aggresiv marmorgurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defer
    • November 2003
    • 131

    #16
    Ursprungligen skickat av Qwerty
    mina är likadana den ena dödar alla andra gurami och då kommer då frågan vet affärerna vad det gör ? till mig sa dom att fiskarna var jätte trevliga ;D
    Det sa dom till mig också. Problemet är att jag är
    nybörjare och har bara ett akvarium och dom vill inte
    ta tillbaka dom. Något tips? Kanske om jag tar bort
    den som jagar de andra två mest så blir det bra. (troligen hanen)
    För en av dom gömmer sig hela tiden bara. Precis
    som den fisken som dog gjorde.

    Tycker som ska vara ärliga i butiken man handlar
    av, det var sista gången jag handlade av dom iaf.
    Otrevliga till tusan tyvärr!

    Kommentar

    • KåWe
      • December 2002
      • 83

      #17
      hej defer!

      det enda är nog att pröva att ta bort den aggressive fisken. i värsta fall kanske någon av dem som är kvar axlar manteln som "krigsfisk" (hände mig..) men förhoppningsvis blir det lugnt.

      detta med att butikerna sällan (aldrig?) tar tillbaks fisk är troligen av flera anledningar....tex smittorisk - hur skall butiken rent krasst vara säker på att kunden inte har smitta i sitt akvarium?
      skall de ta tillbaka fisk så lär de få sätta dem i karantän, tänk så många karantän akvarier det skulle bli...

      jag hoppas och tror på att vi som råkat ut för onormalt aggresiva guramis har haft stor otur, så att inte arten som sådan har "gått åt fel håll"...
      /k

      Kommentar

      • gromo
        • January 2004
        • 34

        #18
        Är det så att hanen är större än honan, när det gäller guramis?
        Laxen

        Kommentar

        • KåWe
          • December 2002
          • 83

          #19
          hej gromo

          När det gäller blå gurami/marmor gurami är ofta hanen större och kraftigare (det beror ju givetvis oxå på i vilken ålder fiskarna är i förhållande till varandra). han kan ev även vara mer färgad, men det är inte att ge sig den på nu när de är så avlade på färg. säkrast är nog att se på ryggfenan. hanens ryggfena är längre, mer utdragen bakåt och spetsigare än honans som är litet kortare och rundare.
          /k

          Kommentar

          • defer
            • November 2003
            • 131

            #20
            Ursprungligen skickat av KåWe
            hej defer!

            det enda är nog att pröva att ta bort den aggressive fisken. i värsta fall kanske någon av dem som är kvar axlar manteln som "krigsfisk" (hände mig..) men förhoppningsvis blir det lugnt.

            detta med att butikerna sällan (aldrig?) tar tillbaks fisk är troligen av flera anledningar....tex smittorisk - hur skall butiken rent krasst vara säker på att kunden inte har smitta i sitt akvarium?
            skall de ta tillbaka fisk så lär de få sätta dem i karantän, tänk så många karantän akvarier det skulle bli...

            jag hoppas och tror på att vi som råkat ut för onormalt aggresiva guramis har haft stor otur, så att inte arten som sådan har "gått åt fel håll"...
            /k
            tack för ditt svar. Det är helt sant det där med karantän.
            MEN... (tycker jag) då är det bättre dom säger:
            "Vi kan tyvärr inte sälja dessa fiskar till dig för
            att vi inte vet vilket kön dom är. Men när vi kan
            det så är du välkommen tillbaka." För just nu är jag
            så HOPPLÖST trött på dessa fiskar. Den ena äter inte
            inte alls mer. Och de andra två har varsin sida av
            akvariet men slåss som f_n iaf. Vad är det för roligt
            med sånna fiskar? Plus att dom ljög för mig ang att
            dom inte skulle äta växter, det gör dom. Sen om dom
            tar tillbaka fisken och slår ihjäl den är sin sak.
            (Grymt tänkade) Men då skulle dom inte sålt den fisken
            till en nybörjare, ELLER skulle dom endast sålt den
            till de med stora akvarium. Dom borde verkligen påpeka
            hur OND denna lilla fisk kan vara.

            Mitt första akvarium och man känner sig dum när
            fiskarna beter sig så. Känns som det är mig det
            är fel på. Men eftersom så många har problem
            med dom så är det kanske inte mitt fel.

