Kampfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sandra87
    • March 2010
    • 79

    Kampfisk

    hur är det med kampfiskar egentligen?
    två hanar ska man ju inte ha tillsammans.
    men hur är det med en hane och två honor?
    kan man ha dom tillsammans helatiden?
    har hört att: nej, det ska man inte
    Men innan honorna är könsmogna då?

    har en hane i ett 50L
    två honor i ett 100L
    Har tänkt testa få fram yngel, men jag vet ej om honorna är känsmogna än.
    köpte ett 60l 6-kantigt akvarium igår som står och mognar nu, tänkte köpa lite växter idag.
    kan man hä i dom tillsammans med hanen i karet då det är klart?
    för jag vet ju som sagt inte om honorna är könsmogna, när blir dom det, hur ser man det?
    Jag har googlat och läst mycket om själva leken, så det har jag någorlunda koll på hur man gör efteråt, men som sagt, om honorna inte är könsmogna än, kan man ha dom tillsammans med hanen i karet? eller ska dom hellst vara i olika kar tills dom ska leka?

    sen en yngelfråga:
    innan kampynglen utvecklat labyrinten, vad får dom syret ifrån?
    andas dom då som alla andra fiskar med gälarna?
    ska man då ha en syrepump till dessa?
    eller räcker det med att byta vatten ofta tills dom utvecklat organet?

    vill ju inte ha en pump som dom kan sugas in i och dö i direkt...
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #2
    Kan bara svara på att jag har en hane och en hona ihop i 2 olika kar och det går alldeles utmärkt.
    När jag köpte min ena hanne , gick han med ca 20 honor i ett kar i affären och han gillade läget då med. Så borde gå bra med 2 honor.
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      har du ett kar på runt 50-60L så kan du ha en hane med flera honor OM du har mycket gömställen och tätplanterat så att dom kan komma ifrån varandra om det behövs. själv har jag haft med 5-7honor till en hane och det funkade med DEN hanen. ibland funkar det och ibland funkar det inte.

      har man dom i mindre kar så är det bättre att bara ha en hane försig själv.

      jag tror att honorna blir könsmogna när dom får den vita pluppen.

      ska du odla på dom så är det bättre att skaffa ett mindre kar på 10-15L med lågt vattenstånd. ganska varmt och mycket växter och flytväxter. en luftpump med billifilter funkar fint som filtrering och ger inte så mycket strömt vatten. detta funkar också till yngel.

      använd vatten från akvariet (även när du byter vatten till ynglen). göd upp kampfiskarna innan, sedan placerar du hanen i det mindre olingskaret och låter han bygga ett skumbo. sedan släpper du i honan (ibland får man byta hona). sedan vänta tills dom leker. när dom lekt tar du veck honan. och när ynglen är frisimmande tar man veck hanen , är han kvar för länge börjar han att äta ynglen.

      innan ynglen kläcks är det bra att ha mat redo för dom. du kan odla infusorier och de förökar sig sedan i karet bland ynglen. googla på det så hittar du hur du odlar dessa. vartefter ynglen växer kan man ge dom större mat som flingofoder och artemia.

      sedan innan hanarna börjar att slåss så måste du separera alla ynglen. då kan ett yngel vara i en bruk på 1-3liter.

      Kommentar

      • Sandra87
        • March 2010
        • 79

        #4
        har tänkt att ha ynglen i det kar jag köpte nu, har bara tänk odla en gång för att se om man lyckas, så då tänkte jag använda det karet jag köpte, för att sedan flytta kampisarna tillbaka till karen som dom är i nu.

        sen efteråt har jag inte planerat att avla på dom, så om dom skulle kunna gå ihop hade det varit bra, för då får dom leva i 60l karet i sånna fall.
        man får väl helt enkelt testa och se om dom 3 går ihop?

        har läst om den där "vita pluppen" men jagskulle gärna vilja se HUR det ser ut, någon som har en bild?

        nu då jag tänkt använda 60l till det, så hade jag tänkt sänka vattenståndet då jag ska odla på dom, så ska jag ha vatten ståendes vid sidan om i en dunk eller liknande för att kunna göra vattenbyten, är det en bra idé?
        tänkte mest för att så dom inte får nytt vatten ifrån kranen, kanske dom inte tål...?

        eller ska jag istället använda en plastlåda med lock som är på ca 5-10l till ynglen?
        finns det någon fördel med det?
        annars kör jag på akvariet =P

        Kommentar

        • undervatten
          • April 2010
          • 137

          #5
          Jag hade mina 2 honor tillsammans med min superfina hanne. Hannen (som heter Kenneth ) var mycket snäll med honorna, spännde sig lite då och då men lessnade efter en tid. Dock började den ena mer aggressiva blå honan bita på hanens fenor så då flyttade jag båda. Dock var den röda honan hur snäll som helst mot honom. Det beror helt på individerna hur de är mot varandra. vissa är snälla, andra mindre snälla

          Sandra87: Jag tyckte det var bra att du köpt ett 60 liters för jag tycker man inte ska odla kampfisk i akvarium under 40 liter eftersom vattenkvalitén lätt blir dålig i ett mindre kar och då riskerar det att bli massdöd bland ynglen. Det kan bli fenröta och en masssa annat. Dessutom om det blir mycket yngel så skitar de ner ett mindre kar mycket snabbare.

