Ctenopoma?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    #16
    Okej, nja har nog inga infusorier i mitt SA-kar. Blev lite orolig när du skrev det i tidigare inlägg

    Så, jag kan köra med typ en syresten i mitt 120l bara? Hade tänkt att köra 4st Ansorgii + ett gäng med snäckor modell mindre som kom med via filtret när jag skulle starta upp det. jag har ett gäng cryptocorine (stavning?) och svärdsplantor (mer tillkommer snart )

    Låter detta bra?

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #17
      Låter bra! (Cryptocoryne stavas det)

      Kommentar

      • man nam1
        • July 2011
        • 441

        #18
        Haha okej

        Kommentar

        • man nam1
          • July 2011
          • 441

          #19
          Nu har jag ett par M.Ansorgii i mitt lilla kar, en hyssat stor (5-6cm) och en mindre (3-4cm) hane och hona? kanske?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Trevligt - lycka till
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • man nam1
              • July 2011
              • 441

              #21
              man tackar, man tackar

              Kommentar

              • man nam1
                • July 2011
                • 441

                #22
                Ja jag kan ju lätt säga att det är en av de skyggare fiskarna jag har stött på! har på typ 5 timmar bara sett en av dem framme (en gång). Men annars riktigt snygga fiskar när dom väl är framme

                Kommentar

                • man nam1
                  • July 2011
                  • 441

                  #23
                  Ja pellets verkar dom inte ta, däremot frysfoder verkar vara jättegott

                  Kommentar

                  • man nam1
                    • July 2011
                    • 441

                    #24
                    Ehm, hur när och var leker dessa? Har bubblor över hela ytan (antar att det är ett sk skumbo) bild och video kommer senare. Hur ofta bygger dom skumbo?

                    Dom blir mer och mer aktiva, dock så är den mindre individen mer aktiv än den stora (som för övrigt blir riktigt maffig när den spänner ut fenorna ).

                    Just nu verkar den stora få berserk mot rutan, kan det vara för att dom är VF och måste vänja sig vid akvarium?

                    En helt OT fråga, finns det något roligt skaldjur eller snigel som funkar bra med dessa? helst biotopriktigt då jag inte har bestämt mig om jag ska ha biotopkar eller ej.

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

                      #25
                      Ursprungligen postat av man nam1
                      Ja jag kan ju lätt säga att det är en av de skyggare fiskarna jag har stött på! har på typ 5 timmar bara sett en av dem framme (en gång). Men annars riktigt snygga fiskar när dom väl är framme
                      Guramier kan vara lite luriga. Speciellt om det ofta är lugnt utanför akvariet. Dvärggurami brukar inte vara särskilt skygga. Jag fick en gång tag i vildfångade. Dom lekte då och då. Enstaka yngel överlevde. Men jag såg i princip ingen fisk någonsin på tre generationer! Ibland hittade jag någon när jag tömde ett akvarium.

                      Crenuchus, Poecilocharax, Badis och en del cichlider kan ibland också bete sig så. Ibland hjälper "dithers". Det är en aktiv fisk som alltid är framme och rör på sig, kan vara en danio, någon tetra, kanske guppy, som lurar fram den skygga arten genom att säga: Här finns inget farligt! Slappna av! Men det fungerar inte alltid. Och det är inte bra när man försöker odla fisk med "naturmetoden" för då äter kanske "dither:sarna" upp ynglen.
                      Senast redigerad av Erik Åhlander; 13 May 2014, 17:09. Anledning: språkligt

                      Kommentar

                      • man nam1
                        • July 2011
                        • 441

                        #26
                        Men nu när de är lite mer vana i karet så har dom blivit allt mer modiga, dom är framme lite hela tiden samt att dom inte är rädda för mig längre (spänner fenor men inget mer). Jag vill inte heller ha någon annan fisk utan helst räkor och/eller sniglar.

                        Hur ser man när dessa fiskar leker?

                        Kommentar

                        • man nam1
                          • July 2011
                          • 441

                          #27
                          Idag fick jag syn på min M. Ansorgii hane (?) när han stod och verkligen var som vackrast, så fram med mobilen fort som tusan och det blev ett litet klipp: http://youtu.be/j3s4kUummcU

                          Hjälper kallvatten-byten på dessa fiskar?

                          Kommentar

                          • man nam1
                            • July 2011
                            • 441

                            #28
                            Jag märker att Ansorgii:arna inte gillar att ha cirkulation, dom lixom attackerar pumpen och ser jättearga ut när dom simmar förbi den. VÄLDIGT trevliga och personliga fiskar, hoppas jag kommer kunna skaffa flera

                            Kommentar

                            • man nam1
                              • July 2011
                              • 441

                              #29
                              Nu har jag byggt ett eget droppfilter till karet eftersom att det blev för mycket cirkulation från även den minsta pumpen dock så verkar hanen fortfarande inte gilla det. Han simmar runt pumpen, attackerar den, gör allt för att få den att sluta. Någon som har sett detta beteende innan?

                              Kommentar

                              • man nam1
                                • July 2011
                                • 441

                                #30
                                Tips: http://www.wetwebmedia.com/ca/volume...Anabantoid.htm
                                Väldigt bra artikel kring Ctenopoma och Microctenopoma släktena.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...