            Kommentar

            • KåWe
              • December 2002
              • 83

              #21
              hej igen defer!

              du skall inte känna att det är ditt fel! det KAN vara så att de kanske behövt mer utrymme eller liknande, men det skall ju butiken upplysa om (såvida de vet att kunden är ovan...en del butiker verkar förutsätta att alla är experter...andra i sin tur tror att alla är kompletta idioter...)

              ang växterna så tror jag att om de ger sig på växterna så är det nog troligare att de plockar sönder dem för att skaffa bomaterial. de bygger skumbo i ytan med hjälp av växtdelar och alger.
              mvh kicki

              Kommentar

              • defer
                • November 2003
                • 131

                #22
                Ursprungligen skickat av KåWe
                hej igen defer!

                du skall inte känna att det är ditt fel! det KAN vara så att de kanske behövt mer utrymme eller liknande, men det skall ju butiken upplysa om (såvida de vet att kunden är ovan...en del butiker verkar förutsätta att alla är experter...andra i sin tur tror att alla är kompletta idioter...)

                ang växterna så tror jag att om de ger sig på växterna så är det nog troligare att de plockar sönder dem för att skaffa bomaterial. de bygger skumbo i ytan med hjälp av växtdelar och alger.
                mvh kicki
                Bygger bo näe. Det är rent käk för dom!

                Jag sa INNAN jag köpte fiskarna att jag startat
                upp ett helt nytt 110L juwel akvarium och att
                jag hält i sånt medel för vattnet mm. Och att
                jag var nybörjare. Men detta har kanske inte
                gått fram till dom eller ville dom bara sälja
                massa saker till mig. Köpt saker där för över
                1000:- (inte köpt akvariet där) Men för det
                vill dom inte hjälpa en. Kanske inte så mycket
                pengar om man jämför med andra, men för mig och
                mitt första akvarium är det mycket. Får ju tårar
                i ögonen när dom äter upp mina fina, dyra växter.
                Köpt 8 växter * 45:- = 360:- Då tycker jag det
                är surt när fiskarna ska äta upp dom. Dom äter
                ju inte så mycket, men dom förstör bladen som dör.

                Är 110L för lite för 3st gurami som dom är nu?
                Har även 4 zebrafiskar och två malar. En zebrafisk
                fick jag avliva eftersom den troligen hade blivit
                biten. Var helt röd och lite uppsväld under magen.
                Den bara stod helt stilla och gjorde inget alls.
                Och precis som skakade. Stackare. (

                Kommentar

                • KåWe
                  • December 2002
                  • 83

                  #23
                  hej defer

                  110 liter bör nog vara helt ok till dina fiskar! se bara till att där finns ett par gömställen.
                  så trist att butiken du handlade i inte visar nåt större engagemang! de skall ju verkligen ta hand om nybörjarna så de lär sig uppskatta denna hobby och inte kör huvudet i väggen och ledsnar på en gång!! de vinner ju inga kunder på det där sättet...=(
                  det låter helkonstigt att de äter växter...där håller jag med butiksfolket, de brukar plocka med växterna för bobygge som sagt men de sakll inte ÄTA dem...mina kan möjligen "smaka" litet på gamla blad som håller på att "försvinna", men har aldrig gett sig på växterna annat än för bobygge...skumt...

                  Kommentar

                  • oveb
                    • January 2004
                    • 2577

                    #24

                    Hej hej hej !

                    Har man bara några st så blir det inte så mycket/allvarliga strider. Jag har en hanne och 4 honor och det är hygglig harmoni tycker jag. Dessutom så "terrar" ju bara hannen en flicka i taget så då får de andra vila. Antagligen är det väl därför de klarar sig bra i butikerna. Hannen terrade min slöjstjärt andra dagen men har nu tröttnat på den (den är väl för ful

                    De har dessutom några ställen att gömma sig på om de skulle få för sig.

                    /O
                    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                    Kommentar

                    • Elina
                      • February 2005
                      • 128

                      #25
                      Nu tar jag upp en väldigt gammal tråd här, men jag fick höra något intressant idag... I djuraffären fick jag nämligen rådet att jag skulle köpa fler hanar av marmorgurami för att lugna ner dem (har för närvarande 2 hanar och 2 honor som jagar varandra ganska mycket, men inte så allvarligt att nån inte får äta eller ligger och trycker nånstans).

