Det kanske blir en del upprepningar här då det redan finns en hel del nyttig information i den här tråden. Först lite egna erfarenheter av guramier, dock ej honungsguramier. Min erfarenhet var att de var ganska aggressiva, ganska våldsbenägna om man hellre föredrar det uttrycket. Inte gentemot andra arter, däremot gentemot artfränder, kanske kan man tala om art-ism. Nåja, nog med ordvitsar för tillfället. En grupp gjorde sig bättre än ett eller två par, kanske för att aggressionerna blev mer spridda mellan individerna, snarare än koncentrerade gentemot en svagare. I slutet hade jag nämligen bara två kvar, att det fanns gott om plats verkade inte spela någon roll, det dominerande fisken var som en målsökande mobbare. Till sist fanns bara en kvar innan dess också gick hädan. Sedan dess har jag inte haft guramier.
Som redan skrivet, om än med andra ordalag, kanske också lite annat innebörd, så är pumpar med tillhörande filter ofta inte alls nödvändigt. Det finns en del forskning som visar att vilda fiskpopulationer på sina håll kan stressas av för mycket ljud under vattnet, hur mycket av den informationen som går att avnända sig av när det kommer till akvariefiskar vet jag inte. Pumpar och annat låter, hittills har jag inte stött på en enda tyst pump, trots folks försäkran om hur tysta de är. Att dessutom ständigt ha ett flöde i vattnet om det inte är utpräglade flodfiskar känns inte bra. Pump hade jag kanske, eventuellt, möjligen, kunnat tänka mig att använda i kortare perioder, men absolut inte dygnet runt.
Ett akvarium i balans, ett ord som verkar användas lite hur som helst, ja hur får man bra balans i ett akvarium? Genom ett stabilt bord eller dylikt, så är balansen ordnad. Bottenmaterial, något poröst material med stor yta anser jag. En enkel jämförelse: Många av oss har säkert blåst såpbubblor. Om man, för att göra det lite mer effektfullt, blåser in rök i en såpbubbla, jo det går om man använder ett plaströr, och låter bubblan sväva tills den exempelvis träffar golvet och spricker, så kommer inte röken att stanna kvar i en rund formation på golvet. Det hade nog sett häftigt ut, men röken skingras, det kallas diffusion eller spridningseffekt. Att man inte har någon pump i akvariet innebär alltså inte att allt är totalt stillastående eller ojämnt fördelat. Det gäller i än högre grad med ett bra bottenmaterial. När exempelvis nitrobakter påbörjar nedbrytningsprocessen alstrar de värme, varmt vatten tar större plats på grund av att molekylerna rör sig snabbare i jämförelse med kallt vatten. Varmt vatten stiger alltså och ersätts med kallare. Vips så är en långsam cirkulation igång utan pumpar.