aggresiv marmorgurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gromo
    • January 2004
    • 34

    aggresiv marmorgurami

    för ett tag sedan köpte jag två marmorguramisar men efter en tid så blev den ena väldigt aggresiv mot den andra, jagade och bet i fenorna och efter några månader dog den "svagare". Och idag så köpte jag en ny fast blågurami, men marmorguramin håller på likadan mot den här är det nån som kan förklara varför den håller på så? Jag har hört att dem vara ganska lugna av sig?
    Laxen
  • KåWe
    • December 2002
    • 83

    #2
    hej Gromo

    ett visst mått av "jakt" mellan guramipar verkar ingå i deras natur.(hanen är oftast mkt aggresiv mot honan efter lek) två hanar av blå/marmorgurami bör man inte ha i samma kar, de är ju revirhävdande... (marmor gurami är en färgvariant av blå gurami). detsamma gäller även dvärggurami. men jag undrar hur det kommer sig att de kan gå så många tillsammans i akvariebutikernas kar...? jag har ett liknande problem (du kanske har sett mitt inlägg här på forumet). köpte ett marmor par igår, och den hanen och den befintliga DVÄRGgurami hanen började slåss...*mörker...* jag har aldrig hört talas om att de sorterna inte skulle gå att ha tillsammans..men kanske är de så närbesläktade att de ändå ser varandra som rivaler..? dessutom var marmorhanen ganska aggresiv mot både sin egen hona och dvärghonan.
    jag tog ut den nya marmorhanen och satte honom i ett eget kar över natten. skall strax pröva att släppa i honom igen för att se vad som händer. jag misstänker att de börjar fajtas igen tyvärr...
    själv funderar jag nu på att hålla ett par marmor honor tillsamans istället...förhoppningsvis så klarar de sig utan "karl", jag har ju inte som första avsikt att odla...
    jag skulle kunna tänka mig att just ditt par var två hanar? det kan ju vara litet svårt att se skillnad på könen ibland. jag har svårt att tro att en hane skulle driva en hona SÅ hårt som du beskriver...? eller kanske..märkte du om de lekt?
    mvh Kicki

    Kommentar

    • defer
      • November 2003
      • 131

      #3
      Har också det problemet som ni har. Hade en hona och en hane
      till en början. Men den ena blev så jagad att jag köpte två
      honor till. Det har slutat med att en dog och en till troligen
      kommer dö snart. Jag ringde och bad att få lämna tillbaka den
      stackars honan som mådde dåligt, men blankt NEJ. För det skulle
      bli för dyrt för dom. Så jag frågade vad som hände om den dog.
      Det är sånt man får räkna med sa hon. Och mycket riktigt dog
      den redan efter 1 vecka. Jag kunde inget göra alls. Bara
      stå och titta på som nu när en till gör samma sak. Bara står i
      en grotta och går upp och tar luft ibland och sen ner igen.
      Äter inget alls. Det är ju svårt att ta upp de som är "dumma"
      och skaka vett i dom. Så vad gör man? Affären ville som sagt
      inte alls göra något. Inte för det handlar om pengar (39:-),
      men jag tycker gott dom borde kunna garantera deras fiskar ett
      liv längre än vecka. Denna fisken som dör nu kommer kanske bli
      3 veckor. Sen vet jag ju inte om jag har flera hanar, men
      jag litar ju på dom att dom gett mig rätt fast jag vet att
      det är svårt att se. Hade jag vetat att det skulle bli
      så här när jag köpte dom skulle jag aldrig köpa dessa fiskar.
      (Guldgurami) För det enda dom gör är bråka, bråka, bråka, äta osv.

      Tacka vet jag mina zebrafiskar och malar. Lugna, snälla och
      bråkar inte.

      Kommentar

      • Millie
        • August 2003
        • 293

        #4
        Själv förstår jag faktiskt inte varför det i alla böcker alltid står att guramisar är så väääldigt lugna och fredliga! Jag tycker man hör om så många som har problem med dem.

        Själv hade jag en mosaikguramihanne som var otroligt elak och jagade varenda fisk i hela akvariet. Jag såg dock till att göra mig av med honom innan det gått för långt, och ingen annan fisk kom till skada -- åtminstone vad jag kunde se, förutom att de förmodligen fick psykiska problem av hans terror...

        Nu aktar jag mig för att skaffa nya guramisar, åtminstone inga hannar. Jag har förstått att honorna är mycket lugnare, och att ett bra sätt att slippa bråk är att man håller sig till bara honor.

