Luftpump till kampfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Majki01
    • May 2010
    • 769

    #16
    Ursprungligen postat av Flaxss
    Betta splendens lever inte i små lerpölar. utan i stilastånde vattendrag, floder, träsk. sedan att risfält är ett av deras biotoper är ju en sak men knappast alla lever så.

    sedan det är inte många vilda kampfiskar som lever i små leriga pölar som luktar skit och är skitiga. och dessutom så små är inte ''pölarna/risfälten'' om man räknar i liter.

    om vi tar ett litet risfält 2m x 4m och så höjd ca 15cm så får vi i liter 1200L och en botten yta på 8kvadratmeter är det litet nej. små låga pölar på 2-5cm hittar vi inte dessa fiskar i om än sällan.

    en annan sak är det odlingsformer vi odlar, som inte finns i naturen. och med kampfisken stora fenor som lätt kan få fenröta/mögel under dåliga förhålladen. har man råd och kan ge ett filter så gör det det är mitt råd och inget jag kommer sluta ge.

    Jag tar för givet att du varit utomlands och skådat dessa i sitt vilda habitat?

    För det har ju jag därför jag kände att jag kunde skriva så som jag skrev.

    Ja det är odlingsformer..
    Och just därför är det absolut bäst att hålla dom i helt strömfritt vatten då det tar på deras krafter att hålla sig "simmandes" med så stora fenor...

    Den största anledningen till att kampfiskar går hädan i privat bruk är för att dom blir för trötta så dom inte orkar ta syre..

    Punkt.

    Om du sköter dina akvarie så pass dåligt så du lyckas få "mögliga" fenor då är du inte menad till att ha akvarie!

    Som sagt

    TS till dig Du behöver inte ha något speciellt! Dom trivs bäst i stillastående vatten med aktiva vattenbyte
    Senast redigerad av Majki01; 08 November 2010, 17:39.

    Kommentar

    • Majki01
      • May 2010
      • 769

      #17
      Ja honorna vet jag håller till mycket i "drag" som på bild ex.http://forumbilder.se/show.aspx?iid=578201063956P2797
      men det är inte alls ofta du hittar hanar i dragen då dom är revirhärdande och håller mycket hårt på sina revir..

      Och i själva risfältet likadant..

      Lättast att skåda en hane över huvud taget är i utkanten av risfältet samt i "småpölarna" runt om fältet där dom tar revir!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Det var inte mycket till bild, du hade ju 50 akvarium med kampfisk som jag skulle vilja se.

        Majki ,har Betta så stora fenor i det vilda då?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #19
          Ursprungligen postat av Majki01
          Jag tar för givet att du varit utomlands och skådat dessa i sitt vilda habitat?

          För det har ju jag därför jag kände att jag kunde skriva så som jag skrev.
          nej jag har inte varit där. men små skitiga, illaluktande vattenpölar är inte deras främsta biotop. även om dom om än sällan kan finnas där, men det gäller ju inte enbart kampfisk många andra fiskar även större kan hittas så.

          när det gäller risfält så är det ju bara själv att räkna ut volymen så märker man att dom innehåller ganska mycket vatten. risfält, träsk, långsamma vattendrag, åar, floder är däremot deras biotop. och det känner jag att jag kan skriva. främst orsaken är så att ''folk'' inte får fel uppfattning om kampfisk. kampfisk är annars en typisk fisk som läggs i små behållare på 1dl - 1l utan pump, filter ''bara för att dom lever i små skitiga pölar i naturen'' uppfattningen skull, så tror man automatiskt dom klarar allt.

          Kommentar

          • Majki01
            • May 2010
            • 769

            #20
            Ansjo du har kanske lässvårigheter??
            Ja det är odlingsformer..
            Och just därför är det absolut bäst att hålla dom i helt strömfritt vatten då det tar på deras krafter att hålla sig "simmandes" med så stora fenor...
            där är nog 54 om jag ska vara exakt. alla på 12 liter var förutom honorna som går i 25 liters

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #21
              Ursprungligen postat av Majki01
              Jag tar för givet att du varit utomlands och skådat dessa i sitt vilda habitat?

              För det har ju jag därför jag kände att jag kunde skriva så som jag skrev.

