Yngel, och nu då??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Gjorde du det, vad kul. Vad tycker du då? Har du vant dig med utseendet? Kan du se om det är någon hona med? Har du i alla fall en hona och tre hanar så är det väldigt bra. Hanarna håller på och kaxar för varandra och låter honan vara ifred lite då och då

    Om man har bara ett par kan honan bli lite väl jagad och störd, fast iofs är de röda rätt lugna tycker jag. Kanske beror på att jag har så pass många hanar och bara en hona.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      Jag fyllde på 6st av den sorten för någon månad sedan, har 5 hanar sedan tidigare men nu tror jag(de har börjat färga nu) att de jag fick tag i är 3 hanar och 3 honor, ska bli kul att se vad det blir av dom.
      Eftersom jag kommer få flytta mina kar tänkte jag att i den vevan slå samman ynglena från 200 karet till 540 karet, sedan ska jag låta dom röda gå i perioder i 200 karet när det kommit på plats, ska bli intressant om jag lyckas dra fram lite röda regnbågar.

      Jag ska vara ledig lite så det blir nog några nya bilder...
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        Bra idé att flytta regnbågarna mellan kar. Se till att du har mycket flytväxter och/eller täta snår av annat. Ev hänger du dit lite lekmoppar också. Jag är helt säker på att du får yngel om du gör som du tänkt, det är nog den bästa metoden att göra så.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          Ursprungligen postat av Sonja
          Gjorde du det, vad kul. Vad tycker du då? Har du vant dig med utseendet? Kan du se om det är någon hona med? Har du i alla fall en hona och tre hanar så är det väldigt bra. Hanarna håller på och kaxar för varandra och låter honan vara ifred lite då och då

          Om man har bara ett par kan honan bli lite väl jagad och störd, fast iofs är de röda rätt lugna tycker jag. Kanske beror på att jag har så pass många hanar och bara en hona.
          Hej! hur ser jag om det är en hona? De kaxar en hel del men jag ser inte att de bara är ute efter en och jag har hittat en yngel så det borde väl betyda att det finns en hona bland gänget.
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            Ursprungligen postat av Sonja
            Bra idé att flytta regnbågarna mellan kar. Se till att du har mycket flytväxter och/eller täta snår av annat. Ev hänger du dit lite lekmoppar också. Jag är helt säker på att du får yngel om du gör som du tänkt, det är nog den bästa metoden att göra så.
            Sonja, hur gör du med dina lekmoppar? Hur fäster du de i karet?

            Hur går det med ynglerna annars
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              Jag sätter fast en liten bit liggunderlag, man kan ta vad som helst som flyter, kork eller så, överst. Sen brukar jag bara låta den ligga i akvariet. Den brukar hamna på något ställe där det inte är strömt.
              Men om den hamnar väldigt fel så det är svårt att kolla den kan man dra upp en tråd från moppen och lägga uppe på täckglaset. Men låt den inte hänga ner på utsidan, vattnet kommer att krypa upp för garnet och börja droppa ner på golvet.

              Ynglena växer på bra. Jag har börjat mata lite försiktigt med väldigt små grindalsmaskar ibland ihop med artemian. Dom största ynglena tar gärna lite större foder nu. Artemian är lite väl liten för dom. Det är 17-20 st yngel någonting, dom är svårräknade.
              Senast redigerad av Sonja; 25 December 2009, 17:22.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                Hade du bild på lekmopset? Mina leker nog, de försvann bakom en rot som döljer utsuget och där var 2 st och spärrade upp sig och försvann....synd att de inte kan leka där det är lättåtkomligt
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Jag ska fota en bildserie när jag gör en mopp så ska du få se. Jag hinner inte ikväll, men kanske i morgon eller dan efter det.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    Lekmopp till regnbågar (och andra fiskar)

                    Jag har gjort en liten bildserie på hur jag gör mina lekmoppar.

                    Jag använder syntetgarn, sådant man stickar t ex strumpor och tröjor med. Det bör vara syntet för att inte ruttna i vattnet.

                    Jag använder små buntband som jag köpt på Claes Ohlsson, men det går lika bra att knyta om med en garnstump.

                    Det gråa som jag använder som "flöte" är en bit liggunderlag. Man kan använda en kork också t ex.

                    Boken jag använder jämför jag höjden på jämfört med hur lång jag vill att moppen ska vara.
                    Jag tror att bilderna inte behöver mer text, men fråga om någonting är oklart.

                    Jag brukar vanligen inte använda just den här färgen på garn utan svart, brun eller mörkgrön som jag tror liknar växter mer.
                    Bifogade filer
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • flygrc
                      • June 2006
                      • 2755

                      Ursprungligen postat av Sonja
                      Jag har gjort en liten bildserie på hur jag gör mina lekmoppar.

                      Jag använder syntetgarn, sådant man stickar t ex strumpor och tröjor med. Det bör vara syntet för att inte ruttna i vattnet.

                      Jag använder små buntband som jag köpt på Claes Ohlsson, men det går lika bra att knyta om med en garnstump.

                      Det gråa som jag använder som "flöte" är en bit liggunderlag. Man kan använda en kork också t ex.

                      Boken jag använder jämför jag höjden på jämfört med hur lång jag vill att moppen ska vara.
                      Jag tror att bilderna inte behöver mer text, men fråga om någonting är oklart.

                      Jag brukar vanligen inte använda just den här färgen på garn utan svart, brun eller mörkgrön som jag tror liknar växter mer.
                      Sånt här gillar jag, bra information.
                      Sjunker garnet eftersom du använder flöte?
                      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Ja det sjunker, efter ett tag. I början flyter hela härvan, men när alla små luftbubblor försvunnit så hänger moppen så fint.
                        Vitsen är väl att den ska likna rötter på flytväxter. tror jag.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          Du glömde en bild, då den flyter i akvariet
                          Bra info! Kanske borde starta upp en tråd bara om Regnbågad allt mellan himmel och jord
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            Prickiga blåögon

                            Jag har inte skrivit hur det gått för mina prickiga blåögon på ett tag, det går i alla fall bra. Jag har väl ca 15 st kvar och det börjar synas könsskillnad på de största som är ca 15 mm totalt nu.
                            Snart kan jag flytta de fyra största till karet där föräldrarna går.
                            Bifogade filer
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              Ursprungligen postat av Sonja
                              Jag har inte skrivit hur det gått för mina prickiga blåögon på ett tag, det går i alla fall bra. Jag har väl ca 15 st kvar och det börjar synas könsskillnad på de största som är ca 15 mm totalt nu.
                              Snart kan jag flytta de fyra största till karet där föräldrarna går.
                              GRATTIS!! Gud vad skoj! De är såå söta!

                              Idag såg jag att min gaffelstjärt hona hade gått och dött så nu finns det bara hane kvar av 22 st

                              .
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              • flygrc
                                • June 2006
                                • 2755

                                Flyter på bra med ynglen och städpatrullen sköter sig.
                                Jag har alltid tyckt att Blackmolly är en rätt så mesig fisk men kan bara konstatera att en bättre städfisk finns inte, alger, fet yta allt försvinner.
                                De har redan hunnit föröka sig med två småttingar.

                                Regnbågarna växer på en del bra, andra mindre, väldigt ojämnt med andra ord.

                                Hoppas dom tål att gå ihop med dom stora fiskarna eftersom jag pga flytt behöver slå ihop karen.

                                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...