Endler guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #31
    Ursprungligen postat av miirah
    det har jag faktiskt ingen aning om men jag fick iaf 12 kr för 2 st platy
    Var det bra?
    Det ska du väl vara nöjd med.. men inte tyngde väl de 12 kronorna börsen speciellt mycket va?
    Skulle du komma med 50 Guppy skulle du nog inte få styckpris utan förmodligen skulle du få en burk flingfoder eller något liknande
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #32
      Ursprungligen postat av miirah
      ja klart jag vill (; men jag ska sälja yngel me till djuraffärerna, de har redan bokat :P
      Jag kan till 100% säkerhet säga att de inte kommer köpa in 200-300 (När du får fler honor) guppys i månaden, det har de inte plats för i sina akvarium. De vill ju sälja annat än guppy också. Och då står du där med 200 guppys över som du inte vet vad du ska göra med. Och man vill ju inte gärna avliva 200 fina guppys, men man har ingen plats.

      Större akvarium löser det ett tag, sen är det också överbefolkat av guppys. Några av dina kompsiar kanske vill ha max 4-5 stycken, men då har du ändå 195 stycken kvar, och det är tillräckligt.

      Därför funkar det itne att ta vara på alla guppy ynglena.
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • miirah
        • January 2009
        • 155

        #33
        Ursprungligen postat av JojjeN
        Jag kan till 100% säkerhet säga att de inte kommer köpa in 200-300 (När du får fler honor) guppys i månaden, det har de inte plats för i sina akvarium. De vill ju sälja annat än guppy också. Och då står du där med 200 guppys över som du inte vet vad du ska göra med. Och man vill ju inte gärna avliva 200 fina guppys, men man har ingen plats.

        Större akvarium löser det ett tag, sen är det också överbefolkat av guppys. Några av dina kompsiar kanske vill ha max 4-5 stycken, men då har du ändå 195 stycken kvar, och det är tillräckligt.

        Därför funkar det itne att ta vara på alla guppy ynglena.
        hehe jo jag vet, ska nog låta honorna föda fritt då.. så dom somär svaga o inte klarar sig blir man ju av med :/ aja ^^

        Kommentar

        • miirah
          • January 2009
          • 155

          #34
          Ursprungligen postat av Nina82
          Det ska du väl vara nöjd med.. men inte tyngde väl de 12 kronorna börsen speciellt mycket va?
          Skulle du komma med 50 Guppy skulle du nog inte få styckpris utan förmodligen skulle du få en burk flingfoder eller något liknande
          hhee jo, men dte e alltid ngt jag ser allt som ett nöje
          men man blir rik i längden

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #35
            Rik och rik vet jag inte, men man kan väl få hobbyn att gå runt ganska hyfsat.

            Jag tjänar ungefär 1200 kronor i månaden på att sälja kvällsposten, och då är det ju ingen större förtjänst med 12 kronor för två platys.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • miirah
              • January 2009
              • 155

              #36
              hehe jag tyckte det var bra iaf ^^ 1200 kr är iaf något (;

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #37
                Ursprungligen postat av miirah
                hehe jag tyckte det var bra iaf ^^ 1200 kr är iaf något (;
                Jo, men så är det ju. Förut, innan jag började sälja kvällsposten, så sparade jag ju på varenda kronor. Nu kan jag ju kasta ut väldigt mycket pengar och bara tänka "Behöver bara sälja kvällsposten i 2 veckor så har jag pengarna igen"
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • miirah
                  • January 2009
                  • 155

                  #38
                  Ursprungligen postat av JojjeN
                  Jo, men så är det ju. Förut, innan jag började sälja kvällsposten, så sparade jag ju på varenda kronor. Nu kan jag ju kasta ut väldigt mycket pengar och bara tänka "Behöver bara sälja kvällsposten i 2 veckor så har jag pengarna igen"
                  Det e ju bra det (;

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #39
                    Ursprungligen postat av miirah
                    ja okej, men är det inte risk för att typ andra pappor eller mammor äter upp varandras ungar då ? Jag har faktiskt upptäckt en sak :o Du vet den där guppyn med spetsig fena, det är flera stycken som har sånna nu ( De har liten fena som är spetsig ) Ingen översvärd eller under. Hela fenan är ihopväxt som ett svärd.. Ganska häftigt.. undra vad det kan varit för ngt som påverkat detta hehe
                    Det du beskriver KAN vata så kallad "torpedsjuka", även om jag inte vet om det är en vedertagen diagnos, eller vad man i så fall skall göra åt det, för man vet inte riktigt vad det beror på, men man kan misstänka att dåligt vatten på något sätt har med det att göra.

                    De kommer tyvärr inte att få så fina stjärtar som på bilden ovan som du hittade på nätet. Istället kommer de dö, och eftersom det är yngel så hinner de för det mesta bli uppätna innan man ser att de dött. I sällsynta fall smittar det till de vuxna guppysarna också, men det får vi hoppas på att du slipper. Byt vatten, lite och ofta närmaste tiden så hoppas vi att nästa kull och de ännu friska ynglen kan klara sig.

                    Apropå att sälja fisk till affärer: Det lönar sig sällan, men det kan lindra förlusten lite grann, ta reda på hur mycket du skall få betalt så kan vi fortsätta den diskussionen sedan. 6:- stycket låter som max vad du kommer få, troligen lite mindre, men där kan handlarna rsonera olika har jag märkt. Skall man tjäna pengar på fiskodling så måste man satsa på bra mycket mer än ett akvarium för att få ekonomi nog i det.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    Arbetssätt...