Guppy dräktig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amanda321
    • February 2007
    • 587

    #16
    Jag har cirka 30-40 yngel (inte bra xD) och håller på att sälja ganska många av hanarna och gör resarvtioner för ynglerna, mina fiskar är alla egenuppfödda så dom har efter ett tag lärt sig att inte äta yngel (därför blir det så himla många O.o) så när det blir lite för många i framtiden så får du vara beredd på att sälja några [till bra hem förståss ^^]
    30 L - 60 L - 150 L
    //Amanda

    Kommentar

    • sundancer
      • October 2008
      • 145

      #17
      Ursprungligen postat av Amanda321
      Jag har cirka 30-40 yngel (inte bra xD) och håller på att sälja ganska många av hanarna och gör resarvtioner för ynglerna, mina fiskar är alla egenuppfödda så dom har efter ett tag lärt sig att inte äta yngel (därför blir det så himla många O.o) så när det blir lite för många i framtiden så får du vara beredd på att sälja några [till bra hem förståss ^^]
      Ja, har förstått att det går mycket fort sen, men nu första gången så är det klart att man vill se många överlevande, se vilka färger de får o.s.v. :-). Längre fram har jag tänkt starta upp ett 60L också och då får jag ju plats med fler guppys :-).

      När jag räknar dem idag så får jag dem till 10 st, de vuxna verkar inte lika intresserade av att jaga dom som i fredes och det är ju bra
      --------------------------------
      240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
      47 L (Guppy)

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #18
        Ursprungligen postat av sundancer
        Ja, har förstått att det går mycket fort sen, men nu första gången så är det klart att man vill se många överlevande, se vilka färger de får o.s.v. :-). Längre fram har jag tänkt starta upp ett 60L också och då får jag ju plats med fler guppys :-).

        När jag räknar dem idag så får jag dem till 10 st, de vuxna verkar inte lika intresserade av att jaga dom som i fredes och det är ju bra
        Kul att det verkar som de klarar sig

        Snälla Guppyföräldrar du har. Mina jagar sina ungar i flera veckor och inte förrän nu har jag lyckats få några att överleva. 2st som är ett par veckor nu, man får nöja sig med det lilla
        Har lagt i lite javamossa för att ge nästa kull lite större chans

        Lycka till med dina yngel
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Linapina
          • July 2008
          • 595

          #19
          Jag köpte 4 guppy i lördags. 2 honor och 2 hanar.
          Olika kön hölls var för sig.
          Så igår såg jag ett yngel! Det gick fort tänkte jag!
          Fram med yngelkassen. Har fått ihop kanske 8 st i den.
          Såg en till imorse men den blev nog grodmat, för när jag skulle fånga in den var en groda där och simmade genast iväg, och ynglet var spårlöst borta...

          Det var ju en bra bonus, köpte 4 fiskar, och har kanske 12 nu

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #20
            Ursprungligen postat av Linapina
            Jag köpte 4 guppy i lördags. 2 honor och 2 hanar.
            Olika kön hölls var för sig.
            Så igår såg jag ett yngel! Det gick fort tänkte jag!
            Fram med yngelkassen. Har fått ihop kanske 8 st i den.
            Såg en till imorse men den blev nog grodmat, för när jag skulle fånga in den var en groda där och simmade genast iväg, och ynglet var spårlöst borta...

            Det var ju en bra bonus, köpte 4 fiskar, och har kanske 12 nu
            Även om honor och hanar går var för sig i butiken så har de sällan gjort det innan, man kan nästan alltid räkna med att alla honor är parade när man köper dem....Läs denna tråd för mer info:


            Grodor är nästan alltid sugna på yngel, klogrodor antar jag att du har, så räkna inte med att få speciellt många överlavande yngel....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #21
              Ursprungligen postat av Nina82
              Kul att det verkar som de klarar sig

              Snälla Guppyföräldrar du har. Mina jagar sina ungar i flera veckor och inte förrän nu har jag lyckats få några att överleva. 2st som är ett par veckor nu, man får nöja sig med det lilla
              Har lagt i lite javamossa för att ge nästa kull lite större chans

              Lycka till med dina yngel
              Med fler yngel i olika storlekar i akvariet verkar de tappa intresset för att äta dem.....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #22
                Ursprungligen postat av tummen
                Med fler yngel i olika storlekar i akvariet verkar de tappa intresset för att äta dem.....
                Ja, det är det jag strävar efter nu. Får jag bara de första två kullarna att överleva så kan jag andas ut

                Har hittat tre yngel som är ca. 2-3 veckor nu så de har ju ganska stora chanser att överleva. Javamossan gör verkligen sitt
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #23
                  Ursprungligen postat av Nina82
                  Ja, det är det jag strävar efter nu. Får jag bara de första två kullarna att överleva så kan jag andas ut

                  Har hittat tre yngel som är ca. 2-3 veckor nu så de har ju ganska stora chanser att överleva. Javamossan gör verkligen sitt
                  Du är på "rätt" väg, snart har du det omvända problemet, med för många yngel, sanna mina ord!
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #24
                    Ursprungligen postat av tummen
                    Du är på "rätt" väg, snart har du det omvända problemet, med för många yngel, sanna mina ord!
                    Nja.. Det problemet går ju snabbt att lösa med antingen drastiska åtgärder eller mindre drastiska.

