Varför ni ska välja guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #46
    Ursprungligen postat av johnny9900
    ps:var någon som næmnde endlers, det ær inte en guppy ,dens latinska namn ær poecilia wingei och guppyns ær poecilia reticulata
    DET DÄR ÄR OMDISKUTERAT!!!!!
    Jag skulle inte bli förvånad om Endlers byter namn snart igen, eller att det visar sig att det också är en variant/underart av P.reticulata.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #47
      Ursprungligen postat av XenOn
      Jag vill berätta om guppyn vad annars?
      Ungefär samma info finns redan bland artbeskrivningarna, dessutom har vi (bland andra) denna tråd för att komplettera: http://www.zoopet.com/forum/showthre...H%E5rda&page=3
      Så jag håller faktiskt med om att denna tråden egentligen är lite överflödig.
      Men så länge du redovisar vilka källor du har så gör du naturligtvis som du känner för, men utge dig inte för att ha skrivit sakerna själv om du nu inte VERKLIGEN har det, man kan bli dömd till böter (?) för upphovsrättsbrott.....
      Senast redigerad av tummen; 17 April 2008, 22:01.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • M B
        • December 2007
        • 152

        #48
        Ursprungligen postat av tummen
        Även vissa grupper av "vildguppy" kan efter en tid bli känsliga, det GÅR INTE att säga så generellt. Men svensk/danskodlade fiskar håller generellt mycket hög kvalitet, oavsett stam. UNDVIK asienodlade fiskar om ni kan.
        Ja, det beror helt och hållet på hur inavelstoleranta fiskarna är. En del är väldigt tåliga och andra mindre tåliga. Ett tips är att starta med relativt många individer från början om man har möjlighet och sen byta till sig fisk av samma stam senare.

        Tyvärr vet eller vill inte en del handlare var fisken kommer i från utan hänvisar till grossisten bara, men fisk som är odlad i grannskapet är ju oftast bäst oavsett naturform eller kulturform.
        Mikael
        www.poecilia.org

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #49
          Ursprungligen postat av M B
          Ja, det beror helt och hållet på hur inavelstoleranta fiskarna är. En del är väldigt tåliga och andra mindre tåliga. Ett tips är att starta med relativt många individer från början om man har möjlighet och sen byta till sig fisk av samma stam senare.

          Tyvärr vet eller vill inte en del handlare var fisken kommer i från utan hänvisar till grossisten bara, men fisk som är odlad i grannskapet är ju oftast bäst oavsett naturform eller kulturform.
          Det är härligt med folk som bekräftar det man själv har skrivit...

          Men om man bara vill ha fina guppy och inte bryr sig så mycket om vilken variant det är så kan man ju köpa en liten grupp till att börja med och sedan köpa till nya av lite olika stammar vartefter, då kan man ju hålla igång en liten grupp guppy under lång tid, MED bibehållen god genbas..... Detta tror jag du håller med mig om också, eller hur?
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • XenOn
            • March 2008
            • 1008

            #50
            Ursprungligen postat av Koi-fantast
            Skriv upp namnen på författarna och titlarna istället för att tramsa
            Lägg ner skitsnacket och klaga på någon annan istället Mr. Koi
            Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #51
              Ursprungligen postat av 127bubbel
              Just denna tråden handlar om levandefödare ja, men det finns info om alla fiskar på zoopet. Jag förstår inte vitsen bara med att skriva detta, i denna tråden? Vill man veta något så står ju allt om levande födare på artbeskrivningarna här på zoopet, och sen ändå skriva det på ett annat ställe också, det känns som onödigt jobb.

              Sen har vi bara ställt vanlig frågor, det finns ingen anledningen för dig att bli sur.

              MVH/Freddan
              Det står absolut inte allt i Zoopets artbeskrivningar och även om det hade gjort det så ser jag aabsolut inget fel att någon startar trådar om olika fiskarter och att det sedan diskuteras om arten.
              Tvärtom tycker jag det är mycket bra. Tycker man inte det så är det ju bara att undvika denna tråd.

              Självklart är det felaktigt att rätt av kopiera det som står i andra böcker, men det har jag inte sett något bevis för att det förekommer i denna tråd.

              Så kör på bara
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • XenOn
                • March 2008
                • 1008

                #52
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Det står absolut inte allt i Zoopets artbeskrivningar och även om det hade gjort det så ser jag aabsolut inget fel att någon startar trådar om olika fiskarter och att det sedan diskuteras om arten.
                Tvärtom tycker jag det är mycket bra. Tycker man inte det så är det ju bara att undvika denna tråd.

                Självklart är det felaktigt att rätt av kopiera det som står i andra böcker, men det har jag inte sett något bevis för att det förekommer i denna tråd.

                Så kör på bara
                Tack Kjell!
                Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                Kommentar

                • M B
                  • December 2007
                  • 152

                  #53
                  Ursprungligen postat av tummen
                  Det är härligt med folk som bekräftar det man själv har skrivit...

                  Men om man bara vill ha fina guppy och inte bryr sig så mycket om vilken variant det är så kan man ju köpa en liten grupp till att börja med och sedan köpa till nya av lite olika stammar vartefter, då kan man ju hålla igång en liten grupp guppy under lång tid, MED bibehållen god genbas..... Detta tror jag du håller med mig om också, eller hur?
                  Ja det är ju upp till var och en vad man vill ha för fisk. Jag lovar att jag inte ska försöka tvinga på dig någon speciell variant

                  Ett alternativ är ju att ha två eller flera stammar av samma variant i olika akvarier och sen blanda lite ibland... OM man nu vill ha en speciell.
                  Mikael
                  www.poecilia.org

                  Kommentar

                  • NIC
                    • January 2008
                    • 5121

                    #54
                    Efter Kjells inlägg hoppas jag att ni/du låter killen vara ifred, han lägger ju upp grejer som kan vara hjälpsamt för en hel del people...
                    Vet inte var Xenon fått sin info ifrån, och jag bryr mig inte heller.
                    Alla inlägg på zoopet är väl nånstans tagna ur böcker från allra första början...

