Levandefödare i cykelkorg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ize
    • May 2004
    • 612

    #31
    Ursprungligen postat av ansjo
    Fråga inte
    Har jag inte gjort heller , satte fram karet på sin plats och har startat upp ytterfiltret i endlersakvariet nu under dagen. Han kommer hem till fullbordat(nästan) faktum. Ajm evul !

    Editerade inlägget ovan också
    Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

    Amor vincit omnia

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #32
      Evil does it! Det är bara att låtsas som om karet alltid stått där!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #33
        Vad ska du fästa myggnätet med?
        Tror att det är ditt största problem då det måste fara festätt så inga yngel simmar mellan.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • ize
          • May 2004
          • 612

          #34
          Ursprungligen postat av ansjo
          Vad ska du fästa myggnätet med?
          Silikon?

          Jag vill dela av karet på samma sätt som man skulle göra med glasrutor fast ha nät istället
          Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

          Amor vincit omnia

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #35
            Silikon är ett bra val, men nätet kommer att bli bevuxet av allehanda alger och även skit kommer att fastna i det. Jag testade detta i ett kar för ett tag sedan men gjorde en ram med VP-rör som jag spände nät mellan och fäste med sugproppar, men det blev inte långvarigt då det såg rent ut sagt fördjävligt ut!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • ize
              • May 2004
              • 612

              #36
              Ursprungligen postat av ansjo
              Silikon är ett bra val, men nätet kommer att bli bevuxet av allehanda alger och även skit kommer att fastna i det. Jag testade detta i ett kar för ett tag sedan men gjorde en ram med VP-rör som jag spände nät mellan och fäste med sugproppar, men det blev inte långvarigt då det såg rent ut sagt fördjävligt ut!
              Hm.. vad tror du om att silikona fast svarta plaströr/aluminiumlister mot kanterna. Rören får ha en öppning skårad i sig så att de ser ut som ett tight c och sen fäster man nätet på en platt ram som kan kan skjuta in i listerna? Gör man ett antal ramar kan man ju ha ett par att byta med när det blir för skitigt.

              Insåg just att jag faktiskt har bronsfärgad voile (nättyg) hemma som jag kan experimentera med .

              Ungefär såhär tänker jag mig det
              Bifogade filer
              Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

              Amor vincit omnia

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #37
                Det tror jag är en bra lösning, testa, fota och visa oss andra dummies hur det ska se ut utan cykelkorgar!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • ize
                  • May 2004
                  • 612

                  #38
                  Gör man "stopparen" platt istället för rund så kan man skjuta in en extraram, ta ur den gamla och sen twista själva ramdelen 90 grader så att den blir för bred för öppningen utan att nån fisk kan smita över på den andra sidan. Är du med?
                  Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                  Amor vincit omnia

                  Kommentar

                  • Guest

                    #39
                    Undrar om Ize:s sambo sätt akvariet än

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #40
                      Ursprungligen postat av ize
                      Gör man "stopparen" platt istället för rund så kan man skjuta in en extraram, ta ur den gamla och sen twista själva ramdelen 90 grader så att den blir för bred för öppningen utan att nån fisk kan smita över på den andra sidan. Är du med?
                      Glasklart....not!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • ize
                        • May 2004
                        • 612

                        #41
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Glasklart....not!
                        Heh.. får fota och visa sen då

                        Pratade faktiskt med älsklingen alldeles precis nyss och dra mig baklänges, utan att jag nämnt något om dagens halleluja-moment så föreslog _han_ att vi skulle pilla med akvarierna(och menade de ursprungliga två då).

                        Älsklingen: "Nu när du har allt (doppvärmarna och den nya pumpen) hemma så är det väl lika bra att sätta upp det? Annars blir det ju bara mer saker i förrådet?"

                        (Sjukhusakvariet har stått i vårt knökfulla förråd och tagit plats, till hans stora förtret och som nu då är "ur vägen")

                        Jag: "Jajo, sant, så då blir du inte ledsen/sur för att jag satt upp sjukhusakvariet brevid endlersakvariet?
                        Ä: *skrattar* Va, får det plats? Nej, hur kan jag bli det? När du lägger upp det på det sättet...

                        Jag har världens bästaste älskling!!
                        Senast redigerad av ize; 15 February 2008, 16:35.
                        Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                        Amor vincit omnia

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #42
                          Då får du behålla honom ett tag till då, och Kensa får då behålla sin.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • ize
                            • May 2004
                            • 612

                            #43
                            Haha.. tror det faktiskt

                            Kensa, jag tar tillbaka allt!
                            Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                            Amor vincit omnia

                            Kommentar

                            • Sannstrom
                              • August 2007
                              • 211

                              #44
                              Går tillbaka till ämnet om levandefödande i cyckelkorg då om det är OK?

                              Ähum, undrar bara... Om jag vill ha en del bebisar i mitt 70l fast inte bara vill ha platysar i en cyckelkorg då da?

                              Har liksom dvärggurami, malar, grodor, kejsartetror, humlefisk och eldstjärt?

                              Om jag har platysarna i cyckelkorgen så kommer dom andra att köpa upp ynglerna?
                              Och min ena platy fick yngel för ca 12½ veckor sedan, sen har ingen mera fått :S
                              Kan det vara guramisarna som käkar upp dom? Har en del växter, både i ytan och på botten...?
                              70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
                              Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
                              Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

                              Kommentar

                              • ize
                                • May 2004
                                • 612

                                #45
                                Helt OK

                                Skulle snarare tippa på att platysarna själva, kejsartetrorna, eldstjärten eller varför inte grodorna kapat åt sig ynglena.. Guramisarna är väl den minst yngelgiriga arten du har, är jag rädd.

                                Jag trodde i min enfald att ett välbevuxet, "stort" kar (250L) skulle räcka för att klara guppyyngel från mina fantomtetror men tji fick jag..

                                Hur mycket är "en del växter"? och hur många andra fiskar har du?
                                Senast redigerad av ize; 15 February 2008, 18:03.
                                Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                                Amor vincit omnia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...