Levandefödare i cykelkorg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #16
    Ursprungligen postat av ize
    Heh.. jag har både frogbite, andmat(må den brinna på ett varmt ställe *pyyyys*) och lösflytande ruggar av polysperma över mer polysperma och en handbollsstor rugge javamossa. Den kombinationen bildar en mycket tät växtlighetsmassa i 1/4 av karet men inte fan överlever ynglena för det?

    Jag har t o m sett en fantomtetrahanne förfölja en smälltjock guppyhona in i javamossan och andra patrullera utanför som några jäkla lägerkommendanter bara för att få en smakbit när hon föder. Av mina praktguppyfödslar har EN(1) hona överlevt, inga andra. Men hon är snygg hon (och snabb tydligen)

    Nu har jag dock endlers i ett tetrafritt kar och har ibland lagt över lite överskott i det stora karet. Av dessa har bara två yngel överlevt, en hanne som fick hoppa tillbaka till orginalkaret(vill inte riskera att han befruktar praktguppyna) och en hona som fått gå kvar.

    .. Jag tror jag får börja omvärdera min darwinistiska syn på guppyavel för i den här takten kommer föräldrarna dö innan de hinner får upp yngel som kan ta deras plats i världsalltet...

    Här har vi uppenbarligen en annan typ av problem. Först och främst vill jag säga att jag inte har ett dugg kunskap om Guppys och liknande ungfödare. Jag hade iofs ett par guppy-yngel i en syltburk strax innan jag fyllde 10 år, men det handlade om ett par veckor så var dom borta, sedan fick jag Scalarer och Palettciklider som första fiskar i mitt första kar i 10-årspresent. Alltså är det första gången på 35 år som jag har Guppy och Molly själv - och trodde att dom skulle vara i 10 minuter i mitt kar där tetrorna käkade Discusyngel till frukost, lunch och middag.

    Så, Ize, jag är rädd att åtminstone inte jag har några direkt bra råd att ge dig ang. yngelöverlevnad.
    En tanke som slår mig är att kanske storleken på karet och dess, i så fall, ökade chanser till flykt och gömställen kanske spelar en roll i sammanhanget?
    Ansjo har ju sina Endlers och Mollys i ett 960-liters och upplever samma "angenäma problem" som jag - att nästan för många yngel överlever...

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #17
      Ursprungligen postat av MaxB
      Jag var nere i min lokala zoo-shop idag för att förbereda några Tanganyika-yngelkar, jag skall ju bli Kungl. Hovleverantör av bla.a. J. Marlieri-yngel till affären.
      Jag kollade in deras odlingskar för Guppy, Platy, Svärdbärare och Black Molly med flera. Killen där hade helt sonika placerat/hängt cykelkorgar i burkarna. Korgarna är rejält tilltagna, svarta i färgen och ganska finmaskiga så att bara ynglen kan simma igenom.
      Han har 1-2 hanar och 5-6 honor i varje korg - och jävlar vad med yngel det simmade i det övriga karet. Det helt enkelt kryllade i varje burk.
      Cykelkorgsidén kan ju med all säkerhet inte vara ny, utan har med all sannolikhet nyttjats förr - men det såg så jädra enkelt och rätt ut, så jag tänkte bara skriva en blänkare om det här. Jag ser ju ganska ofta att det är folk som undrar hur de skall få sina yngel att överleva, och många som vill driva upp sina yngel.
      En cykelkorg i baljan kanske kan vara en lösning!

      jag körde för många år sedan med en liknande variant.
      jag tog en salladsslunga i rostfritt, som hade så små hål att honor/hanar prexis inte kunde komma ut. ner med hona/hane, efter ett tag så simmade det ut en väldig massa yngeln ur hålen.

      efter ett tag så vidareutvecklade jag det hela till att ha lite skiffer i botten på salladsslungan, klämde fast en växt,,,,,men se, det blev inget bra. då stannade ynglen kvar. verkade som att de söker sig mot växter och liknande. kanske en instinkt att de vill ha skydd.
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • ize
        • May 2004
        • 612

        #18
        Ursprungligen postat av MaxB
        En tanke som slår mig är att kanske storleken på karet och dess, i så fall, ökade chanser till flykt och gömställen kanske spelar en roll i sammanhanget? Ansjo har ju sina Endlers och Mollys i ett 960-liters och upplever samma "angenäma problem" som jag - att nästan för många yngel överlever...
        MMMMmmmmm... 960litersmmmmmmmmm.. om det inte hade varit för min älskade som så fort jag nämner "ett akvarium till" avbryter mig med ett mycket bestämt NEJ! och tittar med ännu mer bestämda ögon på mig *suck* så hade det vart ett solklart köp! Jag försökte få köpa ett 375L igår som komplement till det befintliga 250L med ovanstående resultat. Inte heller tyckte han att jag skulle köpa ens ett 60L till.. *mupp* Kan inte nån ge mig ett i födelsedagspresent så han inte kan klaga?
        Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

