vilka fiskar passar ihop med gurami??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amanda321
    • February 2007
    • 587

    #91
    du, min är liten nu och har gott om sim utrymme (ellr sug utrymme) när den växter så sätter jag den bara i ett störra akvarium! vi kanske ska köpa ett 550 l akvarie. men min är lika stor som min ancistrus altså bara 3-4 cm! så han trivs faktiskt nu!
    30 L - 60 L - 150 L
    //Amanda

    Kommentar

    • Amanda321
      • February 2007
      • 587

      #92
      men jallefall! nyhet om mitt 150 l akvarie!!

      Vi har bara lite "tvättat" grusen och lagt tillbaka det. nu är det fyllt 3/4 med vatten i och tre stenar som är formad till små grottor och en lavasten är i. hur längde är det tills jag ska fylla hela så att jag kan sätta i pumpen?
      30 L - 60 L - 150 L
      //Amanda

      Kommentar

      • JEK
        • March 2007
        • 1467

        #93
        Ursprungligen postat av batski
        Ja det gör de. Men de är även ganska känsliga..
        Bolivansk fjærilscihlid ær inte lika kænslig.
        Mvh.
        Johan - akvarielös!

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #94
          Ursprungligen postat av Amanda321
          du, min är liten nu och har gott om sim utrymme (ellr sug utrymme) när den växter så sätter jag den bara i ett störra akvarium! vi kanske ska köpa ett 550 l akvarie. men min är lika stor som min ancistrus altså bara 3-4 cm! så han trivs faktiskt nu!
          Visst, men jag hade ingen aning om du hade möjligheten att ge den ett större hem...
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Amanda321
            • February 2007
            • 587

            #95
            a men frågan om akvariet jag ställde??
            30 L - 60 L - 150 L
            //Amanda

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #96
              Ursprungligen postat av Amanda321
              men jallefall! nyhet om mitt 150 l akvarie!!

              Vi har bara lite "tvättat" grusen och lagt tillbaka det. nu är det fyllt 3/4 med vatten i och tre stenar som är formad till små grottor och en lavasten är i. hur längde är det tills jag ska fylla hela så att jag kan sätta i pumpen?
              Du kan göra det med en gång. Stillastående vatten är inte så bra. Varför vänta?
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Amanda321
                • February 2007
                • 587

                #97
                mewn jag har läst på internet att man ska låta det stå 3/4 med vatten typ en vecka?? men okej ska fylla rästen i dag! men när jag har fyllt det och satt igång pumpen, hur många dagar tar det innan jag kan sätta i växter?
                30 L - 60 L - 150 L
                //Amanda

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #98
                  Ursprungligen postat av Amanda321
                  ca. 3-4 cm! har köpt en hona nu men jag veti nte om det är ancistrus.
                  Är Ancistrusen 3-4 cm är det svårt att se om det är en hona eller hanne utan det lättaste är att vänta tills malen är 6-7 cm då det börjar komma utväxter på huvudet om det är en hanne, och på sin höjd endast små utväxter runt munnen om det är en hona.
                  Växterna kan du sätta i idag, något kul att göra en regnig dag iaf!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Amanda321
                    • February 2007
                    • 587

                    #99
                    ok men till min förra fråga? det där med akvariet?
                    30 L - 60 L - 150 L
                    //Amanda

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Ursprungligen postat av Amanda321
                      ok men till min förra fråga? det där med akvariet?
                      Vilken fråga menar du?
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Amanda321
                        • February 2007
                        • 587

                        Ursprungligen postat av Amanda321
                        mewn jag har läst på internet att man ska låta det stå 3/4 med vatten typ en vecka?? men okej ska fylla rästen i dag! men när jag har fyllt det och satt igång pumpen, hur många dagar tar det innan jag kan sätta i växter?
                        den här frågan

                        Ps: tack för tipset om an´cistrusen
                        30 L - 60 L - 150 L
                        //Amanda

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          Ursprungligen postat av Amanda321
                          mewn jag har läst på internet att man ska låta det stå 3/4 med vatten typ en vecka?? men okej ska fylla rästen i dag! men när jag har fyllt det och satt igång pumpen, hur många dagar tar det innan jag kan sätta i växter?
                          Är du säker på att det var det som stod? Stod det någon förklaring till varför man skulle göra så? Vet man varför man gör saker så blir allting mycket lättare Det finns iaf ingen som helst anledning till att vänta en vecka med 3/4 delar stillastående vatten

                          Det enda du måste tänka på beträffande växterna är att vattnet ska ha nått rätt temperatur. Längre än så behöver du inte vänta. Och så får man se till att det finns näring tillgänglig (i början finns det ingen näring i vattnet så det måste man tillsätta).

                          Sen när man har planterat växterna och fyllt på med vatten brukar vattnet vara grumligt i några dagar. Det är inte farligt för fiskarna men det kan vara en bra idé att vänta tills grumligheten avtar innan man skaffar de första - FÅ - fiskarna. Sen tar det lite drygt en månad innan det har bildats en tillräckligt stor bakterieflora som kan bryta ned de giftiga ämnen som bildas pga fiskarnas avföring och andning. Därför är det livsviktigt att vänta med att utöka antalet invånare i akvariet tills det att det finns en etablerad bakterieflora. Och då ska det göras successivt med typ en art i taget.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Amanda321
                            • February 2007
                            • 587

                            ok. har satt i växterna och roten men det blev inte grumligt. Pumpen är på och på sönag ska jag ta i 4 mollys. det är väl bra som start fiskar`?? men på sönda har det iallfall gått 1 vecka sen jag satt i växterna och pumpen. har tillsallt växt gödning och det där blåa sakerna
                            30 L - 60 L - 150 L
                            //Amanda

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Varför ska du vänta tills på söndag?
                              Kan du köpa dem i morgon så gör, det då det inte bildas någon direkt bakteriekultur utan fisk i karet. Det går att köra en fisklös cykel har jag läst, men hur det funkar har jag inte en aning om.
                              Mata sparsamt den första tiden och håll koll på nitritvärdena så ska det säkerligen gå bra.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • batski
                                • October 2004
                                • 8891

                                Ursprungligen postat av Amanda321
                                ok. har satt i växterna och roten men det blev inte grumligt. Pumpen är på och på sönag ska jag ta i 4 mollys. det är väl bra som start fiskar`??
                                Fast jag skulle inte börja med 4 fiskar i ett akvarium av den storleken. 2 eller max 3 skulle jag rekommendera. Jag började med 4 fiskar i mitt 310 liters under den första månaden och det funkade bra, men ditt akvarium är ju hälften så stort.

                                Ursprungligen postat av Amanda321
                                men på sönda har det iallfall gått 1 vecka sen jag satt i växterna och pumpen. har tillsallt växt gödning och det där blåa sakerna
                                Vad är det för blåa saker??
                                Senast redigerad av batski; 15 May 2007, 08:40.
                                "The animals of the world exist for their own reasons.
                                They were not made for humans
                                any more than black people were made for whites
                                or women for men." - Alice Walker

                                Kommentar

                                Arbetssätt...