Endler guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miirah
    • January 2009
    • 155

    Endler guppy

    Hejsan! Idag köpte jag endlers guppy ( Honor & hanar )
    Vet dock inte så mycket om dom :P .. Ngn som skulle kunna berätta lite..
    En av endler honorna är gravid , ngn som skulle kunna berätta lite skillnader mellan endlers graviditet o hela köret jämfört med vanliga guppy.. Vad ska man tänka på ?

    Annars typ, beteende o andra saker man ska tänka på Skulle vara hur snällt som helst!
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Exakt samma som vanliga Guppy
    Lite tåligare bara
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • XenOn
      • March 2008
      • 1008

      #3
      Det här forumet har en grymt bra artbeskrivningsdel. Jag länkar till din endlersguppy




      Endlers är en av de enklaste sötvattensfiskar man kan ha Bra val för nybörjaren.
      Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

      Kommentar

      • miirah
        • January 2009
        • 155

        #4
        Ursprungligen postat av Nina82
        Exakt samma som vanliga Guppy
        Lite tåligare bara
        okey

        Kommentar

        • miirah
          • January 2009
          • 155

          #5
          Ursprungligen postat av XenOn
          Det här forumet har en grymt bra artbeskrivningsdel. Jag länkar till din endlersguppy




          Endlers är en av de enklaste sötvattensfiskar man kan ha Bra val för nybörjaren.
          jag har hört någonstans att dom äter inte upp deras ungar ? Stämmer det?

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Jag trodde du skulle få nog av yngel från levande födare efter första kullen, man brukar bara vara hysterisk första gången.

            Men det är väl härligt att du fortsätter engagera dig, dock behöver du aldrig oroa dig för att det inte kommer att komma 1000 tals yngel från de vanligaste levande födarna. Du kan inte få de att sluta att yngla av sig i vilka hemska förhållanden du än stoppar in dom i, du har ändå flera 100 eller 1000 av dom snart.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av miirah
              jag har hört någonstans att dom äter inte upp deras ungar ? Stämmer det?
              Det stämmer för det mesta... finns vissa undantagna individer men generellt sett så äter de inte sina yngel i lika stor utsträckning som andra levandefödare.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • miirah
                • January 2009
                • 155

                #8
                Ursprungligen postat av JojjeN
                Jag trodde du skulle få nog av yngel från levande födare efter första kullen, man brukar bara vara hysterisk första gången.

                Men det är väl härligt att du fortsätter engagera dig, dock behöver du aldrig oroa dig för att det inte kommer att komma 1000 tals yngel från de vanligaste levande födarna. Du kan inte få de att sluta att yngla av sig i vilka hemska förhållanden du än stoppar in dom i, du har ändå flera 100 eller 1000 av dom snart.
                hehe, nej guppyodlingen slocknar inte för mig inte DET BRINNER !
                antar att det går att mixa ihop vilka varianter som helt, spännande då vad dt blir för yngel sedan!

                Kommentar

                • miirah
                  • January 2009
                  • 155

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nina82
                  Det stämmer för det mesta... finns vissa undantagna individer men generellt sett så äter de inte sina yngel i lika stor utsträckning som andra levandefödare.
                  okey okey

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    De får även något mindre kullar än vanliga Guppy. Vanligast är ca. 20 yngel per kull...
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av miirah
                      hehe, nej guppyodlingen slocknar inte för mig inte DET BRINNER !
                      antar att det går att mixa ihop vilka varianter som helt, spännande då vad dt blir för yngel sedan!
                      Ja, det går jättebra att mixa olika guppy med varandra, men kalla dem i så fall för endlershybrider och inget annat, för det är det resultatet kommer att bli oavsett hur de sedan ser ut i följande generationer, alltså även om utseendet "går tillbaka" till "rent" endlersutseende så bär dessa ändå på andra anlag. Men endlershybrider blir för det mesta väldigt fina fiskar, härdiga och sedan är det ju alltid kul hur deras yngel kommer att se ut.....

                      I den här tråden kommer du få reda på allt du kan tänka dig om guppy, oavsett sort.....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • miirah
                        • January 2009
                        • 155

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nina82
                        De får även något mindre kullar än vanliga Guppy. Vanligast är ca. 20 yngel per kull...
                        okey , Det funkar det med (= har du endler's guppy?

                        Kommentar

                        • miirah
                          • January 2009
                          • 155

                          #13
                          Ursprungligen postat av tummen
                          Ja, det går jättebra att mixa olika guppy med varandra, men kalla dem i så fall för endlershybrider och inget annat, för det är det resultatet kommer att bli oavsett hur de sedan ser ut i följande generationer, alltså även om utseendet "går tillbaka" till "rent" endlersutseende så bär dessa ändå på andra anlag. Men endlershybrider blir för det mesta väldigt fina fiskar, härdiga och sedan är det ju alltid kul hur deras yngel kommer att se ut.....
                          okej, då vet man dte med ^^ men om man parar en endler guppy med typ.. en vit hona med helornage fena, Verkligen lysande fena då, typ tror det är solfjädersfena elr ngt :S sak samma.. ni förstår tror jag Undra hur dom kommer bli då x)

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #14
                            Ursprungligen postat av miirah
                            okey , Det funkar det med (= har du endler's guppy?
                            Har haft Endlers men har nu vanliga Guppy och Endlershybrider, i separata kar. Våra Endlers ökade från 4-100 på ett par månader så de skänktes bort. Alla utom ett pytteyngel som blivit instängd i en hålighet i en grotta. Det ynglet har jag fortfarande och är mamma till alla mina hybrider
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • miirah
                              • January 2009
                              • 155

                              #15
                              Ursprungligen postat av Nina82
                              Har haft Endlers men har nu vanliga Guppy och Endlershybrider, i separata kar. Våra Endlers ökade från 4-100 på ett par månader så de skänktes bort. Alla utom ett pytteyngel som blivit instängd i en hålighet i en grotta. Det ynglet har jag fortfarande och är mamma till alla mina hybrider
                              Oj.. Förökar dom sig så mycket :o
                              Kan du länka några bilder på hybriterna o endlerserna om du har?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...