Behöver råd om odlingskar och torv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 30liter
    • March 2006
    • 136

    Behöver råd om odlingskar och torv

    Hej. Ska försöka odla killis för första gången! Spännande och jag skulle bli världens lyckligaste om jag får yngel. Men jag har aldrig använt torv förut och är inte bekant med "materialet" riktigt.

    Har gjort iordning ett litet kar med torv + kranvatten + akvarievatten. Det finns fortfarande klumpar av torv som flyter trots att det kokats och blötlagts 2 dygn. Och vattnet är väldigt mörk/grumligt.
    Är det okej att ändå flytta över paret eller ska jag vänta tills vattnet klarnat?

    Tänkte följa råd jag fått som går ut på att plocka ut torven, krama ur och lägga i påsar ungefär varannan dag. Sen skulle jag blötlägga alla torvklumpar samtidigt så äggen kläcks samtidigt.

    Men nu när jag ser hur grumligt det blir så fort man rör karet så fattar jag inte hur jag ska kunna byta torv medan paret fortfarande är kvar. Borde jag inte ta bort paret under tiden?

    En annan fråga. Om jag gör 3-4 torvbyten så får jag lika många påsar som ska blötläggas samtidigt. Dom får inte plats i det lilla odlingsburken samtidigt där jag tänkt kläcka äggen. (Föräldraparet flyttas tillbaka till sällskapsakvariet).

    Nån killi-kunnig som har tips på hur jag ska göra?


    mvh Katarina
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Vilken art hade du tänkt dej att odla?
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Thaifighter
      • August 2006
      • 420

      #3
      Hej!
      När du har kokat och blötlagt torven, ta då bara den torv som har sjunkit och som är så fibrig att den inte dammar. Lägg den tex i en håv och skölj igenom den så att du få bort det mesta av dammet. Sen kan du använda nån liten öppen burk med låga kanter och lägga torven i den och sen fylla i lite vatten innan du sänker ner den i akvariet. Sen kommer fiskarna själva att leta sej ner i burken och leka i den, sen kan du bara ta upp hela burken med torv och ägg, så slipper du en massa damm som yr runt i akvariet! Ta ut torven med äggen och lägg i en plastpåse, eller häll bara ut så mycket du kan av vattnet ur burken och sätt på ett lock så kan du sen förvara dom i den så många månader som nu behövs för den arten, innan du vill kläcka ut ynglen!

      Andra Killi fiskar leker ibland växter då brukar man använda små hemmagjorda moppar av plastgarn, som man tar upp då och då och plockar ur äggen.
      Här är en fisk som jag kan rekommendera, otroligt vacker men är en årstidsfisk så den lever inte så länge!
      Nothobranchius rachovii:


      Den leker i torv som sen kan förvaras i minst 5 månader innan man kläcker ut dom, ibland kläcker inte alla yngel ut samtidigt, så man kan spara torven ett tag till och kanske kläcka ut fler!
      Thaifighter
      Senast redigerad av Thaifighter; 29 August 2006, 15:28.
      Alla mina fisk-video på Youtube!
      http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

      Kommentar

      • 30liter
        • March 2006
        • 136

        #4
        Ursprungligen postat av erikthur
        Vilken art hade du tänkt dej att odla?
        Fp gardneri gardneri. Har två hanar och en hona. Har satt ihop en hane och hona nyss. Spionerar på dem då och då men det intresse som honan visade när dom var i sällskapsakvariet är borta. Hon har gömt sig i torven medan hanen simmar runt och letar. Om jag inte ser dem leka så kanske jag ska testa den andra hannen.

        Kommentar

        • 30liter
          • March 2006
          • 136

          #5
          Ursprungligen postat av Thaifighter
          Hej!
          När du har kokat och blötlagt torven, ta då bara den torv som har sjunkit och som är så fibrig att den inte dammar. Lägg den tex i en håv och skölj igenom den så att du få bort det mesta av dammet. Sen kan du använda nån liten öppen burk med låga kanter och lägga torven i den och sen fylla i lite vatten innan du sänker ner den i akvariet. Sen kommer fiskarna själva att leta sej ner i burken och leka i den, sen kan du bara ta upp hela burken med torv och ägg, så slipper du en massa damm som yr runt i akvariet! Ta ut torven med äggen och lägg i en plastpåse, eller häll bara ut så mycket du kan av vattnet ur burken och sätt på ett lock så kan du sen förvara dom i den så många månader som nu behövs för den arten, innan du vill kläcka ut ynglen!

