Channa - vilka har sånna?! :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gladhertha
    • February 2005
    • 1755

    Channa - vilka har sånna?! :)

    Eftersom Channa faktist tillhör labyrintfiskarna så hoppas jag att jag har lagt detta i rätt kategori.

    Channan är ju en UNDERBAR fisk! Köpte troligtvis ett par av Channa bleheri "Blue" idag. Ska tydligen bli bara 8-12cm och vara munruvare. Enklare att få lek på. 500:- st på Akvarielagret om det finns någon intresserad. JÄTTEFINA!

    Vilka har Channa här? Har någon fått något som ens liknar lekbeteende? Hur många har ni? vilka sorter?

    För min del kommer det nog bli lite mer Channa i framtiden.
    Mvh Hanna
    Min Zoon
  • Maethor
    • December 2004
    • 675

    #2
    Jösses 500kr!?
    Hur ser dom ut?
    112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
    105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
    54L: ca 15 kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L (marin): 3kamphanar
    6x2L: Kamphanar

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

    Kommentar

    • gladhertha
      • February 2005
      • 1755

      #3
      THE Internet resource for snakehead fishes (Channa). Information and pictures about all parachanna, channa, ophicephalus affinis, africana, amphibeus, amphibius, argus, aurantiacus, aurantimaculata, aurolineatus, asiatica, bankanensis, baramensis, barca, bistriata, bistriatus, bivittatus, bleheri, burmanica, cora-mota, cyanospilos, diplogramma, diplogramme, fuscus, gachua, grandinosus, guachua, harcourtbutleri, indicus, insignis, jovis, kelaartii, lata, leucopunctatus, limbatus, lucia, maculata, malaccensis, marginatus, marulia, marulius, marulioides, melasoma, melanosoma, melanoptera, melanopterus, miliaris, micropeltes, montanus, mystax, nigricans, nox, obscura, obscurus, ocellata, orientalis, philypnoides surakartensis, planiceps, pleurophthalma, pleurophthalmus, polylepis, pseudomarulia, pseudomarulius, punctata, punctatus, puticola, panaw, rhodotaenia, serpentinus, siamensis, spiritalis, stevensii, stewartii, striata, studeri, theophrasti, vagus
      Mvh Hanna
      Min Zoon

      Kommentar

      • sacha
        • May 2005
        • 1016

        #4
        Låter ju rätt otroligt att dom är lätta att få lek på för att sedan kosta 500kr/st!?!
        Tjopp...

        Kommentar

        • gladhertha
          • February 2005
          • 1755

          #5
          Haha. Jag sa inte att dom var lätta...det är inga jävla guppys inte. Men om man jämför med andra ormhuvuden.

          Tydligen visade det sej att Bleheri "blue" inte finns. Det är Channa sp. Assam.
          Mvh Hanna
          Min Zoon

          Kommentar

          • danturion
            • October 2004
            • 329

            #6
            Ursprungligen postat av gladhertha
            Eftersom Channa faktist tillhör labyrintfiskarna så hoppas jag att jag har lagt detta i rätt kategori.

            Channan är ju en UNDERBAR fisk! Köpte troligtvis ett par av Channa bleheri "Blue" idag. Ska tydligen bli bara 8-12cm och vara munruvare. Enklare att få lek på. 500:- st på Akvarielagret om det finns någon intresserad. JÄTTEFINA!

            Vilka har Channa här? Har någon fått något som ens liknar lekbeteende? Hur många har ni? vilka sorter?

            För min del kommer det nog bli lite mer Channa i framtiden.
            Förstår dig. Mycket vacker fisk!!Lycka till. Tala om om du får dem att leka.

            Kommentar

            • gladhertha
              • February 2005
              • 1755

              #7
              Munruvare var den inte heller.
              Mvh Hanna
              Min Zoon

              Kommentar

              • danturion
                • October 2004
                • 329

                #8
                Ursprungligen postat av gladhertha
                Munruvare var den inte heller.
                Nej.De tvättar äggen i munnen ibland tydligen.

                Kommentar

                • gladhertha
                  • February 2005
                  • 1755

                  #9
                  okej, sen matar dom ynglen med ägg. :S drastiska varelser.
                  Mvh Hanna
                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    • November 2002
                    • 1595

                    #10
                    Hej, jag har 5 channa sp assams + C. pleuropthalma, C. Aurantimaculata, C. gachua å Parachanna obscura.

                    Channor har ett labyrintorgan, men sorteras INTE under labyrintfiskar.

                    Att de inte är munruvare var något nytt för mig, det var jag bergsäker på Får ja fråga vart ni har läst detta? Jag är rädd att jag läser mest på snakeheads.org och dom är kanske inte up-to-date som de borde.

                    trixxet med att få sp assam i lek är att de behöver en kallperiod, det kommer att bli en utmaning.

                    lycka till med dina sp assam, dom e kanontrevliga imo men väldigt skygga under starkt ljus, å då de går i mitt växtkar så ser jag dem mest efter lysrören släcks och bara ljuset från rummet är igång.

                    och kom ihåg, täta alla hål i täckglas/täckande ramp.
                    fish r friend

                    Kommentar

                    • hansh
                      • May 2004
                      • 269

                      #11
                      Nu har du snart fastnat ordentligt i channaträsket gladherta :-)
                      Välkommen i klubben.

