Fredliga guramis ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annak366
    • March 2006
    • 173

    Fredliga guramis ??

    Jag har tänkt att införskaffa ett gurami par av nån sort ( 150 l ), läser här på inläggen att paren bråkar sinsemellan, nån hade till o med fått nåt allvarligt bett...

    Kan nån tipsa om FREDLIGA guramis ??
    Senast redigerad av annak366; 12 May 2006, 09:17.
    En glad amatör vid namn Anna-Karin...
  • Skudd
    • September 2005
    • 224

    #2
    Läppgurami är fredliga enligt min erfarenhet och passar fint i ett 150L... Min personliga favoritgurami, väldigt nyfikna och riktigt vackra när de färgar ut ordentligt... Att de gruffar till ibland är dock normalt... Har dock faktiskt aldrig sett mina läppgurami bråka varken med varandra eller andra...

    Kommentar

    • annak366
      • March 2006
      • 173

      #3
      ok, låter bra ! Hur många ska man ha ett par eller ?
      En glad amatör vid namn Anna-Karin...

      Kommentar

      • ralp
        • October 2004
        • 639

        #4
        Jag har bara haft honungsgurami så därför ingenting att jamföra med. Men de tillhör till mina absoluta favoritfiskar. Lite bråkade de väl med varandra men vem gör inte det i en relation?

        Så jag röstar på honungsgurami. 1han+1hon eller 1+2 (jag hade 2+1 och ingen större bråk iallafall!)

        Hejhopp. Ralp
        110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
        Vittina semiconica; Neripteron auriculata
        18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
        16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

        Kommentar

        • annak366
          • March 2006
          • 173

          #5
          men vadå, honungsgurami är väl nåt att jämföra med ??
          En glad amatör vid namn Anna-Karin...

          Kommentar

          • Skudd
            • September 2005
            • 224

            #6
            Jag har bara haft ett läppguramipar vilket har fungerat alldeles utmärkt, tror dock att det fungerar utmärkt att ha flera honor åtminstone. Under lekperioden påstås det att hannar bråkar med varandra, vad gäller andra gurami tycker jag ibland att honor bråkar lika mycket så jag vet inte om det stämmer fullt ut... Du kan ju prova med 1 hane+2 honor ... Brukar vara en bra kombination för det mesta... Honungsgurami är också fina, lite känsligare dock har jag hört, men som med alla gurami gäller det bara att ha koll på vattenkvaliteten...

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av annak366
              ok, låter bra ! Hur många ska man ha ett par eller ?
              Skulle nog tro att 2 honor + 1 hane funkar bra, eller kanske 3 honor och 2 hanar. Dessa arter hålls bäst i grupper.

              Dvärggurami däremot bör hållas i par.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                #8
                Ursprungligen postat av batski
                Skulle nog tro att 2 honor + 1 hane funkar bra, eller kanske 3 honor och 2 hanar. Dessa arter hålls bäst i grupper.

                Dvärggurami däremot bör hållas i par.
                ehh... för att????? De skiljer sig inte mot honungsgurami eller läppgurami??? Jag har haft dem alla tre...
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Jag vet inte just varför. Men jag har läst att de ska trivas bäst i par...

                  Av dessa 3 arterna är det bara dvärggurami som jag har personlig erfarenhet av.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Lenmar
                    • February 2004
                    • 6154

                    #10
                    Alla guramisar fungerar ungefär likartat. Dvärggurami är inget undantag. Ibland är det bra med två honor även för dvärggurami. Många är de som råkat ur för en elak liten hane som behöver två honor att sprida sina aggressioner på, i alla fall om man skall läsa de gamla trådarna här på zoopet. Själv har jag haft turen att bara ha snälla dvärgguramisar. Jag har haft alla guramisar parvis och det har fungerat jättebra.
                    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Vad bra

                      Fast lite skillnader mellan olika arter är det ju. En del arter är mycket snällare än andra. Blågurami och kyssgurami t ex kan vara rätt aggro.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Lenmar
                        • February 2004
                        • 6154

                        #12
                        Ursprungligen postat av batski
                        Vad bra

                        Fast lite skillnader mellan olika arter är det ju. En del arter är mycket snällare än andra. Blågurami och kyssgurami t ex kan vara rätt aggro.
                        Nästan alla gurami fungerar likadant.... Jag menar just i sina parrelationer i detta avseendet. Du skrev ju att dvärgguramisar bara skulle hållas parvis, därav mina efterföljande inlägg. Det finns arga hanar bland honungsgurami, bland läppgurami, bland dvärggurami, bland mosaikgurami osv. Vad gäller blå gurami kan jag personligen skriva under på att DET PARET jag hade var extremt aggressivt och hanen överelak. Fiskar har olika personligheter precis som oss människor.

                        Överlag är de flesta guramisar jättefina fiskar som generellt sett inte för så mycket väsen av sig. Skillnaden mellan arterna har mycket med storleken att göra. De mindre arterna är inte lika kaxiga som de större (helt naturligt!) och de kan ibland vara lite känsligare för dålig vattenkvalitet än de större.
                        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lenmar
                          Nästan alla gurami fungerar likadant.... Jag menar just i sina parrelationer i detta avseendet. Du skrev ju att dvärgguramisar bara skulle hållas parvis, därav mina efterföljande inlägg. Det finns arga hanar bland honungsgurami, bland läppgurami, bland dvärggurami, bland mosaikgurami osv. Vad gäller blå gurami kan jag personligen skriva under på att DET PARET jag hade var extremt aggressivt och hanen överelak. Fiskar har olika personligheter precis som oss människor.
                          Så sant

                          Ursprungligen postat av Lenmar
                          Överlag är de flesta guramisar jättefina fiskar som generellt sett inte för så mycket väsen av sig. Skillnaden mellan arterna har mycket med storleken att göra. De mindre arterna är inte lika kaxiga som de större (helt naturligt!) och de kan ibland vara lite känsligare för dålig vattenkvalitet än de större.
                          Utom mosaik i så fall, som är både stora och rätt coola av sig Men visst finns det individuella skillnader.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Lenmar
                            • February 2004
                            • 6154

                            #14
                            Ursprungligen postat av batski
                            Utom mosaik i så fall, som är både stora och rätt coola av sig Men visst finns det individuella skillnader.
                            En tråd till dig batski.
                            Min ena mosaikgurami är aggressiv mot de andra fiskarna, den - han tror jag, jagar de andra fiskarna och han läppjar på den andra mosaikguramin. En skalar dog häromdagen, tror den stressades ihjäl. Jag måste väl ta bort den, men tror ni den kan funka i ett annat akvarium? Mitt är 102 L

                            Undantaget som bekräftar regeln.. (individualister...)
                            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                            Kommentar

                            • ralp
                              • October 2004
                              • 639

                              #15
                              Ursprungligen postat av annak366
                              men vadå, honungsgurami är väl nåt att jämföra med ??
                              Ursäkta - svenska är inte mitt modersmål. Uttryckte mig väl lite klumpig. Jag menade att jag själv har ingenting att jamföra med då jag själv har ENBART erfarenheter av honungsguramis. Inga andra guramiarter.

                              Hejhopp. R
                              110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                              Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                              18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                              16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                              Kommentar

                              Arbetssätt...