Luftpump till kampfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • YellowFish
    • April 2010
    • 213

    Luftpump till kampfisk?

    Hej, jag har hört att kampfiskar inte behöver någon luftpump eller någon extra luft överhuvudtaget, att man bara kan stoppa in de i akvariet med en doppvärmare och sen räcker det. är det sant?
    YellowFish

  • Pontusosd
    • March 2010
    • 124

    #2
    Jodå kampfiskar överlever utan pump osv de mår dock mkt bättre med extra syre.Var dock nogrann med vattenbyten!
    Mvh Poppe!
    45liters fisksoppa
    30liters kar.

    Kommentar

    • YellowFish
      • April 2010
      • 213

      #3
      tack för svaret, ser att du själv har ett akvarium med kampfiskar, har du luftpump?
      YellowFish

      Kommentar

      • Kangas
        • November 2010
        • 23

        #4
        Det finns jäkla massa tekniska prylar att ha till akvarier, marknaden har skapat efterfrågan. Man ska ha det och det och det. Pumpar som blåser omkring vattnet och två olika filter och speciella lysrör och vad det nu mer är. Jag har haft och har fiskar med enkel och lite utrustning utan att problem har uppstått mer än normalt. En luftpump låter mycket och cirkulerar inte ytan speciellt bra. Skaffa en doppvärmare med termostat och växter så löser det sig nog. Var noga med vattnet dock.

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #5
          det dom vill ha är filtrering av vattnet, luft/syre hämtar dom själva. men en pump är bra för vattenkvalitén. ett enkelt billifilter som drivs av en luftpump brukar räcka.

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            Ursprungligen postat av Kangas
            Det finns jäkla massa tekniska prylar att ha till akvarier, marknaden har skapat efterfrågan. Man ska ha det och det och det. Pumpar som blåser omkring vattnet och två olika filter och speciella lysrör och vad det nu mer är. Jag har haft och har fiskar med enkel och lite utrustning utan att problem har uppstått mer än normalt. En luftpump låter mycket och cirkulerar inte ytan speciellt bra. Skaffa en doppvärmare med termostat och växter så löser det sig nog. Var noga med vattnet dock.
            det beror ju på vad för fisk man har och hur mycket fisk man har i karet, jag är glad över att tekniken går framåt.

            just för kampfisk så vill den ha lugnt och varmt vatten, mycket växter och gömställen men ändå är det bra att ha en enklare pump/filter.

            för fiskar som lever i områden med hög fart på vattnet så är det istället bra med ett kraftig filter och pump plus ev någon streampump.

            Kommentar

            • Pontusosd
              • March 2010
              • 124

              #7
              Hade kampfisk gav dock iväg den men nej hade inget filter.
              45liters fisksoppa
              30liters kar.

              Kommentar

              • Kangas
                • November 2010
                • 23

                #8
                Jo jag syftade på labyrintfiskar i och med att det är den sektionen. Fisk som trivs i strömmande vatten är annat. Det beror också på vattnet om filtrering, biologisk filtrering, är nödvändig eller ej.

                Kommentar

                • Majki01
                  • May 2010
                  • 769

                  #9
                  Jag har ca 50 akvarie med kampfiskar.. Inte luftpump i något.. I akvariena där det går massa honor har jag filtrering.. mycket liten pump..
                  I alla kar med bara hanar har jag ingen filtrering över huvud taget.. bra vattenbyte är allt som krävs..

