Gurami, tråkiga fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FiaLotta
    • August 2009
    • 219

    #16
    ikväll kallade sambon på mig, och sade åt mig att smyga försiktigt in i sovrummet.

    vårt kära par tog sig en tur i karet, dom simmade fint ihop längs främre glaset och var så vackra

    sen kom min katt och då simmade dom bak igen. dom måste helt enkelt lära sig att leva med varandra.

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #17
      va trevligt!!
      Gurami är nästan alltid sådär. Dom brukar komma fram efter några dagar.
      Hade 3 guramis förut som bara låg och tryckte under några block dom vägrade komma fram, efter några veckor hade jag nästan glömt bort dom!
      Drog till affärn och köpte en till och det satte sprätt på dom andra.

      Då kanske du kan planera lite andra fiskar om ett tag, när vattnet är stabilt
      Hoppas inga fler dödsfall dyker upp.
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • FiaLotta
        • August 2009
        • 219

        #18
        ja man gnider ju händerna här hemma nu!

        men det får ju inte bli för mycket fisk heller
        om man räknar i cm/liter
        så har vi nu
        14 neontetra 75cm
        2 marmorgurami 30cm
        2 mollys 20cm
        4 ancistrus 60cm

        det är 185cm

        planerna är
        6 pansarmalar 30 cm
        10 av annan tetra sort 50cm
        2 gurami till (min sambo som är glad för fisksoppa vill nog ha guld) 30cm

        där är vi uppe i 295cm

        i 240 liter.. hmm..

        också vill vi egentligen ha ett par av färgglada fiskar som går ihop med dom andra typ dvärgciklider om det går men det kanske inte får plats.

        hur noga räknar man?

        ancistrus och pansar malar är ju bottenlevande.
        de ska ju helst vara jämt fördelat över karet.

        vi har ett fluval 305 nu och jag hade tänkt att köpa ett a-m top ytterfilter också denna månaden (om det går ihop med min buget efter att mitt 60l low-tech växtkar är köpt) så om man är noga med vattenbytena varje vecka så kanske de går.

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #19
          Tja det där har jag aldrig satt mej in i. mäta ut hur mycket fisk man kan ha.
          Jag kollar efter fiskarnas behov och använder mitt sunda förnuft och tycker att det har funkat ganska bra.

          Ni kanske ska välja ut någon av de tre planerade fiskvalen, för alla tre funkar nog inte.
          Guld gurami och marmorgurami är samma sort. en odlingsform på blå gurami.
          Gurami ska man för övrigt inte blanda i ett så litet akvarium.

          Kollade på pygmé-pansarmal och dom var kraftigt söta!

          Jag har 20 kopparbarber, 4 marmor gurami, 2 siamesiska algätare och några äppelsnäckor i ett 225 liters. egentligen är jag helt nöjd med fiskmängd, det går säkert att proppa i något mer men det vill jag inte. filtrering fluval 405
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • Enola
            • November 2007
            • 660

            #20
            Jag skulle satsa på att ha fler pansarmalar (de är väldigt roliga i stora stim) och skippa en till stimfisk. Man kan gärna ha 8-10 stycken pansar, minst, som stimmar tillsammans snyggt i de nedre regionerna i akvariet och du har ju redan ett stim+guramis+mollys. Men, det är bara vad jag hade gjort. Smaken är ju som baken, delad
            Nytt 375 liters mix
            Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

            Kommentar

            • FiaLotta
              • August 2009
              • 219

              #21
              Ursprungligen postat av karrokaja
              Tja det där har jag aldrig satt mej in i. mäta ut hur mycket fisk man kan ha.
              Jag kollar efter fiskarnas behov och använder mitt sunda förnuft och tycker att det har funkat ganska bra.

              Ni kanske ska välja ut någon av de tre planerade fiskvalen, för alla tre funkar nog inte.
              Guld gurami och marmorgurami är samma sort. en odlingsform på blå gurami.
              Gurami ska man för övrigt inte blanda i ett så litet akvarium.

