Vad har hänt min kamphane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ekmanjenny
    • July 2006
    • 342

    #16
    Förresten undrar jag över ditt 200 liters akvarium. Vad ska du ha i det?
    Så länge man lär sig, lever man!
    Ge blod, hela Sverige behöver det!

    Kommentar

    • Hans.Lindaker
      • April 2006
      • 1837

      #17
      Jo nog är han glupsk allt!! Brukar slänga i en fjärdedels ruta mygglarver och han tar hela klumpen i munnen och sväljer Då kan jag förstå att han blir fet men när det bara handlar om några ynka flingor så börjar man undra. Men du tror alltså inte att det är något farlig utan han blir helt enkelt fet...

      Du kan läsa om mitt 200 kar i "Fortsättning på förslag på inredning och invånare" i mitt första akvarium forumet.. Där står allt! Läs gärna och lägg in en kommentar

      /Hans
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

      Kommentar

      • ekmanjenny
        • July 2006
        • 342

        #18
        Kul Hans, ska läsa vid tillfälle. Är själv inne på att skaffa ett större akvarium till hösten. Mitt 60L var bra som start men det är så mycket jag vill göra med det som inte går. Idag blev jag tvungen att lämna tillbaka mina vackra Kongotetror bl a för att de inte passar i ett så litet kar. Nu börjar jag lära mig mer och mer om akvarier och jag vill gärna ha ett runt 200 L. Vad det sedan blir för fiskar är oklart men det är ett projekt för framtiden. Ska läsa om dina planer. Det var trist att ta bort mina vackra Kongotetror idag men de får det bättre i akvarieaffären. Nu vet jag mer vad som passar i mitt akvarium och när jag satsar på större kommer det bli ännu mer genomtänkt. Det är fantastiskt kul och avkopplande att pyssla och drömma om sitt drömakvarium. Inte kunde jag ana för några månader sedan att fiskar kunde vara sådana trevliga djur. Men jag har totalt ändrat uppfattning. I totally love them!!!
        Så länge man lär sig, lever man!
        Ge blod, hela Sverige behöver det!

        Kommentar

        • peo
          • October 2002
          • 119

          #19
          Ursprungligen postat av battalionP
          Jo nog är han glupsk allt!! Brukar slänga i en fjärdedels ruta mygglarver och han tar hela klumpen i munnen och sväljer Då kan jag förstå att han blir fet men när det bara handlar om några ynka flingor så börjar man undra. Men du tror alltså inte att det är något farlig utan han blir helt enkelt fet...
          Är han inte tjock ständigt, utan bara efter maten, så ska det inte vara någon fara. Så här såg en av mina honor ut efter ett (alldeles för stort) skrovmål:

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #20
            Ursprungligen postat av battalionP
            Har han bitit sig själv så får han faktiskt skylla sig själv
            Får se om dom växer ut igen då...
            Om han har bitit sig själv så är det ett självdestruktivt beteende och det måste bero på att han av någon anledning inte mådde bra. Kan han ha blivit stressad av nånting. De trivs i tätplanterade akvarier och du skrev att du hade 2 anubias. Kan det ha bidragit till att han känt sig otrygg av någon anledning?
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Hans.Lindaker
              • April 2006
              • 1837

              #21
              Peo: Jo precis så där ser han ut efter matning! Tur att jag inte är ensam då om problemet då är det nog ingen fara!

              Batski: Hmm.. Kan inte komma på nån anledning till varför han skulle må sämre än vanligt? Det har inte hänt något speciellt den senaste tiden (förutom värmen, kan ju vara det..). Njae vet inte om han skulle må dåligt för att det är klent med växter, Våran gamla hane (RIP) levde och frodades länge och väl med den inredningen.. Sen är det ju olika från individ till individ så klart!

              Dock verkar han må bra nu så vi får se vad som händer...

              Tack för hjälpen!!

              /Hans
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #22
                Ursprungligen postat av battalionP
                Det har inte hänt något speciellt den senaste tiden (förutom värmen, kan ju vara det..).
                De är faktiskt bland de fiskar som vill ha det varmast. Upp till 30 grader. Hur varmt har du. Men det beror nog även på vad han är van med.

                Har du provat med annat foder? Kan det vara så att han sväljer luft när han äter?
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Hans.Lindaker
                  • April 2006
                  • 1837

                  #23
                  Vet faktiskt inte hur varmt jag har, har ingen termometer

                  Nej han får samma foder.. Flingfoder varje dag och ibland mygglarver.

                  Vet inte om han sväljer luft.. Skulle det ha med bitningen att göra??

                  /Hans
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #24
                    Ursprungligen postat av battalionP
                    Vet faktiskt inte hur varmt jag har, har ingen termometer

                    Nej han får samma foder.. Flingfoder varje dag och ibland mygglarver.

                    Vet inte om han sväljer luft.. Skulle det ha med bitningen att göra??
                    Termometer är bra att ha. Brukar du tina upp mygglarverna innan du matar honom? Med flingfodret kan du testa med att stoppa ner fingrarna lite så du ger honom det under i vattnet, så han slipper svälja för mycket luft när han äter. Å andra sidan är han en labyrintfisk och borde tåla att svälja luft...
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Hans.Lindaker
                      • April 2006
                      • 1837

                      #25
                      Jo jag vet att jag borde ha en temp i, kanske blir att införskaffa en nu när jag ändå måste handla massa saker till det nya karet

                      Jo larverna tinar jag, jag gjorde inte det förut och trodde att det var det som var felet, men han blir lika fet för det..
                      Har testat att blöta flingorna utan resultat..

                      Konstigt detta men han verkar må bra och fenorna växer ut fint. Han bygger tillochmed massa skumbon. Konstig prick det där, tända på räkor och sniglar
                      Jaja smaken är som baken!

                      /Hans
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #26
                        Om han bygger skumbo tror jag inte att han mår dåligt. Han kanske bygger bo i hoppet om att en snygg tjej så småningom hamnar i akvariet
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • peo
                          • October 2002
                          • 119

                          #27
                          Ursprungligen postat av batski
                          Om han bygger skumbo tror jag inte att han mår dåligt. Han kanske bygger bo i hoppet om att en snygg tjej så småningom hamnar i akvariet
                          Så är det säkert!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...