Killis funderingar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bowman
    • December 2008
    • 1318

    #76
    Trevligt!

    Kommentar

    • Markus1984
      • November 2008
      • 2606

      #77
      Några bilder.

      Här kommer några bilder som jag tog förra veckan på det lilla killi karet.

      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00557.jpg
Visningar: 1
Storlek: 119,0 KB
ID: 2104975Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00559.jpg
Visningar: 1
Storlek: 99,4 KB
ID: 2104976
      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00560.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,0 KB
ID: 2104977Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00561.jpg
Visningar: 1
Storlek: 98,1 KB
ID: 2104978
      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00562.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,3 KB
ID: 2104979

      Inte bästa kvalité på bilderna och där är akvariet "nystartat" (använde gammalt vatten+filter)

      kokosnöten är full med torv.

      /Markus
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

      Kommentar

      • Bowman
        • December 2008
        • 1318

        #78
        Ursprungligen postat av Markus1984
        Här kommer några bilder som jag tog förra veckan på det lilla killi karet.

        [ATTACH]17260[/ATTACH][ATTACH]17261[/ATTACH]
        [ATTACH]17262[/ATTACH][ATTACH]17263[/ATTACH]
        [ATTACH]17264[/ATTACH]

        Inte bästa kvalité på bilderna och där är akvariet "nystartat" (använde gammalt vatten+filter)

        kokosnöten är full med torv.

        /Markus
        Hur är beteendena på killis? Jag gillar ju verkligen Apistos tex.
        Är det massa karaktär på killis med?

        Fina bilder, jag gillar "svartvatten"
        Det komme bli det i mitt nästa kar.

        Kommentar

        • Markus1984
          • November 2008
          • 2606

          #79
          Jag har inte mycket erfarenhet av killis som du kanske förstår om du läst hela tråden.

          Men jag tycker att dom väldigt fina och intressanta.
          Och visst har dom karaktär

          Nu när jag bara har 3st i en burk är det väldigt kul att följa en fisk under några minuter. De 2 hanarna åker nästan aldrig till samma ställe medans honan typ vaktar kokosnöten med torv i.

          mina favoriter hittils är epiplatys annulatus "Clown-killi" och gabunense gabunense. Otroligt vackra färger!

          Psst. Nån av de andra kan säkert berätta lite mer om släktets karaktär.

          /Markus
          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

          Kommentar

          • Bowman
            • December 2008
            • 1318

            #80
            Japp, ok. Jo jag har läst tråden, och förstått att du precis börjat med denna arten.
            Skall kolla upp dessa lite, verkar lite roliga.

            Kommentar

            • Markus1984
              • November 2008
              • 2606

              #81
              Ursprungligen postat av Bowman
              Japp, ok. Jo jag har läst tråden, och förstått att du precis börjat med denna arten.
              Skall kolla upp dessa lite, verkar lite roliga.
              Det tycker jag du ska göra! Finns många tips i denna tråd på olika 'set-ups' osv.

              Kommer även dokumentera noggrant om det andra 'bygget' jag håller på med när jag väl kommer igång med det --> Bottenfilter+torv..

              /M
              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

              Kommentar

              • Bowman
                • December 2008
                • 1318

                #82
                Ursprungligen postat av Markus1984
                Det tycker jag du ska göra! Finns många tips i denna tråd på olika 'set-ups' osv.

                Kommer även dokumentera noggrant om det andra 'bygget' jag håller på med när jag väl kommer igång med det --> Bottenfilter+torv..

                /M
                Japp jag har allt lusläst. Kollar kanske på att prova killis.

                Är dock som innan riktigt sugen på ett art-kar med bara en sort apistos och svartvatten.

                Kommentar

                • Markus1984
                  • November 2008
                  • 2606

                  #83
                  Har nu fått ett c:a pris på Epiplatys Annulatus...75kr styck kommer dom gå på ungefär. Får se om affären kan ta in dom.

                  Idag åker jag ut till föräldrarnas lya och limmar lite akvarium(mer plats där).

                  Det börjar närma sig

                  Vad tror ni förresten om denna pump till mitt bottenfilter?
                  Senast redigerad av Markus1984; 10 February 2009, 08:43.
                  Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                  Kommentar

                  • Ricard
                    • April 2004
                    • 138

                    #84
                    Får jag vara helt ärlig mot dig? Ps. annulatus är 2,5-3cm små och om du kör 600l/h i deras akvarium så är det ok om akvariet är över 300 liter. Annars kan du nog spola ner fiskarna med en gång. Bottenfilter och kraftig genomströmning i ett killiakvarium är ... inte så bra.
                    Du behöver inte bry dig om vad jag och över 100 års samlad erfarenhet av killis har att säga dig och du skall självklart pröva vad du vill men jag förstår inte ...
                    Önskar dig, men framför allt de stackars små annulatusarna lycka till!