                    Har ett tillfälligt akvarium på 84l med Paletter som ska säljas och de skulle nog bli överlyckliga med lite Guppysällskap men det tar såklart emot
                    Känner den lokale akvariebutiksägaren som gärna skulle ta några lite då och då och är medlem i en akvarieförening där man kan skänka några lite då och då så det skulle nog kunna lösa sig

                    Funderar även på att tömma 63L på svärdbärare och ha det till min Guppyodling oxå
                    Har isf 45L, 54L och 63L med endast Guppy och några räkor och småmalar förstås
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #25
                      Ursprungligen postat av Nina82
                      Nja.. Det problemet går ju snabbt att lösa med antingen drastiska åtgärder eller mindre drastiska.

                      Har ett tillfälligt akvarium på 84l med Paletter som ska säljas och de skulle nog bli överlyckliga med lite Guppysällskap men det tar såklart emot
                      Känner den lokale akvariebutiksägaren som gärna skulle ta några lite då och då och är medlem i en akvarieförening där man kan skänka några lite då och då så det skulle nog kunna lösa sig

                      Funderar även på att tömma 63L på svärdbärare och ha det till min Guppyodling oxå
                      Har isf 45L, 54L och 63L med endast Guppy och några räkor och småmalar förstås
                      Ja, överskott kan man ju göra sig av med på många olika sätt.....auktion i Malmö till våren står ju också till buds....du har inte funderat på att dra det ett steg längre och gå med i svenska guppysällskapet? Även om deras hemsida är inaktiv så tror jag de har viss verksamhet igång.....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #26
                        Ursprungligen postat av tummen
                        Ja, överskott kan man ju göra sig av med på många olika sätt.....auktion i Malmö till våren står ju också till buds....du har inte funderat på att dra det ett steg längre och gå med i svenska guppysällskapet? Även om deras hemsida är inaktiv så tror jag de har viss verksamhet igång.....
                        Har faktiskt funderat på det men håller inte de till i Stockholmstrakten?
                        Vet liksom inte om jag kommer ha någon nytta av dem här nere

                        Synd att de inte uppdaterar sin hemsida. Tror de förlorar en del medlemmar på det faktiskt.
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #27
                          Ursprungligen postat av Nina82
                          Har faktiskt funderat på det men håller inte de till i Stockholmstrakten?
                          Vet liksom inte om jag kommer ha någon nytta av dem här nere

                          Synd att de inte uppdaterar sin hemsida. Tror de förlorar en del medlemmar på det faktiskt.
                          Jag tror att en del medlemmar bor i stockholmstrakten, men samtidigt tror jag de finns lite här och där.... kolla med Olof som du når via deras hemsida....och visst borde de satsa lite på sin hemsida, så skulle kanske också medlemsantalet stiga också....men någonstans så läste jag att de var på gång med en ny.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • sundancer
                            • October 2008
                            • 145

                            #28
                            Nina82: Vi bor ju inte så långt ifrån varandra så vi skulle ju också kunna byta lite sinsemellan ibland ;-).

                            Fortfarande 10 yngel kvar. Ser att föräldrarna är där ibland och snokar, men inte alltför ivriga och ynglena är som sagt riktigt snabba och bra på att gömma sig, knappt så man ser dem själv ;-). Vattenpesten gör sitt verkligen. Har vattenpest planterad i botten som växer ända upp till ytan och sen en hög som även flyter i ena hörnet, där har de mycket bra gömställen :-)

                            Vad innebär guppysällskapet?
                            --------------------------------
                            240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
                            47 L (Guppy)

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #29
                              Ursprungligen postat av sundancer
                              Nina82: Vi bor ju inte så långt ifrån varandra så vi skulle ju också kunna byta lite sinsemellan ibland ;-).

                              Fortfarande 10 yngel kvar. Ser att föräldrarna är där ibland och snokar, men inte alltför ivriga och ynglena är som sagt riktigt snabba och bra på att gömma sig, knappt så man ser dem själv ;-). Vattenpesten gör sitt verkligen. Har vattenpest planterad i botten som växer ända upp till ytan och sen en hög som även flyter i ena hörnet, där har de mycket bra gömställen :-)

                              Vad innebär guppysällskapet?
                              Skulle vi helt klart kunna göra
                              Just nu har jag inte så mycket men vi får väl höra av oss när det börjar bli nåt

                              Har du funderat på att gå med i vår förening? Du är jättevälkommen att komma och hälsa på våra möten. Har ett möte den 23/11 och ett julbord den 10/12 om du vill tjuvkika lite vad vi sysslar med

                              Vad Guppysällskapet innebär undrar jag oxå
                              Vet att de träffas och byter Guppy med varandra men mycket mer vet jag inte
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              • sundancer
                                • October 2008
                                • 145

                                #30
                                Ursprungligen postat av Nina82
                                Skulle vi helt klart kunna göra
                                Just nu har jag inte så mycket men vi får väl höra av oss när det börjar bli nåt

                                Har du funderat på att gå med i vår förening? Du är jättevälkommen att komma och hälsa på våra möten. Har ett möte den 23/11 och ett julbord den 10/12 om du vill tjuvkika lite vad vi sysslar med

                                Vad Guppysällskapet innebär undrar jag oxå
                                Vet att de träffas och byter Guppy med varandra men mycket mer vet jag inte
                                Ja, har faktiskt funderat på det :-). Vad var det det kostade nu igen? Den 23 kan jag tyvärr inte komma då jag är i Danmark, men den 10/12 kanske jag kan komma, låter trevligt med julbord och en liten träff När ska man senast isf höra av sig?
                                --------------------------------
                                240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
                                47 L (Guppy)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...