              Kollade på pygmé-pansarmal och dom var kraftigt söta!

              Jag har 20 kopparbarber, 4 marmor gurami, 2 siamesiska algätare och några äppelsnäckor i ett 225 liters. egentligen är jag helt nöjd med fiskmängd, det går säkert att proppa i något mer men det vill jag inte. filtrering fluval 405
              det tar ju ett tag innan man bestämt sig och känner sig bekväm med vilka fiskar, man har valt.

              varför kan man inte blanda guramisarna om dom ändå är samma sort i grund och botten?

              ja pygmeerna är jätte söta, men jag är mer inne på en panda eller skunk.
              pansarmalarna är ju mitt val. det är det enda jag kravet jag har på akvariet.
              de andra är sambons val. det är ju trots allt hans akvarium.

              Kommentar

              • FiaLotta
                • August 2009
                • 219

                #22
                Ursprungligen postat av Enola
                Jag skulle satsa på att ha fler pansarmalar (de är väldigt roliga i stora stim) och skippa en till stimfisk. Man kan gärna ha 8-10 stycken pansar, minst, som stimmar tillsammans snyggt i de nedre regionerna i akvariet och du har ju redan ett stim+guramis+mollys. Men, det är bara vad jag hade gjort. Smaken är ju som baken, delad
                ja som jag skrev så är pansarmalarna mitt val. jag är störtkär i dom små liven.

                egentligen är vi väl inte jätte intresserade av fler guramis men det verkar ju som att de behöver fler kompisar.

                det är sambon som vill ha en till tetra, kardinaltetra har han då tittat på.

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #23
                  Ursprungligen postat av FiaLotta
                  det tar ju ett tag innan man bestämt sig och känner sig bekväm med vilka fiskar, man har valt.

                  varför kan man inte blanda guramisarna om dom ändå är samma sort i grund och botten?

                  ja pygmeerna är jätte söta, men jag är mer inne på en panda eller skunk.
                  pansarmalarna är ju mitt val. det är det enda jag kravet jag har på akvariet.
                  de andra är sambons val. det är ju trots allt hans akvarium.
                  Ursäkta om jag var lite otydlig.
                  Man ska inte blanda gurami av olika sorter, te x ett par mosaik, ett par marmor och ett par honungsgurami är inte så bra...
                  Men om dom har kommit fram nu och simmar runt så är det ju ganska lungt.

                  Satsa på ett stimm i sådana fall. utöka neonerna eller byt ut dom mot kardinaler.

                  Ditt akvarium är ganska fullt. så du måste nog prioritera lite är jag rädd
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • FiaLotta
                    • August 2009
                    • 219

                    #24
                    Ursprungligen postat av karrokaja
                    Ursäkta om jag var lite otydlig.
                    Man ska inte blanda gurami av olika sorter, te x ett par mosaik, ett par marmor och ett par honungsgurami är inte så bra...
                    Men om dom har kommit fram nu och simmar runt så är det ju ganska lungt.

                    Satsa på ett stimm i sådana fall. utöka neonerna eller byt ut dom mot kardinaler.

                    Ditt akvarium är ganska fullt. så du måste nog prioritera lite är jag rädd
                    eller så sparar jag massor och köper ett eget 450liters kar och ställer i vardagsrummet

                    det ser ju så tomt ut, man ser nästan ingen fisk alls ju.
                    neontetrorna hade ju iaf kunnat vara så vänliga att stimma
                    nu är dom bara prickar lite varstans.

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      #25
                      Ursprungligen postat av FiaLotta
                      eller så sparar jag massor och köper ett eget 450liters kar och ställer i vardagsrummet

                      det ser ju så tomt ut, man ser nästan ingen fisk alls ju.
                      neontetrorna hade ju iaf kunnat vara så vänliga att stimma
                      nu är dom bara prickar lite varstans.
                      Det är ju inget snack om saken!! klart du ska göra det!!

                      jag tror att kardinaler stimmar bättre, men jag är absolut inte säker på det.
                      Kanske en tetra som är lite större?

