vilka fiskar passar ihop med gurami??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #16
    Kanske någon sorts Botia skulle passa damen, tex Dvärgbotiabotia: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=265
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Amanda321
      • February 2007
      • 587

      #17
      okej det var ju synd jag ska kolla upp den där dvärgbotian!

      ________________
      9 l: yngel, amano räkor
      60 l: 11 niontetror, 2 svärdbärare, 7 guppys, 1 ancistrus mal, 2 albino pansarmalar.
      150 l: under planering
      Senast redigerad av Amanda321; 24 March 2007, 18:09.
      30 L - 60 L - 150 L
      //Amanda

      Kommentar

      • Amanda321
        • February 2007
        • 587

        #18
        jag tror itne botian passar jag har inte finkornig sand.. har små stenar.. ( så här stora som strecket ungifär: --- varje sten är så stor ellr -- .. plus är den lite stimmig av sig så jag tror inte det finkar... men hade tänkt nån fin liten dalmatin färgad molly ellr nått sånt skulle det funka???
        Senast redigerad av Amanda321; 23 March 2007, 14:35.
        30 L - 60 L - 150 L
        //Amanda

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #19
          Ursprungligen postat av Amanda321
          okej det var ju synd
          Det beror på hur man ser på det. Själv tycker jag att ett lite större stim av småväxta fiskar är väldigt fint och effektfullt och får akvariet att se rymligare ut

          Ursprungligen postat av Amanda321
          jag tror itne botian passar jag har inte finkornig sand.. har små stenar.. ( så här stora som strecket ungifär: --- varje sten är så stor ellr -- .. plus är den lite stimmig av sig så jag tror inte det finkar... men hade tänkt nån fin liten dalmatin färgad molly ellr nått sånt skulle det funka???
          Varför skulle inte stimfiskar fungera? Om de inte blir så stora skulle de funka finfint. Men det stämmer att dvärgbotior behöver fin sand. Det är faktiskt många fiskar som vill ha fin sand. Mina barber älskar det. Man kan alltid byta sand Det är en del jobb men fint blir det. Jag har Rådasand i alla mina akvarier och är väldigt nöjd med det.

          En ensam molly är ingen superbra idé. De lever i grupp (även om de inte är utpräglade stimfiskar) så 3 stycken skulle jag i så fall rekommendera.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Amanda321
            • February 2007
            • 587

            #20
            nee du har missupp fattat det där med mollyn.. jag mena 3,4,5 st.. men tack för dom andra råden men sanden kostar alledes för mycket och vi har jätte mycket av den andra,, så jag vill nog inte byta efter som jag inte har så mycket pengar nu.. (lagt ner jätte mycket till akvariet)


            ________________
            9 l: yngel, amano räkor
            60 l: 11 niontetror, 2 svärdbärare, 7 guppys, 1 ancistrus mal, 2 albino pansarmalar.
            150 l: under planering
            Senast redigerad av Amanda321; 24 March 2007, 18:09.
            30 L - 60 L - 150 L
            //Amanda

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #21
              Jag förstår. Det är dyrt att starta upp ett akvarium. Jag har köpt min Rådasand för 60 spänn säcken (25kg) på ett byggföretag. Köper man den i akvarieaffär kostar den nog runt hundralappen.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Amanda321
                • February 2007
                • 587

                #22
                a så jag köper några rötter bara och tar in några nya växter så blir det nog bra.. har reden ju:

                Pump
                Dopparvarme
                grus
                1 användbar växt
                bakrund
                växtnäring
                den där blåa saken man ska använda när man byter vatten
                m.m.

                så det är inte så svårt med inredningen men jag hittade jätte fina rötter för bara 59 ellr 56 kr!! jätte billigt om man frågar mig..


                ________________
                9 l: yngel, amano räkor
                60 l: 11 niontetror, 2 svärdbärare, 7 guppys, 1 ancistrus mal, 2 albino pansarmalar.
                150 l: under planering
                Senast redigerad av Amanda321; 24 March 2007, 18:07.
                30 L - 60 L - 150 L
                //Amanda

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #23
                  Ja fler växter måste du verkligen skaffa. Guramis trivs i akvarier med mycket växter. Välj gärna lättskötta växter. Javaormbunkar t ex är väldigt lätta växter. Du kan även testa vallisneria spiralis "tiger" (den lättaste vallisen). Javamossa kan bli jättefin om man fäster den vid rötter eller stenar. Guramis tycker om flytväxter. Vattenormbunkar är ganska lätta flytväxter men de kan bli ganska stora. Man kan även ha vattenspikblad som flytväxt.