                  Kommentar

                  • Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kangas
                    Jo jag syftade på labyrintfiskar i och med att det är den sektionen. Fisk som trivs i strömmande vatten är annat. Det beror också på vattnet om filtrering, biologisk filtrering, är nödvändig eller ej.
                    du skrev '' Jag har haft och har fiskar med enkel och lite utrustning utan att problem har uppstått mer än normalt''. du skrev fiskar och jag svarade allmänt fiskar. hade du skrivit labyrintfiskar så hade jag enbart svarat just om labyrint fiskar.

                    för övrigt vilken fisk det än gäller så skulle jag inte rekommendera utan filtreringen, kampfisk behöver inte strömmande men behöver filter som alla andra fiskar. någon form av filtrering är alltid nödvändigt.

                    och som jag skrev innan ett billifilter är ganska billigt och enkelt att skaffa och sedan koppla på en luftpump.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ursprungligen postat av Majki01
                      Jag har ca 50 akvarie med kampfiskar.. Inte luftpump i något.. I akvariena där det går massa honor har jag filtrering.. mycket liten pump..
                      I alla kar med bara hanar har jag ingen filtrering över huvud taget.. bra vattenbyte är allt som krävs..
                      Nice, har du en bild på dem?
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Majki01
                        • May 2010
                        • 769

                        #12
                        Betta splendens behöver inte någon filtrering.. ;Man gör aktiva vattenbyte det är bäst för dom..

                        Dom lever i så små vatten pölar i skitiga risfält..
                        Hoppar mellan pölarna . Små leriga illa luktande pölar. Så behöer någon filtrering gör dom inte.. Helst HELT stillastående vatten med aktiva vattenbyten..
                        Men visst för att göra det lättare för människan så använder man ju filter för då slipper man byta vatten lika ofta.

                        Kommentar

                        • Majki01
                          • May 2010
                          • 769

                          #13
                          Detta är den enda bilden jag har ute på internet på kampfisk odlingen.

                          Kommentar

                          • Kangas
                            • November 2010
                            • 23

                            #14
                            Ursprungligen postat av Flaxss
                            för övrigt vilken fisk det än gäller så skulle jag inte rekommendera utan filtreringen, kampfisk behöver inte strömmande men behöver filter som alla andra fiskar. någon form av filtrering är alltid nödvändigt.
                            Det beror på vattenvärdena. Kan ta ett exempel. Jag vet inte om du har sysslat med låga pH-värden, men runt 5 har karbonaterna minskat kraftigt, finns nästan inga kvar. Det innebär att nitrifikationen är satt ur spel kan man beskriva det som. Det kanske är bekant att surt vatten har en tendens att ansamla ammonium, som i sig inte är giftigt men blir det om det omvandlas till ammoniak. Det sker om man höjer pH. Om ingen nitrit bildas och ammoniumet upptas av zeolit som binder det och förhindrar att nitrit bildas och till sist nitrat, ser jag ingen anledning att ha biologisk filtrering för nitrifikationen.

                            Kommentar

                            • Flaxss
                              • November 2008
                              • 1718

                              #15
                              Ursprungligen postat av Majki01
                              Betta splendens behöver inte någon filtrering.. ;Man gör aktiva vattenbyte det är bäst för dom..

                              Dom lever i så små vatten pölar i skitiga risfält..
                              Hoppar mellan pölarna . Små leriga illa luktande pölar. Så behöer någon filtrering gör dom inte.. Helst HELT stillastående vatten med aktiva vattenbyten..
                              Men visst för att göra det lättare för människan så använder man ju filter för då slipper man byta vatten lika ofta.
                              Betta splendens lever inte i små lerpölar. utan i stilastånde vattendrag, floder, träsk. sedan att risfält är ett av deras biotoper är ju en sak men knappast alla lever så.

                              sedan det är inte många vilda kampfiskar som lever i små leriga pölar som luktar skit och är skitiga. och dessutom så små är inte ''pölarna/risfälten'' om man räknar i liter.

                              om vi tar ett litet risfält 2m x 4m och så höjd ca 15cm så får vi i liter 1200L och en botten yta på 8kvadratmeter är det litet nej. små låga pölar på 2-5cm hittar vi inte dessa fiskar i om än sällan.

                              en annan sak är det odlingsformer vi odlar, som inte finns i naturen. och med kampfisken stora fenor som lätt kan få fenröta/mögel under dåliga förhålladen. har man råd och kan ge ett filter så gör det det är mitt råd och inget jag kommer sluta ge.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...