Fundulopanchax (Aphyosemion) gardneri

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Fundulopanchax (Aphyosemion) gardneri

    Tjolahopp,
    köpte just två par F. gardneri, och en timme efter att jag släppt ned dem i mitt 90-liters yngelakvarium så leker de! Jag har sett honorna leda ner hanarna under löven på bottnen flera gånger, och en gång gjorde de "det" under ett löv som ligger an mot frontrutan, så jag såg alltihop.

    Fråga till killifolket: Kan F. gardneri gå kvar hos sina yngel? Gissar att de INTE kan det, de verkar vara rätt rovgiriga, men det vore praktiskt om de kunde det. Nån som vet?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • maliin
    • June 2003
    • 167

    #2
    Mina F.gardneri går i ett 70-liters akvarium där de leker och lägger ägg. Jag låter ynglen gå kvar med föräldrarna. Men somliga ägg blir uppätna av de räkor och ancistrusar som jag har i samma akvarium. Men att F.gardneri skulle hota eller äta sin avkomma har jag aldrig sett. När det har blivit ett visst antal yngel och halvvuxna killis så verkar det dock som att det inte blir fler. Kanske har de en känsla för hur stor populationen i akvariet bör vara för att hålla det i balans.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Tackar, det var precis vad jag ville höra!
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Platy
        • January 2002
        • 140

        #4
        Vill du ha riktigt mycket yngel, så låter du dem leka i en månad eller två, sedan tar du upp föräldrarna. Ynglen är väldigt små men om du inte har allt för stark genomströmning kommer du att kunna dra upp fler än du tror. Har du många honor får du räkna med minst 200-400 ägg. Javamossa är ett fint komplement till löven men det har du kanske redan, om inte lägg i så mycket du kan.......

        Kul att det trivdes hos dig - lycka till!

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Jo, bara en liten observation - det är lite lustigt det här att de så gärna bökar bland löv och växter. Man ser inte så ofta fisk som är så pigga på att ge sig in in bröte och trånga utrymmen som de här gardnerina är. Alla 4 gardnerina har varit nere under löven de senaste tio minuterna, fast de gör korta lågflygningar över löven innan de dyker ner ibland dem igen.
          Jag undrar om det kan vara så att de i naturen söker föda i mycket tät vegetation och under nedfallna löv?
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • nils42
            • February 2003
            • 23

            #6
            Vad är det för löv i akvariet som ni skriver om? Är det vanliga löv från trädgården, ek, bok, björk eller vad? De bör väl vara torra då de stoppas i, eller? Hur bär ni er åt, så att det inte ser så skräpigt ut?

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Tja, jag använder eklöv. Det är snyggt och hyfsat hållbart. Mitt akvarium är nystartat, så växterna har inte riktigt kommit igång än, och jag är den förste att erkänna att designen är tråkig, men så här ser det iaf ut:
              http://mikes-machine.mine.nu/90liters/12_oct_03_DSCN6615.jpg
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • nils42
                • February 2003
                • 23

                #8
                Jag tycker att akvariet ser fint ut med gröna växter. Vad jag undrar är om eklöv är lämpliga. De innehåller väl garvsyra som resten av eken. Kan garvsyran vara skadlig för killis?

                Kommentar

                • imported_n/a
                  • January 2002
                  • 585

                  #9
                  Hej

                  Du kan gå hit http://www.killifish.f9.co.uk/Killifish/Killifish%20Website/Ref_Library/Fundulopanchax/Fp.gar.gar.htm och läsa om habitat, om du inte redan gjort det. Står väl inte så mycket, men man kan ju få en liten inblick i hur det kan tänkas se ut.
                  /Rickard
                  don Quijote och KA.
                  http://www.killifish.tk

                  Kommentar

                  • maliin
                    • June 2003
                    • 167

                    #10
                    Jag har gjort en gräsmatta av Limnophila sessiliflora så att mina killis ska kunna dyka ned under växterna. Jag har även några rötter som jag har klätt med javamossa. Mycket lättskött akvarium. Det är bara att nypa av Limnophilan med jämna mellanrum, så att den håller sig låg, platt och jämn.

                    Det är en medvetet minimalistisk design, passar nog inte alla.

                    Akvariet:

                    http://www.zoonen.com/res/user/86183/galleri/115928/killiakv_orig_SE.jpg

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen skickat av maliin
                      Det är en medvetet minimalistisk design, passar nog inte alla.
                      Det var ju hur snyggt som helst!
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • nils42
                        • February 2003
                        • 23

                        #12
                        Så elegant! Hur bär du dig åt för att hålla växterna så fina? Jag har själv svårt att hålla mina växter fria från grön- och brunalger.

                        Kommentar

                        • maliin
                          • June 2003
                          • 167

                          #13
                          nils42....Brunalger fär du bara i ett nystartat akvarium eller om belysningen är för svag. Limnophila sessiliflora är en tålig växt, den kan man ta upp, skölja av och plantera ned igen.

                          Jag fick själv trådalger nu i höst när solen ligger lågt och kunde leta sig fram tll akvariet, vilket den inte klarar av under sommaren. Men jag drog ned persiennerna, tog upp alla växter och badade dem i klorinlösniing i fyra minuter (1 del klorin + 19 delar vatten), sköljde sedan väl och planterade om dem. Alla växter tål inte en sådan behandling men Limnophila och javamossa gör det. Sedan sänkte jag belysningstiden till 9 timmar (mina övriga akvarier belyses mellan 10 och 12 timmar). Man måste hitta rätt balans för varje enskilt akvarium. Jag kommer nog att göda med Co2 också, jag har slarvat med det i sommar.


                          Kommentar

                          • nils42
                            • February 2003
                            • 23

                            #14
                            Felet med mina alger är nog att jag har 16 timmar belysning på per dygn. Det ska jag dra ner på och få finare växter på köpet. Jag ser också på sök-delen att det numera inte heter fundulopanchax utan aphyosemion gardneri gardneri men det visste ni väl redan. Där står också att den fisken är en aggressiv fisk medan däremot A.australe är fredlig men inte emot andra hanar inom sin art. Ja, ja det gäller tydligen inte bara fiskar emellan.

                            Kommentar

                            • anmark
                              • July 2004
                              • 12

                              #15
                              Stämmer det verkligen att Fundulopanchax gardneri är aggressiv mot andra fiskar? Jag har en hane och två honor med några platys och det funkar kalasbra!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...