        Kommentar

        • Tasso
          • December 2002
          • 58

          #5
          Mina guramis (guld och marmor) är också rätt agressiva. Eller det är mest guldhannen som jagar de andra. Han jagar sin hona så hon i princip aldrig är framme, annat än vid matdags.
          Tycker det är lite tråkigt att dom är såna, tror att man behöver större gäng av dom för att dom ska funka bra, kanske flera honor på en hane?

          Kommentar

          • zidjan
            • November 2003
            • 55

            #6
            Mina bandguramis kommer jättebra överens, medan min blågurami-hanne tvingar in min hona in bakom svärdsplantan. Äta får den göra dock. En polare hade samma problem, men hannen lugnade ner sig när den blev lite äldre.
            - Idiot Savant.

            Kommentar

            • Qwerty
              • December 2003
              • 526

              #7
              mina är likadana den ena dödar alla andra gurami och då kommer då frågan vet affärerna vad det gör ? till mig sa dom att fiskarna var jätte trevliga ;D
              363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

              Kommentar

              • gromo
                • January 2004
                • 34

                #8
                När jag köpte min andra gurami sa jag till exediten på zooet att jag ville ha en hona, men hon sa att man inte kunde se nån skillnad...
                Så eftersom att de inte går ihop mad varann har jag nu tagit ur marmorguramin, men vad ska jag göra med honom?
                Laxen

                Kommentar

                • gromo
                  • January 2004
                  • 34

                  #9
                  Kan en marmorgurami leva ensam, eller är det bara plågsamt för den?
                  Och hur stort kar behöver den då, om den ska leva ensam?
                  Laxen

                  Kommentar

                  • KåWe
                    • December 2002
                    • 83

                    #10
                    hej igen.

                    jag tror nog att en gurami kan leva ensam. kanske kortas livslängden om den inte har alla "behov" uppfyllda (?), men så länge den har trivsamt sällskap av andra fiskar och f.ö lämplig livsmiljö så är det klart att den överlever. storleken på karet bör ju uppfylla "normalkrav" på kar dvs minst en liter vatten per cm fisk (vanlig riktlinje), men i detta fallet skulle det innebära kanske tio-tolv liter...det är kanske inte sååå skoj förr en liten firre. jag skulle satsa på (om jag inte kunde ge bort den till någon) att ge den ett mindre hem, låt säga 16-25 liter iaf, och prova ut ett par kompisar till den, kanske platys funkar? de är ju billiga i inköp om nu någon skulle stryka med...=/
                    men...för att vara realistisk (och kanske litet "kall")...kniven är ju en annan lösning...

                    jag släppte ned min ilskna marmorhane i stora akvariet igen idag med samma nedslående resultat..jakt och slagsmål igen. han fick sonika åka tillbaks i arresten. (jag offrar ALDRIG min vackra dvärghane) friden rådde ett antal timmar i burken. så plötsligt fick även marmorhonan för sig att hon skulle spöa dg-hanen, och det med besked - fjällen bara flög omkring. Då trodde jag att jag skulle få en liten propp eller något (ursäkta ordvalet). hon fick då göra sin sura make sällskap, och det slutade med slagsmål även i det karet! så...i skrivande stund vilar vår argsinte marmorgubbe i fiskarnas himmel. honan skall få nytt hem hos min kompis och jag har helt enkelt gett upp drömmen om marmorgurami för tillfället!
                    mvh kicki

                    Kommentar

                    • gromo
                      • January 2004
                      • 34

                      #11
                      oj, att de ska vara så ilskna av sig...men vad ska man göra..
                      Laxen

                      Kommentar

                      • KåWe
                        • December 2002
                        • 83

                        #12
                        hej gromo

                        ja visst är det trist, de är ju så vackra! men man får väl räkna med att det är ett visst mått otur med i spelet när man råkar på såhär otrevliga typer....

                        Kommentar

                        • gromo
                          • January 2004
                          • 34

                          #13
                          ja, man fäster sig ju ändå lite vid dem.
                          Har en massa "omaka par" i akvariet...blir en salig blandnig, lite rörigt..men vad ska man göra av dem om man vill ha nya sorter?
                          Laxen

                          Kommentar

                          • KåWe
                            • December 2002
                            • 83

                            #14
                            hih....ja man får väl acceptera röran eller sätta upp fler akvarium, alternativt ge bort till nån vän så man kan hälsa på sina gamla skyddslingar =)

                            Kommentar

                            • gromo
                              • January 2004
                              • 34

                              #15
                              Ja, det finns väl inte så mycket man kan göra åt problemet med
                              "fula fiskar"
                              Laxen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...