Mina guppies! :) Foton

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    Ett tips: Om man lägger i en sjunktablett är chansen större för att få en bra bild för oss med mindre avancerade kameror
    Då är de så illa tvungna att vara still en sekund
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      Ursprungligen postat av Nina82
      Ett tips: Om man lägger i en sjunktablett är chansen större för att få en bra bild för oss med mindre avancerade kameror
      Då är de så illa tvungna att vara still en sekund
      Ja det brukar i alla fall få dem att stanna mer än en sekund på samma ställe...vilket väsentligt ökar chanserna för att få en bra bild....
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Saturnus80
        • October 2009
        • 943

        Tack för bra tips
        //Daniel

        110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
        23l aqualandscape med dvärgkulor

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          Ursprungligen postat av Saturnus80
          Tack för bra tips
          ...ja varsågod, och nu väntar vi bara på fler bilder....!
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            Ursprungligen postat av Saturnus80
            Tack för bra tips
            Varsågod
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              ...och nu får du alltså tillämpa dem, vi väntar på bilder!
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Strikah
                • November 2009
                • 158

                Var för en tid sen hos min farsa och städa ut kartonger med barndomssaker och i en av dom hitta jag mitt gamla akvarie. Kunde inte låta bli att starta upp det igen, så jag skaffa ny pump och inredning till det.
                Hade guppy's när jag var liten så kunde självklart inte hålla mig borta från dom, så skaffa 2 honor och 2 hanar.
                För nån vecka sen yngla den ena honan och jag märkte det inte förens då det bara var 2-3 st kvar skilde inte dom från resten av fisken så även dom strök med efter nån dag till. Antar det är mina fembands barber som jag också har som är lite gluppska.
                Men så för några dar sen när jag kom hem från jobbet upptäkte jag yngel igen och den andra honan också blivit smal. Samla upp dom i en yngelbur denna gång och räkna till 18st.
                Men nog om detta, bilder var det ju talan om här och här är några på mina vuxna guppy.

                Hane 1

                Hane 2

                Hona
                (bägge ser likadana ut)

                Båda hanarna + en hona
                45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  Ursprungligen postat av Strikah
                  Var för en tid sen hos min farsa och städa ut kartonger med barndomssaker och i en av dom hitta jag mitt gamla akvarie. Kunde inte låta bli att starta upp det igen, så jag skaffa ny pump och inredning till det.
                  Hade guppy's när jag var liten så kunde självklart inte hålla mig borta från dom, så skaffa 2 honor och 2 hanar.
                  För nån vecka sen yngla den ena honan och jag märkte det inte förens då det bara var 2-3 st kvar skilde inte dom från resten av fisken så även dom strök med efter nån dag till. Antar det är mina fembands barber som jag också har som är lite gluppska.
                  Men så för några dar sen när jag kom hem från jobbet upptäkte jag yngel igen och den andra honan också blivit smal. Samla upp dom i en yngelbur denna gång och räkna till 18st.
                  Men nog om detta, bilder var det ju talan om här och här är några på mina vuxna guppy.

                  Hane 1

                  Hane 2

                  Hona
                  (bägge ser likadana ut)

                  Båda hanarna + en hona
                  Wow vad snygga foton! Inte lätt att fota guppy
                  Kul att du tagit upp din gamla hobby
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Saturnus80
                    • October 2009
                    • 943

                    Ursprungligen postat av Strikah
                    Var för en tid sen hos min farsa och städa ut kartonger med barndomssaker och i en av dom hitta jag mitt gamla akvarie. Kunde inte låta bli att starta upp det igen, så jag skaffa ny pump och inredning till det.
                    Hade guppy's när jag var liten så kunde självklart inte hålla mig borta från dom, så skaffa 2 honor och 2 hanar.
                    För nån vecka sen yngla den ena honan och jag märkte det inte förens då det bara var 2-3 st kvar skilde inte dom från resten av fisken så även dom strök med efter nån dag till. Antar det är mina fembands barber som jag också har som är lite gluppska.
                    Men så för några dar sen när jag kom hem från jobbet upptäkte jag yngel igen och den andra honan också blivit smal. Samla upp dom i en yngelbur denna gång och räkna till 18st.
                    Men nog om detta, bilder var det ju talan om här och här är några på mina vuxna guppy.

                    Hane 1

                    Hane 2

                    Hona
                    (bägge ser likadana ut)

                    Båda hanarna + en hona
                    Oj, vilka foton.
                    Det är ju verkligen assvårt att få dem på bild. Har du något bra tips om hur du gör? Systemkamera eller?

