Yngel!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bessa
    • October 2007
    • 266

    #16
    Halloj jag är jätte glad för jag har löst problemet, jag har lagt alla 15 överlevarna av 57 i en vas som rymmer ca 10 liter och där i har jag vatten från föräldra karet och dom trivs jätte bra man igår så upptäkte jag att ett av ynglerna var lite blekare änn dom andra vad kan de vara kommer den att dö??
    Katt +Fisk = Älskade

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #17
      Ursprungligen postat av bessa
      Halloj jag är jätte glad för jag har löst problemet, jag har lagt alla 15 överlevarna av 57 i en vas som rymmer ca 10 liter och där i har jag vatten från föräldra karet och dom trivs jätte bra man igår så upptäkte jag att ett av ynglerna var lite blekare änn dom andra vad kan de vara kommer den att dö??
      Jag är ledsen att jag måste göra dig besviken, men den lösningen kommer inte att funka nån längre tid. Att ta vatten från föräldrarakvariet var ett bra beslut, men utan filtrering kommer även det vattnet att bli giftigt ganska snabbt.

      Det är verkligen beklagligt att din pappa inte inser att dina fiskar behöver ett större akvarium. Som det är nu bryter ni faktiskt mot svensk lag.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • bessa
        • October 2007
        • 266

        #18
        Ursprungligen postat av batski
        Jag är ledsen att jag måste göra dig besviken, men den lösningen kommer inte att funka nån längre tid. Att ta vatten från föräldrarakvariet var ett bra beslut, men utan filtrering kommer även det vattnet att bli giftigt ganska snabbt.

        Det är verkligen beklagligt att din pappa inte inser att dina fiskar behöver ett större akvarium. Som det är nu bryter ni faktiskt mot svensk lag.
        Bryter mot svensk lag på vilket sätt kan du förklara lite mer??
        Ja har förästen kommit på att det gula ynglets mamma är gul så den kommer inte att dö
        Katt +Fisk = Älskade

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #19
          Skönt att det inte är nåt fel på ynglet

          Enligt djurskyddslagen är det inte tillåtet i Sverige att hålla fiskar i akvarier mindre än 40 liter (om det inte finns dispens från myndigheterna). Det står även i lagen att akvariet ska vara anpassat till arternas behov och så har man skyldigheten att se till att vattnet är fritt från gifter och lämpligt att hålla fiskar i.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • bessa
            • October 2007
            • 266

            #20
            Men det kan väl inte gälla yngel??? Jag tror inte att så många köper 40 liters akvarium för att ha yngel i och mina platy yngel är bara ca ca 12 0,5 cm yngel o typ 3 1 cm yngel
            Katt +Fisk = Älskade

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #21
              Jodå, minimistorleken är 40 liter. Sen kan man alltid diskutera lagens lämplighet, men så står det iaf. Och jo även - ja särskilt - yngel ska ha friskt vatten (filtrering och vattenbyten).
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Mysan__
                • February 2008
                • 407

                #22
                Det är ganska facinerande med yngel. Jag har två akvarium i det ena har jag mussepigg platy, rödmuns tetror, pansarmal (albino) och en ancistrus.

                Jag sitter och studerar mina akvarium ganska mycket och såg till min förtvivlan att en av platy honorna vart smäll fet (jag trodde först att hon bara var tjock).. Men efter ett tag såg jag att trekanten bak på henne vart mörkare och insåg att det inte var fett utan yngel. Så jag köpte en yngelpåse efter att jag insåg att min gamla var väldigt ihålig (trasig). När jag kom hem så satt jag mig och kikade igen, då ser jag hur det simmar omkring yngel helt ute i det fria utan att ha någon som helst självbevarelse drift. Så jag hovar in yngeln i påsen och fortsätter studera.
                Efter ett tag ser jag hur yngeln gömmer sig, de grävde/simmade ner i gruset så inte de andra fiskarna skulle ta dom. Det är ganska festligt att se hur fort som lär sig.
                Har i alla fall lyckats fånga in alla nu och allihop ser riktigt friska ut.

                Ett tips som jag tycker fungerar bra är att när man ser att honan börjar bli lite orolig att stoppa in henne i yngelpåsen och hålla lite koll. Jag har en stor yngelpåse och det har funngerat utmärkt. Jag tror att det är bäst för det ny födda yngelt att inte förflyttas så mycket.

                Men lycka till
                Mvh/ My

                Kommentar

                • egon
                  • November 2006
                  • 8

                  #23
                  Yngel

                  Hej, man har absolut inte yngel eller övriga fiskar i en vas. Det är bättre att låta dem gå kvar i akvariumet även om några blir uppätna.

                  Kommentar

                  • AllaFiskar
                    • September 2007
                    • 294

                    #24
                    Jag har i dagsläget fyra milimeterstora platyyngel i ett ofiltrerat nanokar. Vad jag gör varje dag är att byta hälften av vattnet och tillsätta beredningsmedel. Skulle inte liknande funka för bessa?

