Kampfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • undervatten
    • April 2010
    • 137

    #16
    Ursprungligen postat av Sandra87
    Okej, tack för svar.
    nu har jag massor med info till då jag ska testa få yngel av dom, ska bli kul..
    meddela sedan hur det går. Eller varför inte skapa en projekttråd?
    10 st med alla olika sorters fiskar.
    Jag kör med såna där pansarlimosiner!
    Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

    Kommentar

    • Majki01
      • May 2010
      • 769

      #17
      Du kan absolut ha 1 hane med 2 honor i samma kar. Men tillslut vänjer dom sig vid varandra och då kommer du inte lyckas para den hanen med någon av dom honorna. men däremot så kan du inte ha en hane med en hona tillsammans hela tiden för då stressar hanen ihjäl honan..
      Sen såg jag att du köpt ett sex kantigt kar också. Vilket inte är det bästa då kampfiskar andas syre och är en fisk som har otroligt lätt för att bli yra och då inte hittar lika lätt till ytan och drunknar. Men ja om du ska satsa på bara kampfisk så ska du ju endå bara ha 15 cm högt vatten i akvariet.
      Men absolut kan du ha en hane med 2 honor . du kan ha en hane med 4 honor om du vill. Men räkna med att efter ett tag så kommer dom alla 3 ha lite slitna fenor oså men det växer ut igen. Det värsta som kan hända är att dom stressar ihjäl varandra. När jag inte avlar på mina När jag har dom i vila så att säga.
      Så har jag 10 honor i ett 40 liters akvarie. Och alla hanar var för sig i varsett 10 liters kar.

      Kommentar

      • Majki01
        • May 2010
        • 769

        #18
        Du kan ha kampfisk med alla lugna fiskar.. Platty absolut. svärdbärare absolut. guppy absolut. tetra absolut. Kampfiskar har endast ihjäl konkurans. alltså andra fiskar med STORA fenor som dom kan tolka som hanar i sin egen sort ..

        Tänk också på när du ska försöka para dom. 28-30 grader i vattnet absolut inte varmare.

        15 cm högt vatten. Kan ta upp till 2-3 dagar innan dom börjar parar sig.. parningen tar 2-5 timmar. När det är klart och du ser alla äggen i boet så tar du ut honan . och låter hanen va kvar tills äggen kläcks och lite till.. äggen tar ca 2 dagar sen ha han kvar 2-3 dagar till tills ynglena kan simma helt fritt. Men om detta är första gången din hane paras så räkna med att han äter upp egen efter ca 1 dygn.. Vanligt att dom gör det 5-10 första gångerna man parar dom.. Att dom sköter sig fint tills äggen är typ 1 dygn sen äter den upp dom.. Men så är det dom tränar och tillslut lär dom sig att man inte ska äta äggen

        Kommentar

        Arbetssätt...