Mosaikgurami yngel... Info behövs.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppy_nisse
    • April 2003
    • 641

    Mosaikgurami yngel... Info behövs.

    Hej alla..

    I går så höll min mosaikhona och hane på.. På kvällen blev han lite väl agresiv, så jag tittade i akvariumet och såg massa igenomskinliga bollar. Jag flyttade på föräldrarna och stänge av pumpen och tänkte in mer på det.. I dag nu på morgonen så tittar jag ner i akvariumet och blåser på dom små bollarna som ser ut som miniatyrgrodyngel och ser till min förvånan att dom börjar att spratla som f*n..

    1) Så jag undrar hur lång tid det tar innan dom blir frisimmare.
    2) Om det va rätt av mig att ta bort pappan.

    Det är det som jag kommer på just nu som jag vill ha svar på..

    Tack på förhand..
    //Tobias
    DIY Is The Shit!
    Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Pappan brukar kunna rädda dom yngel som tappar taget om skumboet. Att ta bort honom brukar innebära mindre kullar. Men sätt INTE tillbaka honom, då vet han inte att det är hans och har du otur så äter han upp allt. Hur lång tid det tar innan just mosaikgurami blir frisimmande vet jag inte, men du har bråttom nu att skaffa infusoriekultur och nykläckt artemia om dom inte skall svälta ihjäl när dom blir frisimmande.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Guppy_nisse
      • April 2003
      • 641

      #3
      Okey.. Jag har flytande artemia hemma just nu.
      //Tobias
      DIY Is The Shit!
      Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Flytande artemia?? Är den levande? Konserverad?? Jag har aldrig hört talas om det.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Guppy_nisse
          • April 2003
          • 641

          #5
          Det är artemia som är krossad och ligger i en "sås" som har mycket vitaminer och mineraler som man kan använda när man får yngel.
          //Tobias
          DIY Is The Shit!
          Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Döda med andra ord? Jag tror inte att dina guramiyngel kommer att äta död mat direkt när dom blir frisimmande.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Guppy_nisse
              • April 2003
              • 641

              #7
              Ja, den är död kan man säga, men den är så att den sprider sig i vattnet så dom får i sig små, små, små, partiklar av detta. Så det blir ett mer näringsrikt vatten.
              //Tobias
              DIY Is The Shit!
              Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Det tror jag inte på, är det dom i affären som sagt det? Hör av dig och berätta hur det går.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • Guppy_nisse
                  • April 2003
                  • 641

                  #9
                  Nej, den är köpt på Hjortgatan.. Det står såhär i beskrivningen på JBL Fluid Artemia:
                  "JBL NobilFluid är ett extra fint homogeniserat, flytande odlingsfoder för larver från små äggläggare, som ännu inte kan klara av artemianapulier eller annat foder i sådan storlek.
                  JBL NobilFluid innehåller värdefulla proteiner som byggmaterial, fett och kolhydrater som energileverantörer samt fiber. Det tillsatta multivitaminkomplexet förser larverna med livsviktiga vitaminer som främjar så sund tillväxt."

                  Användning (om någon är intresserad):
                  "Omskakas före användning! Börja inte med utfording förrän gulesäcken absorberats och larverna kan simma fritt. Små ungfödande fiskyngel skall utfodras genast efter födseln. Fodermängden rättar sig efter ynglenas antal och storlek. Följande mängd är endast ett förslag: Till en svärm på ca 100 larver ger man ungefär 10 - 15 droppar 3 - 4 gånger om dagen. Stäng av filtret under den korta stunden som utfodringen görs.
                  När ynglen har vuxit till sig kan man ställa om till NovoTom och/eller NovoTemia."

                  JBL Fluid Artemia: http://www.teamsellit.com/sellit/sel...&id=915&avd=-1
                  //Tobias
                  DIY Is The Shit!
                  Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

                  Kommentar

                  • Guppy_nisse
                    • April 2003
                    • 641

                    #10
                    Någon här borde veta hur länge yngelna ser ut som små miniatyrgrodyngel.. Jag vet att det är någon här som har odlat guramisar, men minns inte vem.. Men jag lär väl få svar senare idag.. Alla jobbar eller går i skolan/gymnasiumet än så länge...
                    //Tobias
                    DIY Is The Shit!
                    Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

                    Kommentar

                    • Tokfia
                      • September 2003
                      • 141

                      #11
                      http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=14515&SearchTerms=Rom

                      här står en hel del om gurami yngel!
                      Hoppas det hjälper dig på vägen!
                      Lycka till!
                      Och som ni alla vet... Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=155933

                      Kommentar

                      • Guppy_nisse
                        • April 2003
                        • 641

                        #12
                        Ursprungligen skickat av Tokfia
                        http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=14515&SearchTerms=Rom

                        här står en hel del om gurami yngel!
                        Hoppas det hjälper dig på vägen!
                        Lycka till!
                        Tack så mycket Tokfia... Fick svar på en del andra frågor också..

                        Måste bara säga att jag har släppt i paret i mitt första 110L akvarium och hanen håller på att bygga ett till bo för fullt..
                        //Tobias
                        DIY Is The Shit!
                        Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...