Yngel!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bessa
    • October 2007
    • 266

    Yngel!!!!

    För ca 1 månad sedan så fick min ena play hon ayngel som jag haft i en stor vas sen dess.
    När jag la i stora yngel i mitt stora kar fick dom hoppa över dit det var 14 stycken tror jag.
    Sedan så la jag ner min andra platyhona som var smällfet i vasen och där simmade hon runt där sedan idag så bytte jag ut en lite av vattenet mot nytt lite varmare vatten och sedan en kvart senare så var det fullt med yngel.
    Släppte ner henne i det stora för hon har varit jätte duktig och gick för att släppa ner yngelrna i det lilla yngel karet.
    Hon har överträffat sig själv o förr 43 Yngel!!!!!!
    JAg är jätte glad !!!!! Mahahahaahahah...... '
    åååååå HAr lagt ner nästa platyhona i vasen för att hon ska föda man kan ju hoppas på att det kommer några fler har 54 yngel.... FAst några kommer ju dö för att dom är för svaga. men, men sånt är livet...

    // bessa
    Senast redigerad av bessa; 27 February 2008, 14:24.
    Katt +Fisk = Älskade

  • eMh
    • November 2007
    • 15

    #2
    åh grattis! Jag går själv i väntans tider med mina guppies!
    Så det pirrar rätt rejält nu när det är första gången och allt

    grattis!
    Det är roligare om det saknas några kort i den mentala kortleken!

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Grattis! Kul med nya yngel, men varför inte fortsätta på den tråd du redan hade startat?
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • bessa
        • October 2007
        • 266

        #4
        hittade den inte och jag var lite stirrig
        Hoppas att hon andra får imorgon
        Katt +Fisk = Älskade

        Kommentar

        • bessa
          • October 2007
          • 266

          #5
          MAaaaa... skev fel jag hade 57 yngel inte 54 men nu har två stora dött Så nu har jag bara 55 det känns inte bra
          Katt +Fisk = Älskade

          Kommentar

          • bessa
            • October 2007
            • 266

            #6
            AAAAAA...... igår så hittade jag 2o döda yngel både 1 månad gamla och relatift nyfödda !!!!!!!! har flyttat dom till stora karet där dom går i yngelbox men ändååå 2o st!!!!!!
            Katt +Fisk = Älskade

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Du kanske ska läsa på om akvariets vattenkemi och vad som händer när man stoppar ner så många fiskar i ett begränsat utrymme utan filtrering

              Förgiftningsdöden som de stackarna får genomlida är nog inte så trevlig
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • bessa
                • October 2007
                • 266

                #8
                jag visste inte..
                Katt +Fisk = Älskade

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Nej det förstår jag. Det är inte lätt att veta när man inte har lärt sig. Men just därför är det viktigt att man ser till att skaffa sig kunskaper innan man bestämmer sig för att ta hand om levande varelser.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • bessa
                    • October 2007
                    • 266

                    #10
                    Jag visste inte just det men nu tycker jag att det viktigase är att få dom andra att överleva vad ska jag göra om jag lägger dom i yngelbox så glider dom små igenom gallret!!
                    Katt +Fisk = Älskade

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      En del yngel kan klara sig i föräldrarakvariet och det är tillräckligt stort och det finns gott om gömställen (t ex javamossa eller andra finbladiga växter) där de kan komma undan de vuxna.

                      Annars finns det yngelboxar med finmaskigt nät.

                      Har man möjlighet att skaffa sig ett litet yngelakvarium på typ 40 liter med en liten pump och växter (växterna hjälper till att rena vattnet och blir bra gömställen dit ynglen kan simma när de känner sig otrygga) så är det nog det bästa alternativet.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • bessa
                        • October 2007
                        • 266

                        #12
                        Panik !!

                        ÅÅååå.. tack för svaret men jag har ett yngelkar och där är nitrit halten eller nått sånt jätte knäpp så dom dör och i stora karet så har jag tigerbarber o det blir inte så bra med dom små jag har i försig en vas med men jag har små och lite större yngel och dom stora är kanibaler Bluööö... såå ja det går inge vidare är så trött på att allt skiter sig så funderar på att skita i alla yngel o bara släppa ner dom i stora karet där dom säkert kommer att bli mat.
                        Men jag behöver värkligen ett bra råd nu för gnistan håller på att släckas i mej
                        Katt +Fisk = Älskade

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Om jag inte minns fel så går ynglen i ett pyttelitet kar utan filtrering? Det du behöver är ett inte alltför litet yngelakvarium med filtrering och växter. Du kan alltså inte ha fiskar i en vas helt utan filtrering och hoppas på att de kommer att överleva.

                          Att en del fiskar är kannibaler och äter upp yngel är tyvärr ganska vanligt när man håller ungfödare i små akvarier. I stora akvarier med mycket gömställen brukar iaf en del yngel klara sig på samma sätt som de gör i naturen.

                          Du har flera alternativ att välja mellan:

                          1. åka till affären i morgon och skaffa en yngelkorg med finmaskigt nät som du har i föräldrarakvariet och i vilken ynglen kan vara under sina första levnadsveckor (enklast).

                          2. skaffa ett riktigt yngelakvarium med lämplig filtrering och allt.

                          3. omplacera dina ungfödare.

                          4. skaffa ett riktigt stort akvarium.

                          Under tiden får du se till att byta lite vatten varje dag, helst flera gånger om dagen. En sak som är viktigt att tänka på när man flyttar fiskar mellan olika akvarier är att man ska koppa in dem precis som man gör när man kommer hem med nya fiskar. Annars kan fiskarna få en reell shock av att plötsligt flyttas till ett vatten med helt andra värden än de de var vana vid.

                          Hoppas det löser sig för de ynglen som finns kvar och i framtiden får du planera så du undviker liknande situationer.

                          Lycka till!
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • bessa
                            • October 2007
                            • 266

                            #14
                            usch vad det är jobbit med allt just nu. Jag är då 13 år och kan därför inte bestämma själv hur många akvarium jag ska ha men min pappa är imot det där med ett till kar.
                            Skulle vilja skaffa ett litet med PUMP men jag får inte mummmmmel...
                            Senast redigerad av bessa; 24 February 2008, 18:06.
                            Katt +Fisk = Älskade

                            Kommentar

                            • bessa
                              • October 2007
                              • 266

                              #15
                              skulle kanse nämna att jag hade dom i ett 25 liters kar innan utan pump så liten yta Nej
                              Katt +Fisk = Älskade

                              Kommentar

                              Arbetssätt...