                    Kommentar

                    • daniel_i_malmö
                      • April 2002
                      • 1103

                      #25
                      Ursprungligen postat av egon
                      Hej, man har absolut inte yngel eller övriga fiskar i en vas. Det är bättre att låta dem gå kvar i akvariumet även om några blir uppätna.
                      Tror du det uppätne ynglet håller med om det?

                      Lagen har kommit till med all välmening, men får på grund av sina generaliseringar mycket märkliga konsekvenser.

                      Ett exempel: En del fiskyngel (och faktiskt även en del vuxna fiskar) är så små och kräver så stor koncentration av levande mikroskopisk mat i vattnet under sin att det är omöjligt att hålla dem i baljor större än 5 liter eller så. Har man dem i större kar svälter de ihjäl. Har man dem i små akvarier tycks de trivas utmärkt och växer så det knakar och uppvisar sitt naturliga beteende.

                      Å andra sidan, vissa vanliga akvariefiskar blir så stora att jag tycker att de absolut inte får en chans att visa sitt naturliga beteende även i akvarier som med råge uppfyller vad lagen kräver.
                      Senast redigerad av daniel_i_malmö; 28 February 2008, 12:05.
                      Malmö Akvarieförening
                      no hope, no harm, just another false alarm

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #26
                        Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                        Å andra sidan, vissa vanliga akvariefiskar blir så stora att jag tycker att de absolut inte får en chans att visa sitt naturliga beteende även i akvarier som med råge uppfyller vad lagen kräver.
                        Men lagen säger INTE att 40 liter är en lämplig minimivolym för samtliga arter. Tvärt om står det uttryckligen i lagtexten att akvariets storlek ska vara anpassad till arterna i fråga.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • daniel_i_malmö
                          • April 2002
                          • 1103

                          #27
                          Ursprungligen postat av batski
                          Men lagen säger INTE att 40 liter är en lämplig minimivolym för samtliga arter. Tvärt om står det uttryckligen i lagtexten att akvariets storlek ska vara anpassad till arterna i fråga.
                          Jag misstänkte att någon skulle tolka det så som du gör. Det var inte så jag menade.

                          Vad jag menar är att det finns en hel del fiskarter i hobbyn som jag inte tycker kommer till sin rätt i ens de största av de standardakvarium som finns att köpa. Och då tänker jag inte på uppenbart olämpliga fiskarter som tex pangasius-mal utan arter som är helt accepterade, och säkerligen helt lagliga, i 500-litersakvarium tex vissa stora centralamerikanska ciklider. Jag tycker inte de är roliga att titta på i akvarier där deras revir utgör hela den tillgängliga ytan. Det är inte ett naturligt beteende även om fiskarna säkerligen trivs och är nöjda med att ingen äter upp deras yngel. Jag föredrar småfisk - även i stora kar. I mitt 720-liters är ingen fisk större än 10 cm.

                          Men frågan om små fiskar i små kar är det område där lagens missriktade regler verkligen sätts på sin spets, så svara gärna på det om ni tycker det av princip alltid är fel med riktigt små akvarium.

                          Är lagen verkligen så stenhårt formulerad så att jag bryter mot lagen när jag har mina mycket små betta-yngel i ett 19-litersakvarium, som faktiskt är i största laget för att de ska kunna simma i mat så som vore optimalt?


                          Jag tänker inte låta mina små fiskyngel svälta ihjäl för att jag ska kunna följa lagen, om det nu är så den är skriven. Plötsligt fick jag ett starkt sug att plocka fram H.D. Thoreau ur bokhyllan...
                          Senast redigerad av daniel_i_malmö; 28 February 2008, 12:21.
                          Malmö Akvarieförening
                          no hope, no harm, just another false alarm

                          Kommentar

                          • AllaFiskar
                            • September 2007
                            • 294

                            #28
                            Sedan måste ju sunt förnuft kunna tillämpas. Far yngel som är mindre än en centimeter illa i ett välskött akvarium bara för att det är mindre än 40 liter? Knappast.

                            Kommentar

                            • bessa
                              • October 2007
                              • 266

                              #29
                              Får jag då fråga varför affärer säljer akvarier som är mindre änn 4O liter??
                              Och vad är det som är så faligt med att låta ynglerna gå en 10 liters vas?? jag byter halva vattnet varge dag och dom värkar trovas utärkt o är pigga o äter
                              Katt +Fisk = Älskade

                              Kommentar

                              • Lilla jag
                                • January 2008
                                • 113

                                #30
                                Det står i djurskyddslagen att ett akvarium inte bör vara mindre än 40 liter, men det är ju inte riktigt detsamma som att man absolut inte får. Eller hur tolkar ni det?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...