vet så mycket om det. (Förutom syrsor och daggmask)

                              Akvariumet jag kommer hålla dom i är 25 djupt,25 högt och 50 långt.

                              Belysning? Vilken belysning borde jag ha till detta kar för att flytväxterna skall trivas?

                              Angående inredning tror jag att det kommer bli såhär:

                              Grus: 1-2mm Svart grus från Akvastabil.
                              Stenar: Vita eller grå stenar som bildar några små stenrös.
                              Växter: 2-3 små javaormbunkar och 2 flytväxter.

                              P.s jag håller just nu på att limma om akvariet.

                              /Markus
                              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...