                    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                    Kommentar

                    • Anna_mvb
                      • September 2007
                      • 436

                      #55
                      Ursprungligen postat av NIC
                      Vet inte var Xenon fått sin info ifrån, och jag bryr mig inte heller.
                      Men det kan finnas en del som gör det.
                      Jag, som nybörjare, läser gärna allt info men vill veta varifrån det kommer då jag bryr mig om mina fiskar.

                      Ursprungligen postat av NIC
                      Alla inlägg på zoopet är väl nånstans tagna ur böcker från allra första början...
                      Jag tror inte att alla inlägg är från böcker.
                      Många här har stor erfarenhet och de delar den med andra. (sedan kan man skriva böcker)

                      Jag tycker inte heller att man bara ska kritisera och gå till hård attack mot andra. Alla får dela med sig. Men varför inte säga att man har samlat lite information som finns inte här på zoopet och den kommer från olika källor (som man kanske inte kommer ihåg heller).
                      Jag har lite erfarenhet av sjukdomar och då kan jag skriva hur jag har upplevd de och hur det gick att bli av med eländet.

                      Annars tycker jag att XenOn har bra minne - att komma ihåg så många detaljer om olika fiskar han aldrig har haft.
                      Jag kan läsa om det jag är intresserad av och efter en vecka undrar jag hur var det med vatten, hård eller mjuk...

                      Ett sånt minne skulle mina ungar behöva inför alla prov i skolan.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #56
                        Ursprungligen postat av Anna_mvb
                        Men det kan finnas en del som gör det.
                        Jag, som nybörjare, läser gärna allt info men vill veta varifrån det kommer då jag bryr mig om mina fiskar.
                        Varför skall just XenOn behöva ge referenser när ingen annan gör det.
                        Mina artbeskrivningar bygger mycket på info som jag fått i böcker (främst) och på nätet kombinerat med egen erfarenhet. Jag redovisar inte mina källor.
                        Många som svarar på frågor gör det med hjälp av info som de hittat här på Zoopet (i forum eller artbeskrivningar) och de ger inte heller referenser.

                        Det är helt enkelt inte kutym att ge referenser på nätet. Ibland kan jag tycka att det är lämpligt att göra det, men då handlar det om extraordinära upptäckter, vetenskapliga saker etc. etc. Det rör det sig knappast om här.
                        Självklart skall man som sagt aldrig stjäla något rakt av och jag blir irriterad när jag hittar artbeskrivningar på andra akvaristiska hemsidor som kopierat Zoopet rakt av. Det är stöld - men det förutsätter jag att det inte handlar om här.

                        Så "Take it or leave it"
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #57
                          Har just raderat ett antal inlägg - håll er till ämnet.
                          Starta istället en egen tråd om ni vill diskutera referenser istället för guppy.
                          Om någon kan peka på att infotext har stulits från någon bok eller någon hemsida (gäller generellt för att som skrivs på Zoopet) så maila mig och tala om var texten/fotot hämtats ifrån.

                          Jag har nu raderat närmare 10 inlägg i denna tråd som skrivits efter detta inlägg och inte behandlade ämnet.
                          Nu är det inte närmare 10 inlägg, utan det är mer än 10 inlägg.
                          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 18 April 2008, 21:50.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #58
                            Vill bara upplysa om att hanarna kan bli könsmogna betydligt tidigare än vid 3 månaders ålder, en del hanar så tidigt som vid en månad. Det beror lite på vilken stam man får tag i.
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • XenOn
                              • March 2008
                              • 1008

                              #59
                              Ursprungligen postat av tummen
                              Vill bara upplysa om att hanarna kan bli könsmogna betydligt tidigare än vid 3 månaders ålder, en del hanar så tidigt som vid en månad. Det beror lite på vilken stam man får tag i.
                              Jasså det menar du? Mycket intressant... blir kanske könsmogna vid 2,5 månaders eller är det 2?
                              Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                              Kommentar

                              • tummen
                                • March 2005
                                • 5199

                                #60
                                Ursprungligen postat av XenOn
                                Jasså det menar du? Mycket intressant... blir kanske könsmogna vid 2,5 månaders eller är det 2?
                                Allt beror på VAR fiskarna ursprungligen härstammar ifrån, i vatten med många predatorer (rovfiskar, fåglar mm) så gäller det för fiskarna att hinna föröka sig så fort som möjligt, därför kan hanarna bli könsmogna tidigt, innan de får färg och blir lätta att se, i dessa vatten föder också honorna MÅNGA yngel, men små, så att någon skall hinna undan och klara sig. Omvänt så gäller det för hanar i vatten med FÅ predatorer att synas och imponera på honorna så mycket som möjligt, alltså blir de större och färggrannare och det tar kraft så att de blir könsmogna något senare, honorna i dessa vatten får färre men större yngel.
                                Dessa skillnader, yngelstorlek och yngelantal samt könsmognande hos främst hanarna följer med genom avelsarbetet i fångenskap så det är därför det skiljer sig åt mellan olika stammar av akvarieguppy.

                                Detta blev så bra skrivet så jag klistrar in det i min tråd också....
                                Senast redigerad av tummen; 18 April 2008, 21:56.
                                Thomas "tummen" Wallén

                                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                                Kommentar

                                Arbetssätt...