Blå gurami?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gladys
    • March 2005
    • 1962

    #16
    Ja det är en blå. Jag sa ju det.
    Den är iaf köpt som blå.
    Quidquid latine dictum sit, altum viditur

    Kommentar

    • qenzo
      • February 2005
      • 1747

      #17
      Okej Sissi, danke, var ju lite osäker där... då vet vi ju då...
      Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

      Kommentar

      • Skudd
        • September 2005
        • 224

        #18
        Ursprungligen postat av qenzo
        Spår av? Ja på korten ser man inte helt bra men prickarna verkligen "lyser" kolsvart.
        Då den är i skugga blir den mer marmorerad annars är den ljus ljus och ser ibland "vit" ut. Det blir inte min marmorhane.
        På första inlägget, andra kortet ser man mer hur hon brukar se ut, men inte helt så mörk. Hon är ljusare ändå irl.
        Ok.. Brukar ju vara lite svårt att få fotona att representera den verkliga upplevelsen, men bedömt av endast det övre kortet och om det såg ut så i verkligheten skulle jag klart säga marmor eftersom den är marmorerad, alla blågurami jag har haft har varit mer åt det vitgråsilver hållet och två blå prickar och ingen antydan till marmorering... Men om den upplevs mer som en blå så kan man ju tänka sig att den ligger någonstans mittemellan eftersom det ju endast är avelsformer... Sen om det verkligen är en "ren" blå eller marmor kanske är svårare att säga...

        Kommentar

        • qenzo
          • February 2005
          • 1747

          #19
          Ok. Ja nej den är inte alls så där marmorerad mer än om den befinner sig i skugga... då tonas prickarna ur och den blir mer ådrig.
          Den är ljust ljust grå med mkt svarta klara prickar, och vad den är är ,så är den iaf skitfin
          Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

          Kommentar

          • Skudd
            • September 2005
            • 224

            #20
            Japp, den var riktigt fin... Kom på att jag haft en guldgurami som var i princip helgul men när den var i lektagen ändrade den nästan helt färg och blev helt tigerrandig lite i samma stil som man ser på bilden längst upp, fast typ "mörkbrun"/gulrandig omvartannat den var också väldigt vacker...

            Kommentar

            • qenzo
              • February 2005
              • 1747

              #21
              Ja så såg mina guld ut också... de är nog de vackraste tycker jag...näst efter marmor.
              Imorrn ska jag förhoppningsvis inhandla i fler honor iaf... weee!! Hoppas då på fler blå.
              Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

              Kommentar

              • Bonnie
                • March 2006
                • 84

                #22
                Den guramin som är på bilden är blå gurami,jag har likadan

                Kommentar

                • rebecka_o
                  • December 2006
                  • 348

                  #23
                  Hittade den här GAMLA tråden, men lyfter den igen för att fråga...

                  Är verkligen marmorgurami samma art som blå gurami, bara annan teckning? För om jag fattat det hela rätt så blir sällan marmorguramin lika stor som den blå? Hur kan det skilja i storlek om det är samma art? Dels sa de detta med storleken i butiken där jag köpte mina blå och marmorgurami idag, och jag hittar även samma info när jag googlar. Vad säger ni andra?

                  Kommentar

                  • Mrhappy
                    • February 2006
                    • 88

                    #24
                    Blå-, marmor-, och guldgurami är samma art.(Trichogaster trichopterus)
                    Blå gurami är vildformen och marmor- och guldgurami är odlingsformer.
                    Alla tre "raserna" blir lika stora(10-12cm).

                    Kommentar

                    Arbetssätt...