              Ja det är odlingsformer..
              Och just därför är det absolut bäst att hålla dom i helt strömfritt vatten då det tar på deras krafter att hålla sig "simmandes" med så stora fenor...

              Den största anledningen till att kampfiskar går hädan i privat bruk är för att dom blir för trötta så dom inte orkar ta syre..

              Punkt.

              Om du sköter dina akvarie så pass dåligt så du lyckas få "mögliga" fenor då är du inte menad till att ha akvarie!

              Som sagt

              TS till dig Du behöver inte ha något speciellt! Dom trivs bäst i stillastående vatten med aktiva vattenbyte
              läser du det jag skrivit så skrev jag att dom ska ha lugnt vatten!! därför rekommenderar jag billifilter som ger lugnt vatten!

              ja jag vet att om en kampfisk inte trivs i hemma kar, så är det för att den dels har olämpligt sällskap, för strömt, för kallt.

              varför jag skrev om att det är odlingsformer är att dom har lite gemensamt med vilda kampfiskar. och ska därför ha filter. en slöjkampfisk skulle klarar sig sämre i en såkallad skitig liten liten lerig pöl på höjd 3-5cm.

              läser du vad jag skrev så skrev jag att dom kan få det under dåliga förhålladen inte att jag fått det på mina, förövrigt min kampfisk odling som jag hade innan hade jag inga sjukdomar. och alla mina ungdjur och vuxna avelsdjur hade billifilter. och det är att jag vill ha det och det är min åsikt. det skadar knappast.

              Kommentar

              • Majki01
                • May 2010
                • 769

                #22
                Ja självklart kan man ha billifilter osv.. Men frågan i grund va OM det behövdes .. och mitt svar va att NEJ det behövs inte.
                Men självklart KAN man ha det! absolut.

                På bara ren internetfakta så har kampfisken sin "parningstid" på sommaren i risfälten för att det är torrperiod och då är vattnet LITE och många pölar med 1-3 meters mellanrum som dom hoppar imellan och bygger "bo"

                5-10 cm djupa..


                men vi har båda rätt i sitt.

                Men mitt svar är nej till att det inte behövs.. men visst att du kan ha det om du vill slippa en massa massa vattenbyte!

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #23
                  Ursprungligen postat av Majki01
                  Ja honorna vet jag håller till mycket i "drag" som på bild ex.http://forumbilder.se/show.aspx?iid=578201063956P2797
                  men det är inte alls ofta du hittar hanar i dragen då dom är revirhärdande och håller mycket hårt på sina revir..

                  Och i själva risfältet likadant..

                  Lättast att skåda en hane över huvud taget är i utkanten av risfältet samt i "småpölarna" runt om fältet där dom tar revir!
                  i naturen har kampfiskar mycket mindre fenor, är färglösa och tål mer strömtvatten. det borde du ha sett om du nu varit där. och därför hittar man dom även i åar, floder och andra vattendrag än risfält och pölar (risfält där man också kan hitta dom ofta, i pölar enligt mig hittar man inte dom så ofta).

                  den vi har i fångenskap är framodlad, också är vår odlade form mer aggressiv än den i naturen enligt vissa.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #24
                    Ursprungligen postat av Majki01
                    Ansjo du har kanske lässvårigheter??


                    där är nog 54 om jag ska vara exakt. alla på 12 liter var förutom honorna som går i 25 liters
                    Jepp, och jag kan inte räkna heller då jag fick det till 5...plus ett par plastbaljor.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #25
                      Ursprungligen postat av Majki01
                      Ja självklart kan man ha billifilter osv.. Men frågan i grund va OM det behövdes .. och mitt svar va att NEJ det behövs inte.
                      Men självklart KAN man ha det! absolut.

                      På bara ren internetfakta så har kampfisken sin "parningstid" på sommaren i risfälten för att det är torrperiod och då är vattnet LITE och många pölar med 1-3 meters mellanrum som dom hoppar imellan och bygger "bo"

                      5-10 cm djupa..


                      men vi har båda rätt i sitt.

