Vad har hänt min kamphane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans.Lindaker
    • April 2006
    • 1837

    Vad har hänt min kamphane?

    I går kväll när jag gav han mat så var han helt ok!
    Nyss när jag tittade till honom så verkar han ha fått stryk av någon, det fattas ganska mycket av stjärt och ryggfena..

    Så nu är frågan, Vad kan ha hänt? han går just nu med 4 amanoräkor och 1 ampullariasnigel, tveksamt om nån av dom är boven eller??

    Kan han ha fastnat i pumpen (Fluval 1) på något vis?

    Ser precis ut som när våra gamla sorgmanteltetror slogs med våran gamla kampare... kan räkor eller snäckor göra sånt???

    /Hans
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291
  • Rein
    • March 2006
    • 30

    #2
    Det beror på hur fenorna ser ut, är dom brunaktiga i kanten har han drabbats av fenröta, det går att bota och fenorna växer ut igen. Om det inte är så har nått annat hänt men jag tvivlar på att det är räkorna eller snigeln som är boven.

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Hände allt detta på en natt?Då kan den inte vara fenröta då skulle du märkt något tidigare
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • Rein
        • March 2006
        • 30

        #4
        Jag skulle säga att det är olika, jag har drabbats av fenröta över natten. Men det beror ju även på hur ofta man kollar fiskarna.

        Kommentar

        • Jimmy.VBG
          • February 2006
          • 112

          #5
          Min kamphanne bet av sig sina egna fenor när han fick se en hona genom en glasruta. Dom e ju ganska viga + långa fenor.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=791378

          Kommentar

          • Hans.Lindaker
            • April 2006
            • 1837

            #6
            Hmm.. Lite olika svar
            Han är absolut inte brun på fenorna så fenröta kan vi nog räkna bort. dessutom så kanske inte halva fenorna försvinner över en natt med röta, eller?

            Hade faktiskt misstankar om att han bitit sig själv, dock låg dom tankarna VÄLDIGT långt bak i huvet.. låter ju lite konstigt att han skulle bita sig själv. Hna har nog inte sett nån hona men kanske har han sett fenorna och trott att det har varit en konkurrent? Måste ju ha varit så det har gått till om han inte har fastnat i pumpen..

            Har han bitit sig själv så får han faktiskt skylla sig själv
            Får se om dom växer ut igen då...
            Tack för hjälpen!!

            /Hans
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

            Kommentar

            • Hans.Lindaker
              • April 2006
              • 1837

              #7
              Har föressten en till fråga om honom! Varje gång jag matar honom så sväller han upp och ser ut som han ska spricka, alldeles under/bakom huvet, typ halsen..

              Är detta normalt eller är han sjuk? det spelar ingen roll hur lite mat man ger honom, han sväller ändå

              Tacksam om nån har svar på detta!

              /Hans
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

              Kommentar

              • Pehpsii
                • July 2006
                • 69

                #8
                Du menar inte att han "puffar upp sig" som de gör när de attackerar?
                Att han liksom fäller upp gälarna?
                Älskade rabarber!

                Kommentar

                • Hans.Lindaker
                  • April 2006
                  • 1837

                  #9
                  nej nej han blir tjock! Magen sväller upp...
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                  Kommentar

                  • ekmanjenny
                    • July 2006
                    • 342

                    #10
                    Hej Hans!

                    Jag undrar vad du har annars i akvariet? Jag menar vilka dekorationer du har. Problemet med kampfisken är att han är för fin för sitt eget bästa. Det är ju ingen naturligt förekommande fisk utan han är genetiskt manipulerad faktiskt. Men det kanske du vet. Hur som helst så har han för långa fenor för sitt eget bästa. Därför är han/hon inte så bra på att ta vara på sina egna fenor eftersom han knappt vet att han har dem. Han kan skada sig på lite allt möjligt. Så frågan är vad du har i akvariet. Har svårt att tänka mig att de ruttnat. Men som sagt fenorna växer ut igen men det tar en stund. Ca 1-2 månader.
                    Så länge man lär sig, lever man!
                    Ge blod, hela Sverige behöver det!

