vilda segelfensmolly

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • M B
    • December 2007
    • 152

    #31
    Ursprungligen postat av T_K
    Ja, de där vita firrarna har man ju sett förut. Totalt ointressanta som jag ser det. Den riktiga segelfenan som fanns på 70-talet är så annorlunda. Jag-som 14-årig akvarist- hade en skolkamrat vars pappa hade det mest fantastiska akvarie jag sett. Hela den högra sidan var ett enda stenröse. Där bodde de största och vackraste palettciklider jag någonsin sett. Den högra sidan var befolkad av Guppy och Segelfensmolly. Akvariet var i stort sett självgående. Guppy och Segelfensmolly levde på alger och palettcikliderna på deras avkomma. Pappan i den familjen gjorde i stort sett ingenting. En fungerande biotop. Han matade varannan vecka.
    Jag har aldrig sett något liknande. Mollyhanarna var runt 15 cm långa, likadant var Pallethanarna. Och vilka färger! 70-talets firrar var något helt annat än det som man finner nuförtiden.
    Det låter spännande. Hade man bara lite mer plats så...
    Mikael
    www.poecilia.org

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13132

      #32
      Ursprungligen postat av solis
      Min dalmatinermollyhanne har hög fena (tyvärr kan jag inte ta kort på den höga fenan ännu för jag har bara unga honor som han inte flörtar med ännu) fenan är ungefär lika hög som han är hög.
      Är detta en segelfens molly då lite taskiga kort, denna fisken kan inte vara still en sekund.
      [ATTACH]17663[/ATTACH]

      [ATTACH]17664[/ATTACH]

      [ATTACH]17666[/ATTACH]
      de arter som ligger närma den ursprungliga segelfensmollyn har mycket mer utsträckta kroppar!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13132

        #33
        Ursprungligen postat av DAHLBERG
        Kan man få tag på såna här snygga mollys någonstans? Eller skulle man kunna avla fram en liknande variant från den som finns i handeln?

        Jag är egentligen inte jätteförtjust i molly osv, men den här är riktigt snygg!
        Jag köpte ett gäng svartvíta "segelfens"mollys för 7-8 år sen och nu har jag en hel drös som ser ut precis som de på bilden, så det går att odla fram själv Dock tror jag vildformen går mer åt det grå/gröna hållet! när man håller dem i akvarie så får man bara fram 1-2st riktigt fina och stora hannar sammtidigt, pga av nåt hormon som de utsöndrar som hämmar de andra hannarnas tillväxt, men med tiden får andra hanar chansen att dominera och då utvecklas också de till praktfulla exemplar!
        Senast redigerad av åheim; 20 February 2009, 00:44.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #34
          Ursprungligen postat av åheim
          de arter som ligger närma den ursprungliga segelfensmollyn har mycket mer utsträckta kroppar!
          Så mycke kunnskap man får här, tack
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • DAHLBERG
            • September 2008
            • 1598

            #35
            Ursprungligen postat av åheim
            Jag köpte ett gäng svartvíta "segelfens"mollys för 7-8 år sen och nu har jag en hel drös som ser ut precis som de på bilden, så det går att odla fram själv Dock tror jag vildformen går mer åt det grå/gröna hållet! när man håller dem i akvarie så får man bara fram 1-2st riktigt fina och stora hannar sammtidigt, pga av nåt hormon som de utsöndrar som hämmar de andra hannarnas tillväxt, men med tiden får andra hanar chansen att dominera och då utvecklas också de till praktfulla exemplar!
            Kan du inte lägga upp en bild
            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
            750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
            540 liter kulfisk - T. lineatus
            120 liter salt - Koraller och fisk

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #36
              någon som vet vad denna är för sort/art/hybrid ?

              Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


              dom i affären visste inte va det va för nåt. mer än att där stod ''segelfensmolly''.

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #37
                ingen som har nåt förslag ?

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #38
                  Vad skall man säga? Det är en hybrid, förmodligen vet inte ens odlaren vilka arter som ingår i stamtavlan.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

                    #39
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Vad skall man säga? Det är en hybrid, förmodligen vet inte ens odlaren vilka arter som ingår i stamtavlan.
                    att det är en hybrid eller sort förstod, dom vilda ser ju inte ut så. bara tänkte om någon visste vilken art det var eller vilka arter som är inblandade i hybriden. eller vad den heter på svenska mer en ''Segelfensmolly''. men tack ändå.

                    Kommentar

                    • M B
                      • December 2007
                      • 152

                      #40
                      Ursprungligen postat av Flaxss
                      att det är en hybrid eller sort förstod, dom vilda ser ju inte ut så. bara tänkte om någon visste vilken art det var eller vilka arter som är inblandade i hybriden. eller vad den heter på svenska mer en ''Segelfensmolly''. men tack ändå.
                      Ja, som Azur säger så är det mycket svårt att avgöra. Det skulle behövas en genetisk test för att veta det. Den kan vara en korsning mellan P. velifera och P. latipinna men det skulle lika gärna kunna vara en korsning med P. sphenops inblandad och sen en eller två återkorsningar på P. latipinna eller P. velifera och sen urvalsavel på det. Är det tillräckligt som svar?
                      Mikael
                      www.poecilia.org

                      Kommentar

                      • Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

                        #41
                        förlåt för att man frågar.

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #42
                          Det var ingen som avsåg vara otrevlig mot dig; du ställde en fråga som inte har något bra svar.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • M B
                            • December 2007
                            • 152

                            #43
                            Nej, absolut inte. Det är lika svårt att svara på vad det är för arter inblandade eller i vilka kombinationer när det gäller odlingsvarianter av svärdbärare och platy.
                            Mikael
                            www.poecilia.org

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #44
                              Ursprungligen postat av Anettejt
                              Och det jag menade med bastarder är just den korsningen latipinna/velifera som du snällt kallar hybrider.
                              Hybrid=bastard=hybrid=bastard.....dessa ord är synonymer till varandra med andra ord. Jag tror vi har diskuterat det förr eller hur?
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              • Flaxss
                                • November 2008
                                • 1718

                                #45
                                Ursprungligen postat av M B
                                Nej, absolut inte. Det är lika svårt att svara på vad det är för arter inblandade eller i vilka kombinationer när det gäller odlingsvarianter av svärdbärare och platy.
                                man känner sig lite ''idiot'' förklarad, jag frågade ju ''er kunniga'' av att jag inte visste och det hade varit roligt att veta åtminstone ''vilket håll'' den drar sig åt eller vad den odlingsformen heter på svenska. när två personer påpekar att det är totalt omöjligt att bestämma det. jag hade nöjt mig med detta svara exempel nej tyvärr så går det inte att bestämma så lätt.

                                istället ''vad ska man säga'' eller ''är det tillräckligt som svar''. man känner sig lite korkad,jobbig och löjlig av att ha ställt en sådan fråga.

                                men men jag har haft en jobbig dag idag så jag är nog lite extra känslig idag på nätet.

                                men tack för svaren.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...