Varför ni ska välja guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • XenOn
    • March 2008
    • 1008

    #16
    Ursprungligen postat av 127bubbel
    Man kan ju tro att du skrivit av en bok. Då du nämner det att, det står i din bok att Guppy kan leva mellan 18- 28 grader.

    Sen finns ju alla artbeskrivningar här på forumet, så det gör inget om du slutar skriva. Men om vill skriva så gör det, men förstår inte meningen med det.

    MVH/Freddan
    Jag trodde detta forumet var till för att skriva om levandefödare vilket jag har gjort... ser inget fel med det. Du behöver ju inte svara på mina inlägg heller. Jag har givit er bra info om guppy. Om ni inte gillar den fine skit i o kommentera
    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

    Kommentar

    • 127bubbel
      • March 2007
      • 1133

      #17
      Just denna tråden handlar om levandefödare ja, men det finns info om alla fiskar på zoopet. Jag förstår inte vitsen bara med att skriva detta, i denna tråden? Vill man veta något så står ju allt om levande födare på artbeskrivningarna här på zoopet, och sen ändå skriva det på ett annat ställe också, det känns som onödigt jobb.

      Sen har vi bara ställt vanlig frågor, det finns ingen anledningen för dig att bli sur.

      MVH/Freddan

      Kommentar

      • XenOn
        • March 2008
        • 1008

        #18
        Ursprungligen postat av 127bubbel
        Just denna tråden handlar om levandefödare ja, men det finns info om alla fiskar på zoopet. Jag förstår inte vitsen bara med att skriva detta, i denna tråden? Vill man veta något så står ju allt om levande födare på artbeskrivningarna här på zoopet, och sen ändå skriva det på ett annat ställe också, det känns som onödigt jobb.

        Sen har vi bara ställt vanlig frågor, det finns ingen anledningen för dig att bli sur.

        MVH/Freddan
        Men om du vill kolla där så gör det då? Jag hindrar dig inte från att kolla på det stället....skriver det här för att det varit så många falska inlägg om just guppys. Säg då till tummen som skriver fakta om endlers och vanlig guppy borde du inte hoppa på honom också?
        Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

        Kommentar

        • jagsjalv
          • February 2006
          • 139

          #19
          Ursprungligen postat av XenOn
          Men om du vill kolla där så gör det då? Jag hindrar dig inte från att kolla på det stället....skriver det här för att det varit så många falska inlägg om just guppys. Säg då till tummen som skriver fakta om endlers och vanlig guppy borde du inte hoppa på honom också?
          Skillnaden mellan tummens beskrivningar om endlers och vanlig guppy och din artbeskrivning av guppy är den du berättar om det som de allra flesta vet och som man kan läsa på artbeskrivningen här på zoopet.
          Tummen däremot tar även upp sådant som inte är lika känt bland akvarister och som inte står på alla artbeskrivningar.
          /André

          Kommentar

          • planetaryice
            • December 2003
            • 74

            #20
            Jag tycker ialla fall att det är intressant läsning, jätte bra XenOn. Fortsätt gärna med någon mer art om du vill.
            420 liter

            Kommentar

            • Öronräv
              • March 2007
              • 754

              #21
              Nog tas det upp en del saker som inte står i artbeskrivningar här, jag tycker inte att det är något direkt fel med den här tråden.
              Varför blir folk så upprörda? den skadar ju inte direkt.

              Däremot kan det debatteras vad man Ska välja, jag är inte alls något fan av de guppys som generellt finns i handeln - som inte kan simma normalt pga alldeles för stora fenor, och i många fall är odlade i så sterila miljöer att de inte klarar av normala omständigheter.
              Vildfångade guppys har jag dock, de är trevliga och gör mina större fiskars tillvaro trevligare med allt levandefoder de producerar - men de är inte speciellt intressanta (vad gäller beteende och dyl) om man bortser från produktiviteten.
              There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

              http://oeronraev.bilddagboken.se/

              Kommentar

              • BengtO
                • May 2005
                • 216

                #22
                Ursprungligen postat av Guy Palm
                Den temperatur som är skriven är inte helt riktig. Guppy klarar ändå större temperaurgränser. Gäller både vildfångad och odlad. Detta är hämtat från Poecilias information angående guppy.
                Vandværdier:
                P reticulata et i en meget tolerant art som kan tilpasse seg de fleste vannkvaliteter. Noen veiledende verdier kan likevel gis.
                gH: 10-30 °dH
                pH: 6,5-8,5
                Temperatur: 16-28 °C
                Sedan ställer jag mig också frågan vad trådskaparen vill. Visa att han kan skriva av en akvariebok ?
                En kommentar bara, har haft trinidadguppy i utomhusdamm de senaste två somrarna. De klarar tillfälligt ganska låga temperaturer. Men när temp når stabila 18 grader slutar de äta och står mest stilla. Vid 15 grader (stabilt) börjar de dö.