                    Har provat med tipsen jag fått men efter 100 kort, är de här de bästa.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0573.jpg
Visningar: 1
Storlek: 113,8 KB
ID: 2115472

                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0578.jpg
Visningar: 1
Storlek: 96,7 KB
ID: 2115473
                    Vad tror ni, asiatisk endler eller snakeskin lyr?

                    Någon som vet vad det är för alger jag har i bakgrunden och hur blir jag av med dem?
                    //Daniel

                    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                    23l aqualandscape med dvärgkulor

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      Alger vet jag inte vad det är för sort, det kan i "värsta" fall vara cyano-alger(svåra att bli av med), testa med att mörklägga akvariet helt i 3-5 dygn så kan vi se om detta räcker för att bli av med dem. Fiskarna klarar en sådan mörkläggning helt utan problem, men låt filtret vara på så att syre tillförs vattnet hela tiden.

                      Angående guppyvariant så vet jag varken ut eller in, men det kan mycket väl vara en ormskinn-endler hybrid av utseendet att döma. Om det sedan är denna som kannas för "asiatisk" endler vet jag inte men dessa två varianter/arter/sorter verkar ju vara i högsta grad inblandade i din variant. Fina är de i alla fall.

                      När det gäller de fina bilderna så jobba på, två av hundra bilder kan nog anses som ett bra resultat med guppy som fotoobjekt.....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        Den övre är mycket lik min asiatiska endler medan den undre inte är speciellt lik så jag tror som tummen att det är asiatiska gener men kanske inte helt äkta...
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • drd
                          • March 2004
                          • 5586

                          Snygga guppys Saturnus

                          E han igång fortfarande med sin zooaffär nere i stan, glömt namnet på gubben nu men lite äldre invandrarsnubbe a nånting.
                          Armin kanske eller nåt sånt.

                          Bodde i asarum som liten skit och praoa där
                          ________________________________________________

                          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                          Kommentar

                          • Strikah
                            • November 2009
                            • 158

                            Ursprungligen postat av Saturnus80
                            Oj, vilka foton.
                            Det är ju verkligen assvårt att få dem på bild. Har du något bra tips om hur du gör? Systemkamera eller?
                            Japp, det är systemkamera. Om du nu inte har en vet jag inte om jag har så mycket mer tips en att ha tålamod

                            Men jag kan ju förklara hur jag gör. Använder en nikon d300 med ett 50mm fast objektiv som jag kör med liten bländare för att va säker på att jag har så långt skärpedjup jag behöver. kör med en nikon sb600 blixt som jag styr trådlöst från kameran och lägger den uppe på akvariet. sätter kameran på kontinuerlig fokus med punkt mätning. Sen sitter man bara där och följer fisken tills den är där man vill och knäpper av.
                            Hur enkelt som hellst, om man har utrustningen allså
                            45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

                            Kommentar

                            • Saturnus80
                              • October 2009
                              • 943

                              Ursprungligen postat av Strikah
                              Japp, det är systemkamera. Om du nu inte har en vet jag inte om jag har så mycket mer tips en att ha tålamod

                              Men jag kan ju förklara hur jag gör. Använder en nikon d300 med ett 50mm fast objektiv som jag kör med liten bländare för att va säker på att jag har så långt skärpedjup jag behöver. kör med en nikon sb600 blixt som jag styr trådlöst från kameran och lägger den uppe på akvariet. sätter kameran på kontinuerlig fokus med punkt mätning. Sen sitter man bara där och följer fisken tills den är där man vill och knäpper av.
                              Hur enkelt som hellst, om man har utrustningen allså
                              Jag förstod ungerfär så mycket som att har blixten uppe på karet
                              Om jag skaffar mej en system så får jag väl lära mej hur dom fungerar.
                              //Daniel

                              110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                              23l aqualandscape med dvärgkulor

                              Kommentar

                              • tummen
                                • March 2005
                                • 5199

                                Ursprungligen postat av Nina82
                                Den övre är mycket lik min asiatiska endler medan den undre inte är speciellt lik så jag tror som tummen att det är asiatiska gener men kanske inte helt äkta...
                                Det jag menar är nog snarast att "asiatiska"endlers troligen är en korsning endlers/ormskinn, och då är det inte konstigt att dessa i längden klyver ut i lite olika varianter vartefter det går tid och generationer.
                                Thomas "tummen" Wallén

                                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                                Kommentar

                                Arbetssätt...