                      Precis som daniel skriver så räknas INTE ormskallar till labyrintfiskar längre då de blivit upplyfta till en egen grupp. De har dock ett primitivt "labyrintliknande" organ.

                      Channa sp."assam" är tillsammans med c.orientalis och c.gachua de munruvande channor man känner till. Troligtvis blandar du ihop sp."assam" med c.bleheri som INTE är en munruvare, då de ibland lite felaktigt kallas "blue bleheri".

                      De channor jag har nu är
                      c. aurantimaculata x7
                      c. bankanensis x5
                      c. bleheri x1
                      c. sp."kerala5stripe" x2

                      Den absolut vanligaste dödsorsaken för channor i fångenskap är att de hoppar ur akvariet och torkar ut. Så se till att du tejpar för alla öppningar där de kan ta sig igenom.
                      I år har även 6 st av mina c.bleheri dött en efter en. Jag trodde först att de parat ut efter en vinterdvala och gjorde processen kort med de andra. Men det visade sig tillslut att de fastnade i juvelfiltret och drunknade. Har du juvelfilter i akvariet så se till att det är ordentligt tätat mellan locket och sladdarna.

                      //hansh
                      Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

                      Kommentar

                      • gladhertha
                        • February 2005
                        • 1755

                        #12
                        Odell! Köpte du dina sp. Assam på lagret? Isåfall fan dej :P Skulle köpa en till var det tänkt åså var alla borta haha. aja. kan ju tillägga att jag har haft en rätt tråkig tid med mina channor nu i början. Dom har simmat in i filterkammaren i alla möjliga hål. Och det är svinajobbigt att fånga dom. Dom ligger ständigt och värmer sig på innerfiltret.
                        Men nu är alla hål täckta och snart ska channorna för fjärde gången ut ur filterkammarn..

                        Har heltäckande ramp och täckglas, ingen chans dom sticker därifrån iaf.
                        Läste att dom inte var munruvare men tog in äggen i munnen för att "tvätta" äggen typ. Men vad vet jag. :S
                        Mvh Hanna
                        Min Zoon

                        Kommentar

                        • Daniel Odell
                          • November 2002
                          • 1595

                          #13
                          gladherta: jag var där när sändningen kom och plockade 4 av 10, så jag var snäll och lämnade 6st till dig!

                          Men klart att det är strykande åtgång! precis som hansh skriver så fastnar man direkt för de här krabaterna. Och med tanke på att Assam's är attraktivt färgade, håller sig runt 10cm, är anspråkslösa vad gäller skötsel, inte rör andra fiskar och klarar syrefritt vatten lika väl som Co2-övermättat vatten så BORDE folk kasta sig över dem så fort de kommer in i butik.

                          Tror dock att du kommer få fler chanser, det här är tredje gången på ett par månader de kommer in på lagret.

                          hansh: tråkigt att höra om bleherisarna, du får åka till tokholm å plocka mina 3 bleheris jag lämnade in i förrgår. Dom e tjocka å fina och 2 har nog i princip parat ut.
                          fish r friend

                          Kommentar

                          • gladhertha
                            • February 2005
                            • 1755

                            #14
                            Hmm, Lagret sa det var första gången de fick in sp. Assam eller som den såldes som "Bleheri Blue". Haha okej. Köpte bara två. Dom verkar i alla fall ha parat ut sig. (?) Dom simmar hela tiden efter varann och den större typen med mer färg *haha* som jag tror är en hane vaktar den s.k "honan" hela tiden. I vilket fall som helst, dom är ursöta!
                            Jo, dom verkar vara en perfekt "nybörjar-channa"...Gaah jag vill ha mer!!!
                            Så det var dina tre bleheris på lagret jag såg? 2 små å en större? I så fall såg jag när dom mindre fajtades, urläckert ju!
                            Mvh Hanna
                            Min Zoon

                            Kommentar

                            • Daniel Odell
                              • November 2002
                              • 1595

                              #15
                              ja, de har sålt assam som vanlig bleheri förut. men det har vart assam. jag plockade den sista i första sändningen för ca 2 månader sen, och en till i sändning #2 för ca 1 månad sen. #2 hoppade över avdelaren in till en Flowerhorn och blev mördad, #1 blev flyttad till Bleheri/växt-karet och får nu sällskap av 4st Assams från sändningen i fredas.

                              Ja, det var mina 3 och de två små slåss jämt, de ser riktigt hårda ut när de fightas hehehe.

                              Hadde jag haft plats för ett 200L till hadde jag aldrig sålt bleherisarna utan haft kvar även dem, men mitt 150L växtkar passar mycket bättre till Assam's än Bleheris så jag gjorde det valet. Vilket var otroligt tråkigt igentligen för båda arterna tillhör mina absoluta favoriter.
                              fish r friend

                              Kommentar

                              Arbetssätt...