                  Sen är det två saker som fortfarande saknas på din lista. Termometer måste man ha för att ha koll på tempen. Och så bakteriekultur. Det är jättebra att tillsätta under den första månaden (man börjar tillsätta den ett par dagar innan de första fiskarna flyttar in) för att minska risken för giftiga ammoniak-och nitritspikar. Fast även om man tillsätter bakteriekultur måste man börja med bara några få fiskar i början (ett guramipar räcker under den första månaden) och mata väldigt sparsamt. Sen efter nån månad kan man successivt (med några veckors mellanrum) börja utöka antalet invånare. Så ha inte brottom med att skaffa alla fiskar. Ofta vill akvarieaffären sälja en massa fiskar, men det leder bara till att fiskarna dör av förgiftning. Akvariet måste vara inkört innan man skaffar sig en massa fiskar.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Amanda321
                    • February 2007
                    • 587

                    #24
                    ja jag vet.. ska skaffa mig det där medlet.. jag ska nog ha ¨två blå guramis den första månaden då.. men om dom överlever ska det det bli totalt de här fiskarna i karet:

                    5-7 rödmunstetror
                    3 dalmatin mollys
                    2 blå guramis
                    2 marmor guramis

                    skulle det fungera? ellr blir det för mycket?

                    ________________
                    9 l: yngel, amano räkor
                    60 l: 11 niontetror, 2 svärdbärare, 7 guppys, 1 ancistrus mal, 2 albino pansarmalar.
                    150 l: under planering
                    Senast redigerad av Amanda321; 24 March 2007, 18:07.
                    30 L - 60 L - 150 L
                    //Amanda

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #25
                      Jag tror det kommer att bli för trångt för fyra blåguramis (marmorgurami är bara en framavlad variant av blågurami - samma art alltså). Blåguramis kan vara rätt så aggro mot varandra. Förstår fortfarande varför du vill ha så stora och aggressiva guramis i ett 150 liters... men men.

                      Och 5 rödmunstetror är lite för få. Jag skulle satsa på 8 i så fall.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Vic
                        • November 2006
                        • 1533

                        #26
                        jag har haft guldgurami och marmorgurami i mitt 144 liters tillsammans.
                        dom jagade varrandra väldigt mycket och det ledde till stress som tog kål på en av dom.
                        Mvh Viktor


                        Apistogramma för hela slanten!

                        Kommentar

                        • Amanda321
                          • February 2007
                          • 587

                          #27
                          ok då ska jag kanske bara ha 2 marmor guramis då och 8-10 rödmunnar :P (och 3 mollys då ju)

                          + jag vill ha dom för att dom är så himla vackra och jag har alltid viljat ha guramis (specillt blåa)
                          30 L - 60 L - 150 L
                          //Amanda

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #28
                            Ursprungligen postat av Amanda321
                            ok då ska jag kanske bara ha 2 marmor guramis då och 8-10 rödmunnar :P (och 3 mollys då ju)

                            + jag vill ha dom för att dom är så himla vackra och jag har alltid viljat ha guramis (specillt blåa)
                            Jo visst är de vackra, men har du läst det som Vic skrev? Risken är ju att de stressar ihjäl varandra. Kompisen hade blåguramis i 220 liter och de bråkade.

                            Det var därför som jag rekommenderade dvärgguramis istället. Det finns faktiskt en framavlad variant av dvärggurami.

                            Du vill vär att dina fiskar ska må bra?
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Amanda321
                              • February 2007
                              • 587

                              #29
                              ja men jag sa ju att jag änrade till blå guramis!!!
                              30 L - 60 L - 150 L
                              //Amanda

                              Kommentar

                              • batski
                                • October 2004
                                • 8891

                                #30
                                Som jag har skrivit tidigare så är blåguramis, marmorguramis och guldguramis samma art.
                                "The animals of the world exist for their own reasons.
                                They were not made for humans
                                any more than black people were made for whites
                                or women for men." - Alice Walker

                                Kommentar

                                Arbetssätt...