                    Välmenat

                    Kommentar

                    • Markus1984
                      • November 2008
                      • 2606

                      #85
                      Ursprungligen postat av Ricard
                      Får jag vara helt ärlig mot dig? Ps. annulatus är 2,5-3cm små och om du kör 600l/h i deras akvarium så är det ok om akvariet är över 300 liter. Annars kan du nog spola ner fiskarna med en gång. Bottenfilter och kraftig genomströmning i ett killiakvarium är ... inte så bra.
                      Du behöver inte bry dig om vad jag och över 100 års samlad erfarenhet av killis har att säga dig och du skall självklart pröva vad du vill men jag förstår inte ...
                      Önskar dig, men framför allt de stackars små annulatusarna lycka till!
                      Välmenat
                      Det är precis såna här svar jag vill ha!

                      Har letat i veckor efter en pump som kan monteras på Bottenfiltrets rör , pumpen måste se ut ungefär som den jag länkade till ovan..pga att den måste ner i röret som går till bottenfiltret..

                      Kan du tipsa om nån annan liknande pump skulle det vara mycket uppskattat!

                      Jag tar gärna emot tips/råd och liknande från Er som har hållt på. Jag blir inte ledsen om du säger till mig att - det där blir nog inge bra!

                      Hade jag vart bättre i paint (skratt) eller något annat ritprogram hade jag kunnat rita upp ungefär hur jag tänkt att det skall se ut.

                      Kom med tips!!

                      Vänliga hälsningar

                      Markus

                      P.s det fanns en Shark som var på 300l/h kan den orka driva det hela?

                      Torven kommer antagligen att sno en hel del kraft får man nog lägga ner i beräkningen...den kommer ju täcka c:a 85-90% av botten..bara lite små hål fyllda med grus där smutsen ska åka ner, om du förstår vad jag menar..

                      Pumpen ska även sitta vid ytan så den får ju trycka ner vattnet c:a 30cm till filtret.
                      Senast redigerad av Markus1984; 10 February 2009, 09:32.
                      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                      Kommentar

                      • JonasN
                        • September 2008
                        • 357

                        #86
                        Själv har jag helt pumpfritt i mitt annulatus kar, och det är inga problem över huvudtaget. Är det något självända mål med att klämma ner elektronik i burken?

                        Kommentar

                        • Markus1984
                          • November 2008
                          • 2606

                          #87
                          Ursprungligen postat av JonasN
                          Själv har jag helt pumpfritt i mitt annulatus kar, och det är inga problem över huvudtaget. Är det något självända mål med att klämma ner elektronik i burken?
                          Njae, det är väl lite av ett experiment.

                          Skulle vilja prova bottenfilter, vill gärna ha ett killis-kar, och vill inte byta vatten i det varje dag.

                          Vem vet dom kanske tycker det är jätte mysigt med lite "botten-sug"..
                          JonasN: Hur stort är ditt annulatus kar och hur ofta byter du vatten?


                          Tar gärna emot tips på en pump som skulle kunna fungera i ovannämnda ändamål!

                          /Markus
                          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                          Kommentar

                          • JonasN
                            • September 2008
                            • 357

                            #88
                            Är på 35 liter. Byter 50% veckovis. Går ett par CB. 3 annulatus, 5 pygmecorydoras och 5 boras micros där i.

                            Verkar trivas, och har inga problem med vattenvärden. Men antar att det kan gå lite snett om jag slackar med vattenbyten.

                            Kommentar

                            • Markus1984
                              • November 2008
                              • 2606

                              #89
                              Ursprungligen postat av JonasN
                              Är på 35 liter. Byter 50% veckovis. Går ett par CB. 3 annulatus, 5 pygmecorydoras och 5 boras micros där i.

                              Verkar trivas, och har inga problem med vattenvärden. Men antar att det kan gå lite snett om jag slackar med vattenbyten.
                              Okej, låter som ett mysigt kar.. lägg in en bild?

                              Som ja sa ovan så är dett lite som ett experiment, och jag är fortfarande intresserad av tips på pump med ett 'rör' som insug, som skulle kunna tänka sig fungera till 40-50L.
                              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                              Kommentar

                              • JonasN
                                • September 2008
                                • 357

                                #90
                                Du har varit inne och kommenterat på min projekttråd, så antar att du sett bilderna. HÄr är iallafall länken: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127051

                                Kommentar

                                Arbetssätt...