                      Jag har ca 20 kopparbarber och dom är ju stimmfiskar men verkligen inte som te x rödmunstetror.
                      Dom är mera som små klickar lite här och var ibland så jagar dom varandra, ibland blir dom ett stimm och samlas allihoppa, drar några varv för att sedan splittras upp. Ibland leker dom fan stimm med guramisarna??!!

                      Dom är ganska påhittiga och jag tycker det är rätt så livligt i min burk.
                      Men såklart barber är barber och tetror är tetror.
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • FiaLotta
                        • August 2009
                        • 219

                        #26
                        Ursprungligen postat av karrokaja
                        Det är ju inget snack om saken!! klart du ska göra det!!

                        jag tror att kardinaler stimmar bättre, men jag är absolut inte säker på det.
                        Kanske en tetra som är lite större?

                        Jag har ca 20 kopparbarber och dom är ju stimmfiskar men verkligen inte som te x rödmunstetror.
                        Dom är mera som små klickar lite här och var ibland så jagar dom varandra, ibland blir dom ett stimm och samlas allihoppa, drar några varv för att sedan splittras upp. Ibland leker dom fan stimm med guramisarna??!!

                        Dom är ganska påhittiga och jag tycker det är rätt så livligt i min burk.
                        Men såklart barber är barber och tetror är tetror.
                        ja det får väl bli nästa steg. man får först spara till en massa renovering för jag tror att katterna hade blivit jätte arga om jag vart tvungen att slänga deras träd som står på den enda passande platsen. det får duga med ett litet 60 liters för tillfället.

                        vi får se hur vi gör med tetrorna. eller vi får se hur hur min sambo gör oavsett vad jag säger.

                        Kommentar

                        • karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

                          #27
                          vem är akvaristen? du eller han?
                          Var det inte så att du gav det till honom på den stora dagen?
                          Några riktlinjer lyssnar han väl på?

                          Min sambo lyckades faktiskt att rengöra filtret helt själv
                          Blev riktigt stolt på honom
                          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                          Kommentar

                          • FiaLotta
                            • August 2009
                            • 219

                            #28
                            Ursprungligen postat av karrokaja
                            vem är akvaristen? du eller han?
                            Var det inte så att du gav det till honom på den stora dagen?
                            Några riktlinjer lyssnar han väl på?

                            Min sambo lyckades faktiskt att rengöra filtret helt själv
                            Blev riktigt stolt på honom
                            jag har sagt blankt nej till akvarium i tre år.
                            nu för ett halvår sedan bestämde jag mig för att börja läsa på och sätta ihop en egen bok till honom med allt man behöver veta och förslag på olika fiskar som kan gå ihop.

                            han fyller år i oktober.

                            helt plötsligt dök det perfekta karet upp. 375 liters med eheim innerfilter och ytterfilter. med fiskar i. jag var tvungen till att berätta för honom om mina planer. något missförstånd måste ha blivit för jag skulle hämta karet fattade jag det som på fredagen med någon annan fick köpa det på torsdagen. nästa kar var ett 400 liters som jag frågade en gång extra om det verkligen var mitt eftersom jag inte ville bli lurad igen och allt var klart.
                            senare såldes det också till någon annan. i all desperation köpte jag detta karet för 2000 till honom.

                            så egentligen är det ju han som är akvaristen. men jag blev ju ganska biten på det också.

                            men jag menar vi har tre katter hemma två är mina och en är hans men antalet gånger han tömmer lådan går att räkna i antalet fingrar i armhålan.

                            han lyssnar lite bättre nu efter att några fiskar har dött. jag varnade för detta men ändå är där såpass många fiskar i ett nystartat akvarium.

                            problemet är att jag måste veta allt om vad jag sysslar med.
                            jag lär mig nya saker om mina katter dagligen.

                            jag menar, man köper ju inte en hund utan att veta vad som krävs för att sköta den.

                            varför då göra det med ett akvarium?

                            Kommentar

                            Arbetssätt...