Honungs gurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    Honungs gurami

    Tjena
    Det bidde ju ett par honungs gurami.. dom vart lite stressade när dom flytta in så hanen fick fenröta tror jag .Det slutade med medicinering, allt gick bra och fenorna är väldigt fina idag , var bara en av de två styrfenorna fram som vart halv.
    Men det gjorde att han inte växte lika fort som honan (tror jag ) han äter med god aptit idag och är mycket aktiv , även i den delen av akvariet där det strömmar mer.

    Saken är den jag är mycket nybörjare på just dessa känsliga individer, men nu har honan börjat jagar runt han som bara den.
    Jag läste att ev rom läggning börjas av honan uppvaktar hanen , liksom säger åt han börja bygga skumboet.

    Så jag söker bara få veta att det är så att det är just det som pågår, honan vill lägga ägg.

    Lite lustigt att hon jagar han så nu när han jagar henne så efter...

    Det finns gott om växtlighet, det finns stengrotta rötter att gömma sig i/bland

    så allt jag vill är egentligen bara få bekräftelse på att jag tänker rätt.. =D
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Det jag har som erfarenhet är att förutom när hannen bygger bo så är honan den mer dominanta.
    Dessutom så är det såhär, guramier är inte parfiskar (att andra säger annat betyder att de inte har koll) utan de är gruppfiskar som ska hållas i en grupp.
    Hur stort är akvariet som de går i?
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      #3
      Det är bara 54 liter så det är ju bara ett par , köptes som par fisk på akvarielagret.
      Dock är det fler burkar på gång. I samma akvarie går det 5 räkor med samt 6 rasboranevus, dessa är i ca samma stolek från runt 10mm knappt 15 mm långa.
      Det som är nu är att hanen blir väldigt jagad till å från, han har även färgat ur och är blek.
      Hon är mest sur på allt som kommer för nära när hon skall äta, dom får mat så det kan plocka från ytan ca 2 min sedan får dom leta resten på botten. För att ge så naturligt som möjligt. Hon är dock väldigt brun och utfärgad.Har aldrig sett sådan brun hona förr.
      Han kan gömma sig och gör så ibland, men dom är inte så skygga som det påstås ialf inte mina.

      Men är det grupp fiskar borde det ju vara kanske 2 hanar å 3 honor eller fler honor... hmmm nu vart det tankeställare...

      det karet är ju för litet för att hålla fler, påtalade storleken när jag köpte dom med.

      nu är frågan vad gör jag för deras trivsel skall bli så bra som möjligt ...

      så här såg det ut innan guramisarna kom i, det har sedan dess växt på rätt bra så det är tätare med växtlighet.

      Klicka på bilden för större version

Namn: vinkel.jpg
Visningar: 3
Storlek: 190,5 KB
ID: 2173479

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Jag skulle inte säga att akvariet är för litet för 2-3 till, det ärr dessutom vad som kommer att behövas för att du ska få någon form av ro guramierna emellan. :P
        Guramier slåss och jagar varandra och är de bara två stycken så blir det lätt att den starka mobbar sönder den svaga. :P
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          #5
          blir det inte krig då så fort en börjar blåsa ?

          Har för mig jag läste man måste ha minst 80cm långt akvarium för fler än 2... det är ju bara 60... mer växter då kanske... å kanske 2 honor till eller ?

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Antingen det eller så kommer din hane att mobbas sönder tyvärr.

            Du kan lätt ha 2 honor till, eller en hane och hona till.
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              #7
              jag har gjort bort mig... jag råkade falla i gropen . att jag behöver ju bara ... å vill ha lite... så det trillade i 10 neontetror...

              men jag skall få igång mitt 8kantiga lilla på ca 45 l där kommer det bli tetror och räkor för det är högre än 54baljan..

              skall bara få hem glas och limma ihop det , allt finns hemma utom nytt glas än så länge =)

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                #8
                ville bara uppdatera lite ;

                Det går bättre, hanen färgade ur en del och vart lite jagad, men han fick ju äta bredvid =D
                Jag har under tiden laborerat lite med cirkulationen i akvariet. Hade från början en för mig för liten pump. Det slutade med jag satte i min större som vart för stor. Under tiden så färgar hanen ur och blir en del jagad utan att ta nån skada mer är psykiskt. Men nu när jag köpt ny pump, anpassade efter det jag har så fungerar det bättre igen.
                Det bidde en fluval2 hade tur fick tag i förra modellen(gillar dom bättre ). Nu färgar han ur och har börjat öva på konsten att blåsa guramibubblor. Han behöver dock öva lite dom blir en där å en här och hon ja hon försöker förstöra dom ;-) ja det är ju så dom håller på så så långt så uppför dom sig som guramis.
                så jag sätter in en bild jag tag med mobilen men så ni ser han är färggrann å fin =D

                Bifogade filer

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Ja, han har färgat ut ordentligt nu.
                  Om du inte har pump så ökar du förutsättningarna att han ska kunna bygga bo, det kan däremot bli ganska jobbigt för honan om han gör det då han lär bli riktigt aggro mot henne.
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    #10
                    ja men det är hyggligt lugnt vid vattenytan där jag tänkt han kan bygga , men det är nog lite djupt kanske, frågan är om jag skall försöka starta upp en balja med växter och lite smått å gott för att få igång det bättre.Cirkulationen vid ytan är väldigt lugn dock tillräckligt för syre =) Jag är mest glad för att det lugnat ner sig, och jag har tillåmed sett han fara efter henne en gång iaf... =D

