Yngel, och nu då??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    #61
    Ursprungligen postat av Nubi
    Owaow! hade nästan nästan glömt bort din tråd!
    Jag älskar ditt kar! Det är så färggrann och Neonerna! vart fick du tag i de??
    Vad fina de är! *LeR*

    Här har odlingen avtagit, hittade för ca 3 veckor sen en död gaffelstjärt och jag hade inte riktigt tid till 40l odlingskaret så jag slängde de tillbaka till 310l.
    Har sett de lekt och har sett några yngel. När jag försökt hitta de har de försvunnit.
    Föräldrarna till de neonerna (och boesmaniorna) är från Hornbach.
    Det är helt otroligt att de redan färgar ut, lite skillnad till röda regnbågar de tar bra med tid på sig.

    Synd det inte blev något, kanske på det igen när andan faller på, så mycket kul, så lite tid.
    Jag hade ett 54l igång men tycker det är för små kar, ska man vara bra skillad för att sköta.(hade nog gått med ett bättre filter men men)
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      #62
      mmm precis små kar (allt under 100l) är faktiskt jobbiga att städa och byta vatten mm.
      Planen är att när kakdua ynglerna har blivit större och man kan flytta de över till 225l ska jag flytta gaffelstjärtarna till 70l
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #63
        Och jag har fått lite nykläckta yngel på Pseudomugil gertrudae nu. Dom är inte stora inte
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #64
          Ursprungligen postat av Sonja
          Och jag har fått lite nykläckta yngel på Pseudomugil gertrudae nu. Dom är inte stora inte
          Då har du en utmaning att ta lite foto på dom
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #65
            Jag har försökt fota lite igår. Nu är bilden lite liten, gjorde den till min blogg och där fungerar 500px på längden bäst.

            Pseudomugil gertrudae
            Bifogade filer
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              #66
              Ursprungligen postat av Sonja
              Och jag har fått lite nykläckta yngel på Pseudomugil gertrudae nu. Dom är inte stora inte
              Vad skoj!! Grattis.
              har sett flera ägg (fick slänga tillbaka furcatus i 310l igen) och några yngel, men föräldrarna är blixtsnabba och käkar upp de innan jag ens hinner resa mig upp. Verkar som om de märker på mig att det är ngt i karet.

              Nu har jag riddargobi och de är duktiga på att jaga yngel.... få se hur jag gör
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #67
                Jag måste säga att jag tycker det är superkul att det finns några här på Zoopet som gillar regnbågar/blåögon. Det brukar vara rätt tomt i den här avdelningen.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #68
                  Jag håller med!
                  Igår köpte jag riddargobi som får bo i 310l. De fick mina furcatus att börja stimma!
                  Nu är bara frågan, vilken regnbågsfisk ska jag ha 310l är mitt kar på.
                  Behöver en fisk som har mkt färg
                  Vore kul med kanske 4-6st av en och samma sorts. Neon vore kul och sen tycker jag parkinsson är fina men alla blir så grotesk stora
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #69
                    Men 310 liter kan du ha rätt stora regnbågar i om inte karet är överbefolkat innan. Jag såg en grymt snygg kombination på Scandic Hotell Järvakrog nyligen. Glossolepis incisus och en som liknade i storlek och kroppsform men var blå med lite rött framtill, borde ha varit Melanotaenia lacustris. Jäklar vad snyggt det var.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      #70
                      Det var en cool kombination, själv har jag tänk mig något i stil med
                      Melanotaenia praecox, och Melanotaenia trifasciata,
                      http://recifedepeixes.com/nova_versa...especies08.asp

                      Detta var ett snygg bild

                      Kul om man har EN sort fisk och många

                      Parkinsson gillar jag med



                      Mitt 310l är lååångt ifrån överbefolkat.
                      En siames
                      tre små malar
                      12 furcatus
                      2 riddargobi
                      sandsnäckor o andra snäckor
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        #71
                        Praecox har jag haft. Dom är lite knepiga med färgen. Om man har dom i ett akvarium där tidig morgonsol kommer snett in i karet är dom helt fantastiska.
                        Men med belysning enbart rakt uppifrån blir dom rätt bleka. Dom blåa sidorna reflekterar ingenting då.
                        Men jag fisk en massa yngel på dom, som växte sakta förstås. Nu har jag inga kvar. Sålde/bytte in ynglen/ungfiskarna och sen trillade de två vuxna paren av efter en tid. Hos mig verkade de lite känsligare än t ex glossolepis.

                        Dom andra du länkar till har jag inte provat, men boesemani är riktigt snygg tycker jag.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          #72
                          Ni som gillar regnbågar/blåögon har väl redan den här länken?
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

                            #73
                            Ursprungligen postat av Sonja
                            Praecox har jag haft. Dom är lite knepiga med färgen. Om man har dom i ett akvarium där tidig morgonsol kommer snett in i karet är dom helt fantastiska.
                            Men med belysning enbart rakt uppifrån blir dom rätt bleka. Dom blåa sidorna reflekterar ingenting då.
                            Men jag fisk en massa yngel på dom, som växte sakta förstås. Nu har jag inga kvar. Sålde/bytte in ynglen/ungfiskarna och sen trillade de två vuxna paren av efter en tid. Hos mig verkade de lite känsligare än t ex glossolepis.

                            Dom andra du länkar till har jag inte provat, men boesemani är riktigt snygg tycker jag.
                            Hur långt tid tar det för de röda att bli fullvuxna? Lite rött i mitt kar vore inte helt fel
                            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                            Fiskbloggen

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              #74
                              Oj, oj, oj... det tar flera år innan de är riktigt, riktigt stora. Men färg brukar de få inom ett år, sen blir de bara snyggare. Men de blir könsmogna rätt tidigt ändå, kanske då de är ca 8 cm. Det verkar som om de tappar intresset lite för honorna när de är riktigt stora.
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              • Nubi
                                • March 2009
                                • 9026

                                #75
                                Rött skulle vara fint i mitt kar Vi får se vad som finns i butiken.
                                50kr för de röda (kommer aldrig ihåg deras latinska namn) finns här i affären.
                                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                                Fiskbloggen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...