Min betta äter allt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stinxen
    • October 2020
    • 15

    Min betta äter allt

    Hej. Jag har just nu ett blandat akvarium med främst olika corydoras och så en supersnäll kampfiskhanne, noll aggression. Problemet är bara att kampfisken är en intelligent gris och alla andra fiskar är lite långsammare än honom när det är dags för foder. Det tar ett tag innan dom förstår att det kommit mat, och sedan rotar dom runt i sanden i lagom mak medan kampfisken slukar allt han ser. Han söker upp de största bitarna och överäter tills han ser plågsamt mätt ut.

    Jag har testat att:
    - distrahera honom med laserpekare (han brukar att jaga den röda pricken)
    - distrahera honom med flingfoder vid ytan innan jag släpper ner små bitar av cory-tabletter till botten
    - mata i mörkret på kvällen med släckt akvarium
    - idag lät jag honom vara i en stor håv medan jag gav röda blodlarver till de andra fiskarna, men det känns inte hållbart att behöva fånga in honom vid varje fodring?


    Nu har det gått så långt att jag haft ett oväntat cory-dödsfall och jag tycker att firrarna ser lite smala ut och misstänker att de inte hinner äta tillräckligt pga kampfisken.


    Fler måste ha/haft detta problem. Hur gör ni?
  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    Inte speciellt snyggt men ett avsågat plaströr skulle kunna fungera för att få ner mat till botten utan att kampfisken ser det. Om du har foder som flyter (ex frysta mygglarver) så kan du pröva att sticka ner en halv kokosnöt i sanden så att det bara blir en liten glipa för pansarmalarna att simma in igenom och sedan lägga in en klump med mat där, mycket snyggare men inte lika smidigt som ett plaströr och fungerar inte med mat som sjunker då den snabbt bara blir utspridd.

    Kommentar

    Arbetssätt...