vilda segelfensmolly

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DAHLBERG
    • September 2008
    • 1598

    vilda segelfensmolly

    Kan man få tag på såna här snygga mollys någonstans? Eller skulle man kunna avla fram en liknande variant från den som finns i handeln?

    Jag är egentligen inte jätteförtjust i molly osv, men den här är riktigt snygg!
    Bifogade filer
    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
    540 liter kulfisk - T. lineatus
    120 liter salt - Koraller och fisk
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    det finns sådana med riktig höga fenor. dock har jag inte sett sådana till salu på ett bra tag. det är ju någon typ av segelfensmolly och dom säljs ju ofta dock inte med så hög fena alltid. men har man ''höga'' akvarium så kan deras avkomma utveckla en högre ryggfena.

    dom jag har nu har inte så hög. sedan är det ju två hanar som visar upp sig för vandra. spänner dom inte ut den så är den ju inte så.

    Kommentar

    • T_K
      • January 2006
      • 102

      #3
      Det där ser ut som vildformen som var vanlig i akvarieaffärer på 70-talet. Jag har sett sådana vid några tillfällen bara. Senast var märkligt nog på "Grizzly" http://grizzlybutiken.se/ , en kedja affärer som finns på flera ställen.

      Kommentar

      • DAHLBERG
        • September 2008
        • 1598

        #4
        Så de finns iaf... Får hålla ögonen öppna! Blev bara väldigt sugen efter jag sett segelfenorna i Planet Earth 2
        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
        540 liter kulfisk - T. lineatus
        120 liter salt - Koraller och fisk

        Kommentar

        • Simon H
          • January 2008
          • 515

          #5
          jag har nog sett såna men det va silverfensmolly men hanarna hade så stora rygg fenor som på bilden.

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            Ursprungligen postat av DAHLBERG
            Så de finns iaf... Får hålla ögonen öppna! Blev bara väldigt sugen efter jag sett segelfenorna i Planet Earth 2
            såg dom också där, så nog är dom vilda.

            ja dom är vanliga i handlen. men alla har inte lika hög fena som dom på bild.

            dock kräver dom stort utrymme, och också väldigt högt om du vill få fina utvecklade fenor. och verkligen vackra när dom visar upp sig både för hanar och för honor.

            gillar hög värme och lite salt i vattnet. trivs även upp till 30grader.

            Kommentar

            • Guest

              #7
              En "ren" segelfensmolly (Velifera) har hög ryggfena.
              De flesta har i dag korstats sönder, därav den lägre ryggfenan.
              (och kanske den anledning till att de rör sina yngel)

              Min stam är VF i botten, i dag klarar de sig dock utan salt, men tempen måste vara hög. De växer extremt långsamt, men är annars trevliga och relativt lättskötta. En exemplariskt fisk till ett större växtakvarium.

              Kommentar

              • M B
                • December 2007
                • 152

                #8
                Ursprungligen postat av Anettejt
                En "ren" segelfensmolly (Velifera) har hög ryggfena.
                De flesta har i dag korstats sönder, därav den lägre ryggfenan.
                (och kanske den anledning till att de rör sina yngel)

                Min stam är VF i botten, i dag klarar de sig dock utan salt, men tempen måste vara hög. De växer extremt långsamt, men är annars trevliga och relativt lättskötta. En exemplariskt fisk till ett större växtakvarium.
                Hur länge har du haft din stam? Man ser ju sällan de vildformlika segelfensmolly i dag utan oftast de framodlade färgvarianterna.
                Mikael
                www.poecilia.org

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Jag vet en affär som brukar ha lite olika varianter inne, både den gulröda "albinon", de svartfläckiga, och nu senast även den grågröna vildformen
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Salta Katten
                    • March 2008
                    • 740

                    #10
                    Jättefina! Vad räknas egentligen som "högt" när det gäller akvarier?
                    (Är det bara jag som får associationer till punkare av DAHLBERGs bild?)

                    Kommentar

                    • DAHLBERG
                      • September 2008
                      • 1598

                      #11
                      Ursprungligen postat av Salta Katten
                      Jättefina! Vad räknas egentligen som "högt" när det gäller akvarier?
                      För mollys borde högt vara typ 50-60 cm?
                      DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                      750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                      540 liter kulfisk - T. lineatus
                      120 liter salt - Koraller och fisk

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Kan inte påminna mig jag nånsin sett vildformer av segelfensmolly, bara hybrider/odlingsformer.

                        Man skulle annars tycka att t.ex. P. latipinna, som finns vild i Florida, borde dyka upp.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Guest

                          #13
                          Ursprungligen postat av M B
                          Hur länge har du haft din stam? Man ser ju sällan de vildformlika segelfensmolly i dag utan oftast de framodlade färgvarianterna.
                          Den rena stammen jag har av borde vara från 1994-1996 eller kanske nåt år tidigare. Jag kan ta reda på det om du vill ha det mer exakt.
                          De framodlade "mixarna" (kanske t.om bastarder) ser man som du säger ganska så ofta, men jag tycker dessa är vackrare.

                          Kommentar

                          • M B
                            • December 2007
                            • 152

                            #14
                            Ursprungligen postat av Anettejt
                            Den rena stammen jag har av borde vara från 1994-1996 eller kanske nåt år tidigare. Jag kan ta reda på det om du vill ha det mer exakt.
                            De framodlade "mixarna" (kanske t.om bastarder) ser man som du säger ganska så ofta, men jag tycker dessa är vackrare.
                            Ja, det hade ju varit lite kul att veta faktiskt Vet du vilken art det är också?

                            Jag är inte expert på olika arter av segelfensmolly men det sägs att många av de vildformslika som finns i handeln är hybrider P. latipinna x P. velifera. I Poecilia Scandinavia vet jag att det är en norrman som har nån art av segelfensmolly men jag tror den heter P. kykesis.
                            Mikael
                            www.poecilia.org

                            Kommentar

                            • Guest

                              #15
                              Ursprungligen postat av M B
                              Ja, det hade ju varit lite kul att veta faktiskt Vet du vilken art det är också?

                              Jag är inte expert på olika arter av segelfensmolly men det sägs att många av de vildformslika som finns i handeln är hybrider P. latipinna x P. velifera. I Poecilia Scandinavia vet jag att det är en norrman som har nån art av segelfensmolly men jag tror den heter P. kykesis.
                              Det är P. velifera.
                              Hittade lite bilder på P.kykesis, den är inte alls lik mina.
                              Och det jag menade med bastarder är just den korsningen latipinna/velifera som du snällt kallar hybrider.
                              Jag är definitivt ingen expert på segelfenor heller. (bara så du vet)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...