Ctenopoma?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    Ctenopoma?

    Tjena jag har precis fått ett akvarie på 120l av en polare med måtten 100 x 30 x 40cm (längd x bredd x höjd) och jag har letat runt lite efter någon intressant fisk och snubblade över dessa; Microctenopoma ansorgii ochMicroctenopoma fasciolatum.

    Det jag vet av deras beteende är att de är riktigt skygga men växer ur det med tiden. Är dom svåra att hålla? Vad äter dom? Vilka kamrater kan de tänkas ha (från samma biotop då jag vill ha ett biotop-kar)?

    Tack på förhand, Jimmy
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    M. fasciolatum (samt M. concigum) fins som goldartbeskrivningar på zoopet och har svårighetsgraden 2 så det är ganska lätta fiskar. Microctenopoma-arterna är allätare (med liten övervikt för köttätarhållet) så de är inte svåra i maten.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • man nam1
      • July 2011
      • 441

      #3
      Tackar för infon Kjell
      Vet du om dom kan gå tillsammans eller om det är artakvarium som gäller? samt om det finns någon trevlig stimfisk från samma biotop som skulle passa in där? (helst i typ neontetra-storlek).

      Förresten vad kostar Goldmedlemskap?

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jag har ingen egen erfarenhet av att hålla Microctenopoma, men de kommer från centralafrika, där de återfinns både i strandkanten på floder och i träsk med mycket vegetation och leaf litter på bottnen. De förekommer tillsammans med t.ex. Neolebias trilineatus, Pareutropius debauwi, Pseudocrenilabrus philander, Aplocheilichthys moeruensis och Micralestes stormsi. Alla de arter jag listat skulle fungera som kompisar i ett 120 liters, men det är nog bara Pareutropius debauwi (Afrikansk glasmal) som är hyfsat vanlig i handeln. Microctenopomorna är inte direkt vanliga de heller, fast Akvarielagret i Stockholm brukar ha dem ibland, så de förekommer. Vill du odla dem är det nog bäst att hålla dem ensamma.
        Senast redigerad av Azur; 25 March 2014, 12:28.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Använd artregistret och in sökningen på "Afrika" och Tetror och tetraliknande" så får du upp en lista över afrikanska tetror.

          Ett goldmedlemskap kostar 225 kr/år
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • man nam1
            • July 2011
            • 441

            #6
            Ok tackar, jag tänkte mest om du visste någon trevlig som du kunde rekommendera .

            Kommentar

            • man nam1
              • July 2011
              • 441

              #7
              Oj såg inte ditt inlägg Azur :o

              Tackar för alla förslag på fiskar, det hjälper enormt.
              Fick precis beställningslistan från min lokala akvariebutik och tyvärr så fanns ingen microctenopoma med, lite surt.

              En till fråga; lever dom i par eller i harem?

              Kommentar

              • man nam1
                • July 2011
                • 441

                #8
                Förresten, vad är leaf litter? massa icke nedbrutna växter?

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Ursprungligen postat av man nam1
                  Fick precis beställningslistan från min lokala akvariebutik och tyvärr så fanns ingen microctenopoma med
                  Finns på Glasers lista, så om du bor i Stockholm kan du lämpligen be Wester ta hem dem åt dig: http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm

                  En till fråga; lever dom i par eller i harem?
                  Vet ej. Har som sagt ingen egen erfarenhet av dem.

                  Ursprungligen postat av man nam1
                  Förresten, vad är leaf litter? massa icke nedbrutna växter?
                  Ja, framförallt icke nedbrutna löv, typ så här (fast fotot är från Asien).
                  Senast redigerad av Azur; 25 March 2014, 15:19.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • man nam1
                    • July 2011
                    • 441

                    #10
                    Bor tyvärr lite avsides, Gotland..

                    Men vatusan, han skulle ju hämta från Glaser men dom finns inte med på Glaserlistan.. skumt..