          Leta runt lite på google om att odla kampfisk, där finns mycket nyttig info från andra odlare!
          Senast redigerad av undervatten; 03 May 2010, 22:40.
          10 st med alla olika sorters fiskar.
          Jag kör med såna där pansarlimosiner!
          Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            Ursprungligen postat av undervatten
            Sandra87: Jag tyckte det var bra att du köpt ett 60 liters för jag tycker man inte ska odla kampfisk i akvarium under 40 liter eftersom vattenkvalitén lätt blir dålig i ett mindre kar och då riskerar det att bli massdöd bland ynglen. Det kan bli fenröta och en masssa annat. Dessutom om det blir mycket yngel så skitar de ner ett mindre kar mycket snabbare.
            det är därför man ska ta vatten från ett annat akvarium där föräldrarna gick i innan plus att man har ett filter så som jag skrev. och byter man vatten som man ska så blir det inga problem med odlingen. och yngel skiter inte ner så mycket i början.

            plus vill man kan man både ha räkor och snäckor i karet som tar överblivet foder.

            jag har odlat ganska mycket kampfisk innan och visst större är ju inte fel men jag hade alltfrån 5L brukar till 30-60L akvarium. och har man många kullar så var det för mig bättre att ha många små. men vill man bara testa en gång så är det inga problem med ett större kar.

            Kommentar

            • undervatten
              • April 2010
              • 137

              #7
              Ynglen kan ju hellet inte leva i en 5 liters hela uppväxten utan de måste ju flyttas över efter några veckor och det kan vara bökigt att flytta yngel, och veta när man ska flytta dom! Men om man byter vatten noga och håller ordning så kan det nog fungera hur bra som helst! Men ett mindre kar är ju mer känsligt för "misstag". Jag tänkte att det nog är lättare med ett större akvarium om man är nybörjare inom odling
              Senast redigerad av undervatten; 04 May 2010, 08:47.
              10 st med alla olika sorters fiskar.
              Jag kör med såna där pansarlimosiner!
              Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                av just kampfisk funkar det bra att ha dom tillfället i 3-5L de växer bra både yngel och unga hanar, speciellt när man ska dela upp hanarna i kullen funkar det utmärkt att ha dom i små akvarium.

                men som sagt man måste ju ha bra koll på vattnet.

                Kommentar

                • undervatten
                  • April 2010
                  • 137

                  #9
                  ja, men 40 yngel i ett 5 liter borde vara ganska fullt på fisk...

                  Men nog tycker jag det borde funka bra om sandra87 kör på sitt 60 liters
                  10 st med alla olika sorters fiskar.
                  Jag kör med såna där pansarlimosiner!
                  Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

                  Kommentar

                  • Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

                    #10
                    jag har inte sagt att det inte funkar bra med ett 60L, jag har själv haft odling i ett 60L kar, varför jag skrev 10-15L är för jag själv bruka köra på det.

                    kampfisk yngel är väldigt små och en stor kul får plats i 3-5L, vartefter dom växer upp så delar man på dom och då funkar det för en ungfisk att vara själv i 3-5L också. det finns dom som föder upp kampfisk yngel i 3-5dl (även om jag själv inte skulle göra det).

                    Kommentar

                    • undervatten
                      • April 2010
                      • 137

                      #11
                      Ursprungligen postat av Flaxss
                      jag har inte sagt att det inte funkar bra med ett 60L, jag har själv haft odling i ett 60L kar, varför jag skrev 10-15L är för jag själv bruka köra på det.

                      kampfisk yngel är väldigt små och en stor kul får plats i 3-5L, vartefter dom växer upp så delar man på dom och då funkar det för en ungfisk att vara själv i 3-5L också. det finns dom som föder upp kampfisk yngel i 3-5dl (även om jag själv inte skulle göra det).
                      haha såklart!

                      Ja, ynglen är mycket små i början, knappt synbara ju!
                      Ett tips till trådskaparen är att skaffa ett förstoringsglas
                      10 st med alla olika sorters fiskar.
                      Jag kör med såna där pansarlimosiner!
                      Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

                      Kommentar

                      • Sandra87
                        • March 2010
                        • 79

                        #12
                        Tack för alla svar, tar åt mig av allt, ska bara låta akvariet mogna så ska jag testa och se om kampisarna går att ha ihop,
                        jag tror iaf att hanen är en av dom "snällare" typerna... platyn har går ihop med muckade rejält med honom i början, vet ej om det avgör om han är den "snälla" typen eller ej

                        att ynlen är små blir nog inget problem, tacka vet jag mitt macro objektiv, den borde fånga upp dom ganska bra

                        skynda sakta

                        tror det blir att jag odlar i 60L i alla fall. köpte växter som ska föälja med vattennivån ner då jag ska sänka nivån, just nu står den full med vatten, men det är ju bara'att sänka senare som sagt...

                        vad tror ni om att tillsätta kallt vatten då man vill få dom att börja leka?
                        vissa säger att dom går igång på det. "tror att det är regnperiod" eller vad dom nu sa.

                        Kommentar

                        • Flaxss
                          • November 2008
                          • 1718

                          #13
                          kampfiskar ska inte ha kalltvatten, jag triggade igång mina med att höja tempen istället.

                          Kommentar

                          • undervatten
                            • April 2010
                            • 137

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sandra87
                            vad tror ni om att tillsätta kallt vatten då man vill få dom att börja leka?
                            vissa säger att dom går igång på det. "tror att det är regnperiod" eller vad dom nu sa.
                            Det giller tex. ancistrusmalar, till dem brukar man tillsätta kallt vatten för att trigga lek!
                            Men som flaxss säger så ska man höja tempen. Kampfiskar tål ganska så varmt vatten.
                            10 st med alla olika sorters fiskar.
                            Jag kör med såna där pansarlimosiner!
                            Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

                            Kommentar

                            • Sandra87
                              • March 2010
                              • 79

                              #15
                              Okej, tack för svar.
                              nu har jag massor med info till då jag ska testa få yngel av dom, ska bli kul..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...