                      Men mitt svar är nej till att det inte behövs.. men visst att du kan ha det om du vill slippa en massa massa vattenbyte!
                      googlade snabbt och hittade detta
                      ''Not only wild bubble nesting bettas are found in the shallow water habitat but also found within the peatland forest in Chumphon province. Moreover, in Surattani province, B. splendens, can be found in either steam water or still water.
                      However, in the paddy rice fields, as in Chiang Mai and Chainat provinces, no wild bubble nesting bettas were found. This is not similar to the local farmers’ plea. The major reason might be due to the use of agricultural chemical. Moreover, wild bubble nesting betta can live in poor quality water, such as the habitats in Sukhothai and Samut Sakhon provinces. The Sukhotahai habitat receives waste water from household activities, while Samut Sakhon habitat receives waste water from the factory a situation similar to the B. splendens habitat in Dominican Republic [13].''

                      ''The results show that wild bubble nesting bettas live in areas with low oxygen concentration, and high temperature. It is similar to the study of Jaroensutasinee and Jaroensutasinee [9]. The pH values are also similar to Nivanich [10] notation on domestic betta. However, B. splendens and Mahachai betta can live in more sediment water, which is represented with a higher total dissolved solid value. However, all of wild bubbles nesting bettas live in clear water, where the deep transparency depth can be measured. Moreover, they favor to shelter in the areas with dense water plant cover, especially B. imbellis. B. splendens can live in a wide range of elevation''

                      från

                      SPECIES DIVERSITY, DISTRIBUTION AND HABITAT CHARACTERISTIC OF WILD BUBBLE NESTING BETTA
                      (Betta spp.) IN THAILAND

                      Kanok Lertpanich1# and Varanya Aranyavalai2

                      1Department of Agricultural Technique, Faculty of Agricultural Technology,
                      King Mongkut’s Institute of Technology Ladkrabang, Bangkok Thailand 10520
                      2Department of Biology, Faculty of Science, Chulalongkorn University, Bangkok Thailand

                      tydligen när det gäller det området så hittas dom inte i risfält om jag förstod det rätt av att i risfälten används kemikalier.
                      ''It is native to the Mekong basin in Southeast Asia'' och ''B. splendens is widely distributed in Thailand. This species occurs in other two regions, and is frequently found in the Chao Phraya basin'' är som jag citerar in. och detta låter ju inte som pölar utan större vattnområden där det ockås ingår som jag skrev träsk, floder, bäckar m.m..

                      jag har inte kampfisk odling längre, blev för mycket byttor i lägenheten och mycket doppvärmare. men när jag hade så hade ja alltså luftdrivna filter och jag bytte vatten normalt verken mer eller mindre. men alla får göra som dom vill. jag är för och du är emot.
                      Senast redigerad av Flaxss; 08 November 2010, 18:52.

                      Kommentar

                      • Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

                        #26
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Jepp, och jag kan inte räkna heller då jag fick det till 5...plus ett par plastbaljor.
                        när jag hade odling så hade jag nog ibland över 50-60plastbyttor/burkar, däremot bara 2akvarium av glas. ett på 20L och ett på 30L. och det var nog den största anledningen till att jag la ner att man måste hitta plats för alla dessa ''jädrans'' byttor. golv och bord och på lysrampor och överallt och förutom det ett spindelväv av sladdar. roligt att odla men svårt med ytort och den andra hälften tycker inte det var så kul.

                        man får väl skaffa ett odlingsrum och dra till med fiskodling. så som min pappa hade det en gång i tiden.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #27
                          Ursprungligen postat av Flaxss
                          man får väl skaffa ett odlingsrum och dra till med fiskodling.
                          Kan bara hålla med...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Oscar Martinsson
                            • June 2010
                            • 121

                            #28
                            De behöver ingen luftpump!!
                            // Oscar
                            Ett 100L, ett 20L, ett 6-kantigt 18L och 10L Nano
                            Bilder på karen kan ses på min hemsida: http://martinsso.n.nu under fliken "Mina akvarium"

                            Kommentar

                            • YellowFish
                              • April 2010
                              • 213

                              #29
                              Känner att det blev lite dålig stämning på det här forumet, så det är nog bara att lägga ner...
                              YellowFish

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                #30
                                Ursprungligen postat av YellowFish
                                Känner att det blev lite dålig stämning på det här forumet, så det är nog bara att lägga ner...
                                Äh, bry dig inte om det. Så blir det ibland även iRL, så det är inget du behöver hänga upp dig på!
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...