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  #23
                  Jag ser inte heller vitsen med "artbeskrivningen", och lite överkänslig är man väl om man först uppenbart kopierat, sedan erkänner det, och sen blir sur när någon påpekar det?

                  Och var är informationen?

                  "Guppys odlas i tusental", ja verkligen, om man räknar per sekund kanske, en relevant siffra är väl miljontals, kanske miljarder.

                  Sen lite svmmel om skillnader mellan odlade och vildfångade som är grova generaliseringar.

                  "Eftersom guppyn är väldigt förtjust i mygglarver, så har den inplanterats i vissa tropiska områden. Det gör att man kan kontrollera förökningen av mygg." Guppy har använts som myggbekämpare, ja, ibland med katastrofala följder.

                  Sen kommer vi till "ideala förhållanden", Vi kan ta tempen som exempel, 18 grader är verkligen inte ideala förhållanden för guppys, men de kan överleva det.

                  Angående "odling" så beror tidpunkten för könsmognad på flera olika orsaker, och hanarna kan bli könsmogna betydligt tidigare än vid tre månaders ålder, senare med för den delen.

                  Jag är inte upprörd, jag vill bara påpeka att det knappst är någon direkt välgärning att kopiera gammal "information" och skriva om den lite för att det inte ska vara riktigt lika uppenbart att det är kopierat, så att "informationen" blir ännu längre från sanningen.

                  Att det är uppenbart för flera av oss den här "informationen" är i princip rakt av hämtad från en gammal bok, med vissa omformuleringar är väl inget att bli sur över, det var fiske efter oförtjänt beröm, trådskaparen blev synad, och det blir vare sig mer eller mindre sant bara för att någon eller några blir sura/otrevliga för det.

                  Kommentar

                  • XenOn
                    • March 2008
                    • 1008

                    #24
                    Återigen, jag har inte kopierat det Erik. Spelar det roll om jag skriver tusentals eller miljontals eller miljardtals? Guppyn har varit mycket effektiv med att bekämpa mygglarver.

                    Jag blir sur när folk är allmännt otrevliga när man tagit sig tid att skriva en faktarik tråd om guppys. Avundsjuka? Kanske, kanske inte...vad bryr jag mig. hade den varit så dålig hade väl kjell tagit bort den?
                    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                    Kommentar

                    • NIC
                      • January 2008
                      • 5121

                      #25
                      Ta det lugnt haters. Ni behöver ju inte läsa...

                      http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                      Kommentar

                      • Wickberg
                        • October 2007
                        • 76

                        #26
                        Ojojoj vilket liv det blev här då... Bra initiativ XenOn! Att informationen diskuteras är ju bara bra men dom här påhoppen är varken trevliga eller konstruktiva. Tråkigt och onödigt helt enkelt.

                        ps. Mina guppys har precis fött för första gången och din information om att de inte behöver något specialfoder eller tillsyn stod INTE i zoopets egna artikel!

                        Kommentar

                        • Algen
                          • January 2007
                          • 25

                          #27
                          Låt grabben skriva vad han tycker kan vara av intresse för någon.
                          Tänk vad trist det skulle vara om någon undrade varför just du lägger upp bilder på
                          Tanganyika ciklider som är så j_vla tråkiga och inte alls vill titta på dessa och till råga på det bemödar sig att kommentera just detta. Sjukt eller hur?

                          Kommentar

                          • NIC
                            • January 2008
                            • 5121

                            #28
                            Second that!

                            http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                            Kommentar

                            • XenOn
                              • March 2008
                              • 1008

                              #29
                              Tack till dem som stöttar mitt inlägg
                              Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                              Kommentar

                              • Jens A.
                                • March 2007
                                • 5026

                                #30
                                Ursprungligen postat av Algen
                                Låt grabben skriva vad han tycker kan vara av intresse för någon.
                                Tänk vad trist det skulle vara om någon undrade varför just du lägger upp bilder på
                                Tanganyika ciklider som är så j_vla tråkiga och inte alls vill titta på dessa och till råga på det bemödar sig att kommentera just detta. Sjukt eller hur?
                                Exakt.
                                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                                Kommentar

                                Arbetssätt...