                    Kommentar

                    • man nam1
                      • July 2011
                      • 441

                      #11
                      Tjena, tar upp tråden igen eftersom att jag är på väg att beställa några Microctenopoma Ansorgii.

                      Är dessa särskilt rymningsbenägna? Har fått för mig det iaf.
                      Angående "Leaf litter" som Azur nämnde, kan man ha något annat än löv? typ vass? Har nämligen en massa eklöv i mitt SA-kar och det är lite tråkigt att köra på "likadan" inredning..

                      Jimmy

                      Kommentar

                      • man nam1
                        • July 2011
                        • 441

                        #12
                        Just ja, jag undrar också om dom behöver pump eller inte? tänker på att de är Labyrint fiskar..

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          • January 2006
                          • 1881

                          #13
                          M fasciolatum har jag haft ett par i ett akvarium på runt 60-70 liter. Många år sedan. Fick dem bara att leka en gång. Mycket flytväxter. Annars var de ganska lika de asiatiska arterna. Honan/honorna bör ha tillgång till gömställen - ifall...

                          Leaf litter i akvarium består oftast av ek- och/eller boklöv, men det är fritt fram att experimentera. Undvik malört, stormhatt, fingerborgsblomma och sånt - vet inte hur stor risk det skulle innebära. Men örnbräken har jag använt. Vass borde gå bra. Lingonblad skall jag testa nån gång. Använd måttliga mängder åt gången (risk för infusoriegrumling) eller starta i ett akvarium utan fisk. Pröva sedan med en fisk några dagar innan det är fritt fram. Leaf litter kan du också ersätta eller komplettera med torv och grenar. Torv köper jag helst torvblock och river sönder själv så blir det mer ojämnt.

                          Kommentar

                          • man nam1
                            • July 2011
                            • 441

                            #14
                            Tackar för infon Erik!
                            Vad händer om man får infusoriegrumling? Kan man göra något åt det?
                            Jag ska nog köra typ vass eller ormbunke i det akvariet

                            Men vad tror du angående pump? filtreringen lär ju behövas..

                            Kommentar

                            • Erik Åhlander
                              • January 2006
                              • 1881

                              #15
                              Infusorier är relativt stora (bra ögon, bra ljus, så kan man uppfatta dem som små prickar med blotta ögat) encelliga djur. När dom är många ser vattnet ut som om man hällt lite mjölk i. Genom att de förökar sig genom delning kan de snabbt bli väldigt många om det finns tillräckligt med mat. Dom lever på ännu mindre encelliga organismer: bakterier, alger, jästsvampar. Bakterier och svampar blir också många om det finns mat, det vill säja organisk substans på och i löv, grenar, torrt gräs, som man lägger ned i akvariet. Det är en helt naturlig process som vi vill ha i akvariet, men infusorierna, om dom blir många, förbrukar en hel del syre. Ibland så mycket så det inte räcker till fiskarna. Då är det lämpligt med partiella vattenbyten - kanske dagligen till grumlingen försvinner, samt genomluftning (syresten och luftpump) eller åtminstone god cirkulation (pump/motorfilter). I ett inkört 120 liters akvarium med bara ett fåtal luftandande fiskar och mycket växter är det annars inte nödvändigt med varken pump eller filter, men det kan vara bra som en försäkring om man inte har lärt sig att bedöma hur akvariet mår bara genom att titta på det (vissa luktar på vattnet, men jag har inte tillräckligt gott luktsinne). Har man labyrintfiskar som bygger skumbo bör man ta det väldigt måttligt med cirkulationen, annars går boet sönder.

                              Har du sand på botten under löv/vass/ormbunkar/torv, sker den mesta biologiska nedbrytningen där. Matar man måttligt och har snäckor som äter upp överskottet av foder, så räcker det med partiella vattenbyten några gånger i månaden. Då behövs inga filter alls. Mycket fisk, överutfodring, inga växter - då räcker det inte ens med ett stort, dyrt filter.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...