                    Kommentar

                    • pikachu

                      • December 2007
                      • 1189

                      #11
                      Guramier och andra labyrintfiskar behöver inte pump, tekniskt sett så är det väldigt få arter som faktiskt kräver en pump för syrets skull.
                      Pumpen finns främst i akvariet för att man ska kunna belasta det hårdare än vad man annars skulle kunna. :P
                      De allra flesta fiskarna klarar sig utmärkt på enbart det syre som växterna ger ifrån sig.
                      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        #12
                        ja då det har jag sett, för där alla andra fiskarna jag har än just guramis så kommer alla från lowtech där finns varken pumpar eller värmare. Men jag känner mig för okunnig än för att våga det. Måste läsa på mer samt lära mig vilka plantor jag bör ha och så där. Troligen inte så stor skillnad emot vad jag har nu blandat snabba å långsamma å något däremellan .Så jag är lite rädd för detta än. Men jag skall troligen köpa något litet max 40L för att testa. Vet du någon stans man kan läsa bra om utan pump varianter ?
                        Jag inbillar mig även att om man behöver värmare så är det bra med lite cirkulation , men jag kan ha fel . Räkorna skulle nog klara sig utan värmare dock =D
                        Dom har just fått räklingar så jag antar att vattnet är bra därför , nånting bra =)
                        Fortsätt ge mig råd.. till sist kanske poletten går ned ;-)

                        Kommentar

                        • pikachu

                          • December 2007
                          • 1189

                          #13
                          Det viktigaste med pumplösa akvarier är belastningen, du kan inte ha lika många invånare som i ett akvarium med pump.
                          Generellt så räcker vanlig rumstemperatur såvida man inte har under 21 grader.
                          Med hjälp av lyset så blir det varmt nog på dagen när fiskarna är som mest aktiva.
                          Jag kör 4/5 akvarier hemma utan pump och det är enbart det med pump som jag har besvär med.
                          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            #14
                            är inte balansen med fisk och växter det viktiga?, kanske vad du har för bottenmaterial. Läst om vissa som har växtjord under gruset för att växterna skall trivas bättre och växa fortare eller mer just för den saken skull. Jag skall ta reda på mer om den saken =) men än så länge har jag inget probelm med vattnet, mer än att jag får byta lite var 12 dag ca...

                            Kommentar

                            • karolin
                              • March 2015
                              • 33

                              #15
                              Det kanske blir en del upprepningar här då det redan finns en hel del nyttig information i den här tråden. Först lite egna erfarenheter av guramier, dock ej honungsguramier. Min erfarenhet var att de var ganska aggressiva, ganska våldsbenägna om man hellre föredrar det uttrycket. Inte gentemot andra arter, däremot gentemot artfränder, kanske kan man tala om art-ism. Nåja, nog med ordvitsar för tillfället. En grupp gjorde sig bättre än ett eller två par, kanske för att aggressionerna blev mer spridda mellan individerna, snarare än koncentrerade gentemot en svagare. I slutet hade jag nämligen bara två kvar, att det fanns gott om plats verkade inte spela någon roll, det dominerande fisken var som en målsökande mobbare. Till sist fanns bara en kvar innan dess också gick hädan. Sedan dess har jag inte haft guramier.

                              Som redan skrivet, om än med andra ordalag, kanske också lite annat innebörd, så är pumpar med tillhörande filter ofta inte alls nödvändigt. Det finns en del forskning som visar att vilda fiskpopulationer på sina håll kan stressas av för mycket ljud under vattnet, hur mycket av den informationen som går att avnända sig av när det kommer till akvariefiskar vet jag inte. Pumpar och annat låter, hittills har jag inte stött på en enda tyst pump, trots folks försäkran om hur tysta de är. Att dessutom ständigt ha ett flöde i vattnet om det inte är utpräglade flodfiskar känns inte bra. Pump hade jag kanske, eventuellt, möjligen, kunnat tänka mig att använda i kortare perioder, men absolut inte dygnet runt.

                              Ett akvarium i balans, ett ord som verkar användas lite hur som helst, ja hur får man bra balans i ett akvarium? Genom ett stabilt bord eller dylikt, så är balansen ordnad. Bottenmaterial, något poröst material med stor yta anser jag. En enkel jämförelse: Många av oss har säkert blåst såpbubblor. Om man, för att göra det lite mer effektfullt, blåser in rök i en såpbubbla, jo det går om man använder ett plaströr, och låter bubblan sväva tills den exempelvis träffar golvet och spricker, så kommer inte röken att stanna kvar i en rund formation på golvet. Det hade nog sett häftigt ut, men röken skingras, det kallas diffusion eller spridningseffekt. Att man inte har någon pump i akvariet innebär alltså inte att allt är totalt stillastående eller ojämnt fördelat. Det gäller i än högre grad med ett bra bottenmaterial. När exempelvis nitrobakter påbörjar nedbrytningsprocessen alstrar de värme, varmt vatten tar större plats på grund av att molekylerna rör sig snabbare i jämförelse med kallt vatten. Varmt vatten stiger alltså och ersätts med kallare. Vips så är en långsam cirkulation igång utan pumpar.
                              Senast redigerad av karolin; 12 January 2016, 00:35.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...