                      Är det överhuvud taget nån som vet hur man ska hålla dessa fiskar för att undvika att de blir för aggressiva mot varandra?
                      Har hört hur många olika förslag som helst; tex parvis, 1 hane + flera honor, enbart honor, enbart hanar, flest hanar, flest honor, inga grupper under 6 individer m.m.... :S Blir förvirrad

                      I djuraffärens akvarium verkar det ju råda mer harmoni, och där har dom ju massor gurami i samma kar...


                      Tycker ni det kan vara värt att testa att ha fler hanar?
                      Enligt han i affären skulle dom mer göra upp om rangordningen sins emellan då, och inte gå så hårt åt honorna.

                      Kommentar

                      • peo
                        • October 2002
                        • 119

                        #26
                        Tyvärr tror jag att man bör avråda från såna här fiskar till akvarier under 200 liter. De är aggressiva, så är det bara, och det bör man tala om för nybörjare. I djuraffärerna har de så många guramier i samma lilla kar att det inte är någon idé för fiskarna att försvara revir; de skulle få jobba ihjäl sig. Men hur kul är det att ha sitt akvarium så fullpackat med fisk, och veta att de inte kan bete sig naturligt?

                        Kommentar

                        • Skudd
                          • September 2005
                          • 224

                          #27
                          Ursprungligen postat av peo
                          Tyvärr tror jag att man bör avråda från såna här fiskar till akvarier under 200 liter. De är aggressiva, så är det bara, och det bör man tala om för nybörjare.
                          Det är väldigt individuellt från fisk till fisk. Det handlar mer om hur individen förhåller sig till övriga än om arten generellt sett är bråkig. Har haft kombinationer av 4-5 gurami (trichopterus) i ett 112L och det var problem med bråk till det att jag helt enkelt flyttade på vad som verkade vara bråkstaken och efter det fungerade det alldeles utmärkt..
                          Jag tycker i alla fall att det är fel att säga att gurami är aggressiva för det är de generellt inte men det finns individer som kan skapa problem och man bör vara beredd på att den typen av problem kan uppstå.

                          Kommentar

                          • peo
                            • October 2002
                            • 119

                            #28
                            Då har väl jag bara haft otur, jag också...
                            Men en sak är säker; jag skaffar inga marmorguramier igen...

                            Kommentar

                            • Skudd
                              • September 2005
                              • 224

                              #29
                              Ursprungligen postat av peo
                              Då har väl jag bara haft otur, jag också...
                              Men en sak är säker; jag skaffar inga marmorguramier igen...
                              Det var ju tråkigt, för det är ju intressanta fiskar... Hoppas det blir någon annan gurami i alla fall..

                              Kommentar

                              • GuramiGreta
                                • January 2006
                                • 30

                                #30
                                Hej hej, har lite av samma problem, dock inte så stort!
                                Min hane e lite småtjuruig mot sin hona ibland (skrivit om det i tråden "Guramifråga") men han lugnar ner sig mer o mer. Han var värst i början då kunde han inte låta bli henne, men nu e han ganska snäll, det ser ut som om han tänker "nej, jag får inte gå på henne" när han ser henne...
                                Men iblan kan han inte hålla sig, men då lurar hon bara bort honom!
                                Så hon klarar sig ganska bra.

                                Det där om hur många av varje kön: Min zoohandlare sa att man inte kunde ha enbart av ett kön. Jag hade vart där tidigare o köpt 2 honor (inte samma expedit) men den ena var elak så när jag pratade med hon som ägde affären sa hon att jag fick komma ner o byta den ena mot en hanne! Och då visste hon ändå att jag precis medicinerat mot fenröta! Så hon är väldigt bra faktist även om hon inte har så många olika fiskar. Besök gärna Vanja nere på Sävsjö Zoo och Ridsport :P

                                Ett tips med: Mina gurror käkar oxå växter, men tror det funkar o ge dom lite sallad lr ärtor lr liknande

                                Zoonen:
                                Där har ni mer info!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...