Fundulopanchax (Aphyosemion) gardneri

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #16
    När jag hade Fp gardneri i en sällskapsburk på 250 liter på 1970-talet hade jag inget problem med aggressivitet mot andra arter förutsatt förstås att de var åtminstone likstora med mina gardneris.

    Men om jag vill jag ha kontroll över deras ägg och yngel är däremot ett eget specialakvarium förstås det bästa valet.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • PatrikMalmo

      #17
      Häpp!

      Trevliga bilder på karen, folks. Minimalism är snyggt!!

      Angående löv: jag kör med boklöv som jag samlar in på hösten när de ramlat ner på marken men fortfarande inte är "nedbrutna". De jag samlat in skållar jag med kokande vatten för att dels döda bakterier och dels få dem att sjunka. De jag inte använder direkt torkar jag (se upp så det inte blir mögel - att låta dem "torka" i en plastpåse brukar bara leda till mögelsoppa). När löven väl är torra håller de sig länge i en plastpåse och har man samlat tillräckligt många har man för resten av året.

      Ett kar som har hela botten täckt av ett tjockt lager boklöv blir jäkligt snyggt enligt min mening. Eklöv har jag inte provat, men skulle använda dem utan tvekan. Lind har ibland slunkit med hor mig för att få lite variation, men dessa bryts ner rätt snabbt. Boklöven håller sig rätt länge däremot. Löven påverkar vattnet med surare och brunare vatten som följd.

      Några intressanta erfarenheter från användningen av löv är just som ni beskriver ovan att många fiskar faktiskt rumsterar om en hel del bland löven. Ett kar jag ska förverkliga någon dag är ett rätt grunt kar kring ca 200 liter med 10-15 cm boklöv på botten och fullt med någon Apistogramma i. Man läser ofta att dessa leker i grottor, men jag misstänker starkt att de i naturen även leker bland nedfallna löv (en hel del biotopbeskrivningar från fångstplatser tyder på det).

      En dansk polare berättade om lyckad odling av Otocinclus genom ett "misstag". Han skulle åka bort ett tag och en akvaristiskt obevandrad släkting skulle sköta akvarierna. Släktingen hällde (pga missförstånd) i en hink med löv och vitmossa som fått stå till sig ett bra tag, så det var duktigt med "slime" på både löv och vitmossa. Otocinclusarna snaskade glatt i sig detta "lager" och lekte på kuppen.

      Hilsen!

      Kommentar

      Arbetssätt...