        Amor vincit omnia

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #19
          Ursprungligen postat av ize
          MMMMmmmmm... 960litersmmmmmmmmm.. om det inte hade varit för min älskade som så fort jag nämner "ett akvarium till" avbryter mig med ett mycket bestämt NEJ! och tittar med ännu mer bestämda ögon på mig *suck* så hade det vart ett solklart köp! Jag försökte få köpa ett 375L igår som komplement till det befintliga 250L med ovanstående resultat. Inte heller tyckte han att jag skulle köpa ens ett 60L till.. *mupp* Kan inte nån ge mig ett i födelsedagspresent så han inte kan klaga?

          han låter som min fruga........suckar djuuuuupt
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • ize
            • May 2004
            • 612

            #20
            Ursprungligen postat av Kensa
            han låter som min fruga........suckar djuuuuupt
            Ska vi byta?
            Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

            Amor vincit omnia

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #21
              Haha
              Ja, det där med partners som inte riktigt är sugna på samma grejer som en själv verkar också vara ett ofta förekommande problem.
              Min sambo var inte heller intresserad i början när vi hade träffats - men man får bjuda in till lite goa sittningar framför karen - peka och berätta vad som händer och sker i baljan. Sålunda kunde jag på lätta pojkben stolpa in i vardagsrummet med både ett 600- och 960-liters!

              Elgitarrerna är det lite knepigare med - dom är många gånger dyrare...

              Kommentar

              • ize
                • May 2004
                • 612

                #22
                Hehe.. jag tror iofs inte att det är själva företeelsen "för många akvarium" som stoppar utan mest att vi inte har plats att ha dem snyggt uppställda. Hade jag det hade jag nog (nästan) kunnat få ha hur många som helst, om jag skötte alla själv vill säga. Du vet, skönhet över funktion regerar (tydligen).

                Gissa om jag vill ha hus? Gissa om jag vill ha en källare? Gissa om jag vill... :P
                Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                Amor vincit omnia

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #23
                  Jaaaa, det är mycket med burkarna som snurrar runt i bollen. Jag skulle kunna tänka mig en liten slick lokal att ha en del kar i - bara sticka dit, knäppa upp en öl och lufsa omkring där och dona... hmmmm....

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #24
                    Du kanske kan ha cykelkorgen som en ölkylare i ett kylt saltvattenkar då?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #25
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Du kanske kan ha cykelkorgen som en ölkylare i ett kylt saltvattenkar då?
                      Japp, då blir det hela tiden små nya ölburkar som gupp(y)ar omkring i baljan - dessa får växa till sig i både storlek och styrka.
                      Vilken affärsidé!
                      "MaxB:s Bukvatten utan sot. Kolfiltrerad bäska, bryggt på Mangrovefierat svartvatten med naturligt förekommande Cyano och tillsatta Kardinal-kryddor - ölen som ger ett Ancistrus-sug och har ett otvivelaktigt Ocellatus-bett - en rent Gracilis-förnäm smak med en mjuk efterklang av Rosentetra!"

                      Tänk detta med en skål Ankmat och en söt-sur, krämig Marlieridipp till!
                      Efteråt en kopp Transcriptus-extra-blended kaffe med en sexa Corydoras och Troffé-choklad.

                      Jag börjar brygga nu tror jag...

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #26
                        Jag förstår inte varför våra inlägg alltid blir så här konstiga och spårar fullständigt ur?
                        Men jag kan ta en pint of blackwater med flamberad Chrystal red till....
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • ize
                          • May 2004
                          • 612

                          #27
                          *lol* men nu blev jag hungrig..
                          Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                          Amor vincit omnia

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #28
                            Ursprungligen postat av ize
                            *lol* men nu blev jag hungrig..

                            Javisst låter det gott! Jag kom på att MaxB:s Bukvatten-öl skulle kunna tappas upp på Tetra-Pack...

                            Kommentar

                            • ize
                              • May 2004
                              • 612

                              #29
                              Hahahahaha! I'll be the first in line to buy!

                              Och appropå topic så "råkade" jag gå förbi Herkules igår och "råkade" likaså inhandla ett Eden 105 tillsammans med 2 Jäger doppisar. När jag väl var hemma så insåg jag att med ovanstående saker och sjukhusakvariet som stod tomt så kan jag ju sätta upp ett kar till . Heureka! Min guppy"avel" är räddad. (dessutom fanns det en och annan halfblack snakeskinhona på Herkules numera, kors i taket! Synd bara att i stort sett alla hade flaggfenor..) .. åsså måste jag köpa en ramp till tror jag.. Vilka lyxbekymmer

                              Funderar bara på en sak.. Vad tror ni om att dela in karet i 3 delar mha myggnät nu innan jag fyller upp det? Så kan man ha honor, hannar
                              och yngel i olika delar av karet utan att behöva ha reningsmöjlighet i mer än en del?

                              Undras bara vad sambon kommer säga
                              Senast redigerad av ize; 15 February 2008, 14:48.
                              Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                              Amor vincit omnia

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                #30
                                Ursprungligen postat av ize
                                Undras bara vad sambon kommer säga
                                Fråga inte
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...