Äter guppys yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

    #16
    Hehe, jag behöver inte oroa mig för att dem inte hittar gömställen, dem lyckades iaf unkomma en mal genom att störtdyka ner i gruset och simma vid min babomba växt xD
    112L växt/sällskapsakvarium

    Kommentar

    • AnnLo
      • October 2007
      • 40

      #17
      Ni har skrivit om guldfärgade/gula yngel och vanliga grå guppy yngel, vad är skillnaden på de förutom färgen? (Idiotisk fråga, men frågar man inget får man inget veta )

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #18
        Ursprungligen postat av AnnLo
        Ni har skrivit om guldfärgade/gula yngel och vanliga grå guppy yngel, vad är skillnaden på de förutom färgen? (Idiotisk fråga, men frågar man inget får man inget veta )
        Man kan förenklat säga att guldfärgen kommer sig av en brist i pigmetet, det saknas en eller flera färger, och då får det gula mer genomslag, alltså det samma som vid albinism (vit med röda ögon), beroende på vilken färg som saknas så kallas detta för olika saker som jag tyvärr inte kan namnet på, xantorism är en färgbrist, men vilken färg som saknas/träder fram då vet jag inte, kanske att det är just guldfärgen, någon som vet?
        Sedan finns det flera "mellanformer", så som "blond" (något cremefärgad, men inte helt gul) eller en hoper andra som jag inte kommer på nu.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • AnnLo
          • October 2007
          • 40

          #19
          Ursprungligen postat av tummen
          Man kan förenklat säga att guldfärgen kommer sig av en brist i pigmetet, det saknas en eller flera färger, och då får det gula mer genomslag, alltså det samma som vid albinism (vit med röda ögon), beroende på vilken färg som saknas så kallas detta för olika saker som jag tyvärr inte kan namnet på, xantorism är en färgbrist, men vilken färg som saknas/träder fram då vet jag inte, kanske att det är just guldfärgen, någon som vet?
          Sedan finns det flera "mellanformer", så som "blond" (något cremefärgad, men inte helt gul) eller en hoper andra som jag inte kommer på nu.

          Det ligger till på det viset alltså. Då är jag inte själv med nedsatt pigment i denna lägenhetet med andra ord, känner mig lättad Fast ynglena tål säkert den gula lampan mer än mig, tråkigt men sjukt sant.

          Jag har ett möjligen två yngel som är gulaktiga, jag har haft bra koll så det inte slunkit ner i någon mage hos mina glupska sötisar . SKa bli intressant att se vad det blir för färg till slut på de, dröjer ju ett tag till, det är väl två veckor snart nu.

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #20
            Ursprungligen postat av AnnLo
            Det ligger till på det viset alltså. Då är jag inte själv med nedsatt pigment i denna lägenhetet med andra ord, känner mig lättad Fast ynglena tål säkert den gula lampan mer än mig, tråkigt men sjukt sant.

            Jag har ett möjligen två yngel som är gulaktiga, jag har haft bra koll så det inte slunkit ner i någon mage hos mina glupska sötisar . SKa bli intressant att se vad det blir för färg till slut på de, dröjer ju ett tag till, det är väl två veckor snart nu.
            Är det blandade färger på föräldrarna så kan det bli vad som helst, minus svart skulle jag tro. Det är det som är spännande tycker jag.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • AnnLo
              • October 2007
              • 40

              #21
              Ursprungligen postat av tummen
              Är det blandade färger på föräldrarna så kan det bli vad som helst, minus svart skulle jag tro. Det är det som är spännande tycker jag.

              Om jag bara visste vem som var föräldrar så. Vet inte ens vilken hona som födde dessa och inte gången innan heller. Men någon av de tre är det ju i alla fall. Den som väntar på något gott som sagt. Lite svårt att se på honorna med, vilken som vart gravid osv, för det är lika stora allihopa och har så varit hela tiden.

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #22
                Ursprungligen postat av AnnLo
                Om jag bara visste vem som var föräldrar så. Vet inte ens vilken hona som födde dessa och inte gången innan heller. Men någon av de tre är det ju i alla fall. Den som väntar på något gott som sagt. Lite svårt att se på honorna med, vilken som vart gravid osv, för det är lika stora allihopa och har så varit hela tiden.
                ...och det är det som gör det så spännande......
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • Aquario
                  • October 2007
                  • 670

                  #23
                  Så om mamman är guldig kan ynglena bli det? xD
                  112L växt/sällskapsakvarium

                  Kommentar

                  • Janina
                    • November 2007
                    • 142

                    #24
                    Ursprungligen postat av Aquario
                    Hej! Jag undrar om jag kjan lägga ner mina yngel tillsammans med dem vuxna guppysarna utan att dem blir skadade.
                    om du har många växter så funkar det nog

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #25
                      Ursprungligen postat av Aquario
                      Så om mamman är guldig kan ynglena bli det? xD
                      ja, men kanske bara i varannan generation eftersom den vanliga gråa grundfärgen "överlagrar" den guldiga genetiskt sett. Men ibland så lyder inte generna så visst kan det dyka upp något/några guldiga yngel i varje kull också....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Aquario
                        • October 2007
                        • 670

                        #26
                        Ursprungligen postat av tummen
                        ja, men kanske bara i varannan generation eftersom den vanliga gråa grundfärgen "överlagrar" den guldiga genetiskt sett. Men ibland så lyder inte generna så visst kan det dyka upp något/några guldiga yngel i varje kull också....
                        Okej, då är det bara att vänta på färgresultaten
                        PS. Såg igår att min guppyhane hamnat i yngelkaret, så jag kollade om det var någe håll i nätet men icke, ^^.DS
                        112L växt/sällskapsakvarium

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #27
                          Ursprungligen postat av Aquario
                          Okej, då är det bara att vänta på färgresultaten
                          PS. Såg igår att min guppyhane hamnat i yngelkaret, så jag kollade om det var någe håll i nätet men icke, ^^.DS
                          De hoppar ganska bra.....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • Aquario
                            • October 2007
                            • 670

                            #28
                            Jo, det var väl det han gjorde men jag hade armen vid yngel"påsen" så jag borde kanske ha märkt honom.
                            Men jag kan å' andra sidan fått en bra hoppare, fiskagility nästa ^^
                            112L växt/sällskapsakvarium

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #29
                              Ursprungligen postat av Aquario
                              Jo, det var väl det han gjorde men jag hade armen vid yngel"påsen" så jag borde kanske ha märkt honom.
                              Men jag kan å' andra sidan fått en bra hoppare, fiskagility nästa ^^
                              Som akvarist blir man ständigt överraskad, och om man tror att man har koll så blir man snart överbevisad. Han kan ju ha hoppat i när du drog upp armen t.ex. men det lär vi aldrig få veta....
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              • Aquario
                                • October 2007
                                • 670

                                #30
                                Ursprungligen postat av tummen
                                Som akvarist blir man ständigt överraskad, och om man tror att man har koll så blir man snart överbevisad. Han kan ju ha hoppat i när du drog upp armen t.ex. men det lär vi aldrig få veta....
                                Ja det kan han ha gjort, jag vet iaf varför han hoppa. Han tycker nämligen väldigt mycket om att sno ynglenas special mat.
                                112L växt/sällskapsakvarium

                                Kommentar

                                Arbetssätt...