                    Kommentar

                    • Hans.Lindaker
                      • April 2006
                      • 1837

                      #11
                      jo jag visste att den inte är "naturlig".
                      Jag har två anubias, eller egentligen 1 som jag har delat på och 1 rot.. Funderade lite på om han kan ha rivit sig på roten.
                      Antingen det eller så har han fastnat i pumpen på nåt vis, eller så har han bitit sig själv.. Nåt annat kan det inte vara.
                      Jo jag hade en annan förut som fick spö av sina honor och hans växte ut igen efter ca 2 månader..

                      /Hans
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                      Kommentar

                      • ekmanjenny
                        • July 2006
                        • 342

                        #12
                        Ja, han kan mycket väl ha rivit sig på roten, för har du inga andra aggressiva fiskar så lär de ju inte blivit avbitna av någon annan. Så lugn lugn, de växer ut igen. De är ju rätt tåliga ändå de där små rackarna. Jag kämpade med min kampfiskhane ganska länge. Men jag hade för många fiskar i akvariet. Jag visste från början inte att han inte kunde vara med vissa andra fiskar. Min stackars kampfisk fick stryk hela tiden, till slut hade han inga fenor kvar. Jag lämnade in honom i karantän på akvarielagret men nu har han tydligen gått bort. Synd för jag ville skaffa ett nytt kar till honom. Nu sparar jag iofs pengar men det var tråkigt för han dog igår. Nu vet jag bättre vad kampfiskar gillar om jag får för mig att skaffa en ny. Men i mitt nuvarande akvarium blir det tyvärr inga fler kampfiskar för de passar inte.
                        Så länge man lär sig, lever man!
                        Ge blod, hela Sverige behöver det!

                        Kommentar

                        • Hans.Lindaker
                          • April 2006
                          • 1837

                          #13
                          Aj då! Aldrig kul när nån dör!!

                          Nej min gamla vart brutalt mördad av en "stonesucker" som dom kallades på zoo, vet inte riktigt vad det är men dom kallas för vanlig algätare.. Väldigt lika siamesisk algätare..
                          Han åt upp alla hans fenor på ett par minuter (innan jag ens han få av täckglaset och hämta håven) och sedan var det kört för Moltas som nu simmar i fiskhimlen

                          Blir din och extremt tjock när han äter??

                          /Hans
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                          Kommentar

                          • ekmanjenny
                            • July 2006
                            • 342

                            #14
                            Min kamphane blev rätt snabbt attackerad av andra fiskar. Nu har jag egentligen inga aggressiva fiskarter men min kamphane måste sagt något otrevligt. Skoja bara! Ärligt så var han dålig på att äta över huvud taget. Så han blev snabbt väldigt smal och skygg. Gömde sig och vågade inte komma fram när det var matdax. Skulle jag nog inte heller gjort om jag blev attackerad av andra. Däremot blir mina zebrafiskar extremt tjocka när de äter. Inte undra på de är ju små och helt mattokiga. Så fort man stoppar ned lillfingret så är alla nio där och pickar. Men jag gillar dem skarpt. Full fart!
                            Så länge man lär sig, lever man!
                            Ge blod, hela Sverige behöver det!

                            Kommentar

                            • ekmanjenny
                              • July 2006
                              • 342

                              #15
                              Förresten har du varit inne på zoopet och tittat på artbeskrivningen av kampfisken. Där finns en massa härliga historier om både den fredliga och den siamesiska formen av kampfisk. Kan dock inte minnas att jag läst att de blir tjocka under huvudet när de äter. Men din kamphane kanske är extremt glupsk. Det var garanterat inte min lilla Ninjo som gick bort igår.
                              Så länge man lär sig, lever man!
                              Ge blod, hela Sverige behöver det!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...