Blå gurami?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    Blå gurami?

    Ja frågan är alltså om den nya honan jag har är en blå gurami?
    Det har 2 prickar, en vid stjärtfenans rot och en mitt på kroppen, vilket mig veterligen, ingen annan gurami har.
    Den är, tror jag, såld som marmorgurami... vilket jag betvivlar att det är då den inte bär några likheter med mina övriga marmor.
    Klicka på bilden för större version

Namn: guramihona.JPG
Visningar: 1
Storlek: 51,6 KB
ID: 2175241
    Klicka på bilden för större version

Namn: 050310 045.jpg
Visningar: 1
Storlek: 67,2 KB
ID: 2175240
    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #2
    Din fisk ser ut som en korsning av min hona Blå Gurami och min hane Marmorgurami. Marmorhanen har inga prickar medans Blå Guramin har prickarna precis där din har.

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • qenzo
      • February 2005
      • 1747

      #3
      Nej precis, marmor har inga prickar och inte heller ngn annan sort. Dock tycker jag att fotot på artbeskrivningen av blå gurami inte är bra (sorry Kjell).
      Så det är himla svårt att veta.
      Har ju googlat, då google är min bästa vän, men hittar ändå inget kort som är bra nog att jämföra med... men det kanske är en korsning då...
      Hur vet man det eg? Blir inte en korsning blå + marmor = marmor?
      Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #4
        Men är det inte samma art? Bara en variant, rätta mej om jag har fel.

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • qenzo
          • February 2005
          • 1747

          #5
          Jo det är en odlingsform, men när vet man vilken form de går under??
          Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

          Kommentar

          • qenzo
            • February 2005
            • 1747

            #6
            Jag säger så hrä... det är en blå. Har ni pratat med fler fiskfolk som även de tror det är en blå.
            Så nu säger vi det
            Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #7
              Tydligen VET man inte vilken det kan vara, det ser vi här!
              Men den är fin! Kul med en ovanlig.

              Har du fler marmor/blå, är dom bråkiga med varann?

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • qenzo
                • February 2005
                • 1747

                #8
                Jag har en hane, marmor.. skulle ha fler honor men det fanns inte fler i butiken då, så jag får vänta tills i veckan.
                Ska så småningom ha ett rent gurami-kar med iaf guld och marmor... som jag hade förut.
                Nuvarande Hanen ser ut så här....knasigt nog
                Klicka på bilden för större version

Namn: marmorhane.JPG
Visningar: 1
Storlek: 41,2 KB
ID: 2092695
                Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                Kommentar

                • qenzo
                  • February 2005
                  • 1747

                  #9
                  Glömde... nej de bråkar inte det minsta och inga av mina gurami har någonsin varit stökiga med varandra, mer än då de bara var två förra gången, då nuvarande hanen tog död på guld honan.
                  Jag har haft 1+2 av guld och marmor förr. I ett 105 l. Nada problem.
                  Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                  Kommentar

                  • svea
                    • February 2005
                    • 2476

                    #10
                    Aha, det är du som har den där lustiga saken. Varför får du såna annorlunda fiskar, det kan man fundera över. Men lite spännande är det.

                    Mina guld- och marmor- och blågurami bråkar med varandra oavsett vilka kombinationer jag gör. Flyttar runt dom i olika akvarier för att slippa slagsmål.
                    Just nu går 2 guldguramihonor tillsammans. Den ena får knappt komma fram o äta och den andra äger akvariet. Trist att se.

                    Mina bilder
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • qenzo
                      • February 2005
                      • 1747

                      #11
                      Hehehe ja du... jag vet inte

                      Jag tycker mig se att många har problem, men jag har aldrig haft det.
                      Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                      Kommentar

                      • svea
                        • February 2005
                        • 2476

                        #12
                        Konstigt är det. Men dom verkar inte skada varandra - rent kroppsligt alltså!
                        Fast som orolig och ängslig fiskmamma lider man med den jagade, eller hur?

                        Mina bilder
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • qenzo
                          • February 2005
                          • 1747

                          #13
                          Jo det skulle ju vara jobbigt om de inte vågade sig fram med, men jag har aldrig haft de probbsen så jag vet inte hur det är...
                          Min hane är som en gammel farbror som bara är snäll... å så har alla mina hanar varit
                          Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                          Kommentar

                          • Skudd
                            • September 2005
                            • 224

                            #14
                            Hmm... blå gurami och marmorgurami är som bekant samma fisk, dvs egentligen blå gurami eller Trichogaster trichopterus. Är den marmorerad kallas den marmorgurami, är den det inte kallas den blå. Din fisk är ju klart marmorerad och kallas därför "marmorgurami" enligt mig. Tittar man på vildformen av blågurami har de ju även två prickar vilket din visar spår av, men jag tycker inte att det räcker för att den inte ska vara en marmorgurami, ska det vara en "ren" blågurami ska den ju vara helt blå med två mörka prickar vilket är närmast vildformen. Å andra sidan är ju blå/marmor/guld alla egentligen blågurami så exakt vad som ska placeras in var kanske inte är så viktigt... Egentligen borde man väl bara kalla allihop blågurami om man vill vara korrekt...

                            Kommentar

                            • qenzo
                              • February 2005
                              • 1747

                              #15
                              Spår av? Ja på korten ser man inte helt bra men prickarna verkligen "lyser" kolsvart.
                              Då den är i skugga blir den mer marmorerad annars är den ljus ljus och ser ibland "vit" ut. Det blir inte min marmorhane.
                              På första inlägget, andra kortet ser man mer hur hon brukar se ut, men inte helt så mörk. Hon är ljusare ändå irl.

                              Jag vet att det är "arter" av blå gurami, men ff BÖR det ju finnas ursprungsfärgen kvar.
                              Det spelar väl eg ingen roll om det är en blå eller marmor, jag vill bara veta... jag är en sån som måste veta.
                              Och ska man nu vara petig och gå efter kortet artbeskrivningen har så är den ju snarare "ljustgrå/vit" än blå. Med prickarna som mörka endast.
                              Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...