Aggressiv Mosaikgurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Buckbeak
    • September 2005
    • 9

    Aggressiv Mosaikgurami

    Min ena mosaikgurami är aggressiv mot de andra fiskarna, den - han tror jag, jagar de andra fiskarna och han läppjar på den andra mosaikguramin. En skalar dog häromdagen, tror den stressades ihjäl.
    Jag måste väl ta bort den, men tror ni den kan funka i ett annat akvarium?
    Mitt är 102 L
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    #2
    Personligen skulle jag höra om jag fick byta den i zoobutiken den kommer ifrån. Det har fungerat för mig. Har haft både en scalar och en gurami jag tvingades byta ut. Vågade inte flytta över till ett annat akvarium då jag var rädd att det inte skulle göra så stor skillnad. Det som sved var bara att jag var ganska fäst vid scalaren, den var otroligt vacker men vad skulle man göra när den stressade ihjäl andra fiskar. Guramin hann jag bara ha i några dagar, han fungerade inte alls.
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      jag tror den kan funka i ett större akvarium.. Jag har en hane med 2-3 honor i mitt 450l.. men jag har haft alla 4 i ett 100l och de bråkade inte.

      hur stort är det andra akvariet du funderar på att flytta den till då? mindre går nog inte.

      jag tycker du, som inka föreslår, ska försöka byta in det mot nåt annat
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • Skudd
        • September 2005
        • 224

        #4
        Gurami kan vara ganska bråkiga under en period efter att du köpt dem, ny miljö osv. efter någon vecka brukar det gå över när hierarkin är inrättad. Tänk även på att det ofta blir mer bråk ju färre man har eller om man har flera hanar. Bråkar den med andra fiskar som inte är gurami kan det vara värt att vara uppmärksam, funkar det inte tycker jag, som de andra föreslår, att du ska gå tillbaka med den eftersom det varierar väldigt mycket från individ till individ hur aggressiva de är.

        Kommentar

        • Buckbeak
          • September 2005
          • 9

          #5
          Akvariet jag tänkte flytta den till var ju förstås mindre, shit!

          Vi köpte den i september o den har inte blivit aggressiv förrän nu på sistone. Den andra guramin vet jag inte om det är en hona el. hane, de är inte så stora o de är likadana, men den andra är kolugn.

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av Buckbeak
            Akvariet jag tänkte flytta den till var ju förstås mindre, shit!

            Vi köpte den i september o den har inte blivit aggressiv förrän nu på sistone. Den andra guramin vet jag inte om det är en hona el. hane, de är inte så stora o de är likadana, men den andra är kolugn.
            Är akvariet tättplanterat och har du flyttväxter? Det kan hända att guramin känner sig stressad av att ha andra fiskar så tätt inpå honom. Akvariet är ju inte så stort...
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            Arbetssätt...