          Andra Killi fiskar leker ibland växter då brukar man använda små hemmagjorda moppar av plastgarn, som man tar upp då och då och plockar ur äggen.
          Här är en fisk som jag kan rekommendera, otroligt vacker men är en årstidsfisk så den lever inte så länge!
          Nothobranchius rachovii:


          Den leker i torv som sen kan förvaras i minst 5 månader innan man kläcker ut dom, ibland kläcker inte alla yngel ut samtidigt, så man kan spara torven ett tag till och kanske kläcka ut fler!
          Thaifighter
          Fantastiskt vacker fisk, men jag har läst att den är inget för nybörjare. Jag ska se om jag lyckas med de jag har nu, sen kanske testa andra. Det finns ju hur många fina killis som helst.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            30liter: Det låter som om du har bra pejl. Flytande torv kan du håva ut om du vill, men lite torvspån i vattnet skadar inte fisken.
            Jag tror din plan att torka äggen är bra, när jag odlade gardneri lämnade jag äggen i karet och hade problem med att äldre yngel åt upp yngre.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Om man vill använda torv till odling av Fundulopanchax gardneri bör man använda fibertorv som man till dyrt pris kan köpa på akvarieaffären (filtertorv). Att plocka upp torven varannan dag är behövs inte. I så fall 1-2 ggr i veckan. Vitsen med att förvara äggen i fuktig torv är att få äggen att kläckas samtidigt vid blötläggningen efter 4-6 veckor enligt Tim Addis
              Jag skulle själv fördra 2-3 veckors vatteninkubering av äggen som samlas in antingen via lekmoppar (men man kan ju också leta efter dom i fibertorven).

              Men det enklaste sättet är dock att använda javamossa som man flyttar till en annan burk efter 1-2 veckor...
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • 30liter
                • March 2006
                • 136

                #8
                Ursprungligen postat av erikthur
                Om man vill använda torv till odling av Fundulopanchax gardneri bör man använda fibertorv som man till dyrt pris kan köpa på akvarieaffären (filtertorv). Att plocka upp torven varannan dag är behövs inte. I så fall 1-2 ggr i veckan. Vitsen med att förvara äggen i fuktig torv är att få äggen att kläckas samtidigt vid blötläggningen efter 4-6 veckor enligt Tim Addis
                Jag skulle själv fördra 2-3 veckors vatteninkubering av äggen som samlas in antingen via lekmoppar (men man kan ju också leta efter dom i fibertorven).

                Men det enklaste sättet är dock att använda javamossa som man flyttar till en annan burk efter 1-2 veckor...
                Tack alla för länktips och råd!
                Trodde detta forum var dött eftersom det är så få trådar. Har funderat på om alla killiägare är fullt upptagna med att mata fisk i sina femtioelva burkar hemma så de inte har tid att surfa? Eller smyger ni omkring på andra killi-forum? Skicka gärna länkar dit i så fall.

                Kommentar

                • Thaifighter
                  • August 2006
                  • 420

                  #9
                  Här är två länkar till bra Killisidor.

                  En svensk, Killisidan.


                  och en engelsk, Killifish.
                  All about killifish. Photos, articles, breeders tips and a fish and egg for sale list. Killifish are easy to keep in the aquarium, this site tells you how!


                  Lycka till!
                  Thaifighter
                  Alla mina fisk-video på Youtube!
                  http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Titta på den här tråden:
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • glimten
                      • May 2004
                      • 150

                      #11
                      30liter: Lånar din tråd lite.

                      Plockade själv upp min torv igår och la i plastpåse. Där har ett Fp. Sjoestedti lekt.
                      Vill ni veta allt om kampfiskar så är ni välkomna till vårat Kampfisk forum som ni hittar här: http://www.bettas4all.com

                      Ni är också välkomna till vårat Fisk forum som ni hittar här: http://www.aquariumfishes.org

                      Kommentar

                      • 30liter
                        • March 2006
                        • 136

                        #12
                        Är inte det en stor fisk? Läste att den kan bli 15 cm eller har jag blandat ihop det med nån annan. Har du den i sällskapsakvarie?
                        Lycka till med äggen förresten.

                        Ursprungligen postat av glimten
                        30liter: Lånar din tråd lite.

                        Plockade själv upp min torv igår och la i plastpåse. Där har ett Fp. Sjoestedti lekt.

                        Kommentar

                        • glimten
                          • May 2004
                          • 150

                          #13
                          Dom blir runt 10 cm. Dom går för sig själva i ett välplanterat akvaruim.

                          Tackar, lycka till själv med äggen
                          Vill ni veta allt om kampfiskar så är ni välkomna till vårat Kampfisk forum som ni hittar här: http://www.bettas4all.com

                          Ni är också välkomna till vårat Fisk forum som ni hittar här: http://www.aquariumfishes.org

                          Kommentar

                          Arbetssätt...