Kolla vad många levandefödare det finns....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #46
    Ursprungligen postat av Azur
    ...å nu har akvariebutiken i Arninge inne Neoheterandria elegans. Väldigt söta små fiskar.
    Är det den akvariebutiken som ligger vid köpcentret nära motorvägen vi pratar om? Kul hursomhelst att de "vågar" ta in lite ovanliga arter...
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #47
      Ursprungligen postat av tummen
      Är det den akvariebutiken som ligger vid köpcentret nära motorvägen vi pratar om? Kul hursomhelst att de "vågar" ta in lite ovanliga arter...
      Japp, det är den. Jag har fått intrycket att de har en ny och mer engagerad akvarieansvarig. De har inte så där jättemycket fisk, men ofta helt andra arter än vad nån annan zooaffär i området har.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #48
        Ursprungligen postat av Azur
        Japp, det är den. Jag har fått intrycket att de har en ny och mer engagerad akvarieansvarig. De har inte så där jättemycket fisk, men ofta helt andra arter än vad nån annan zooaffär i området har.
        Den ligger granne med barnbutiken eller hur? Det är flera år sedan jag var där, men det är kul att höra att de "ryckt upp sig" lite grann, och ju fler som får reda på det ju bättre, då höjs även nivån på sikt i fler butiker....kan man hoppas i alla fall.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #49
          Hur går det, är det någon som hittat något ovanligt någonstans på sistone?
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • M B
            • December 2007
            • 152

            #50
            Hans på Zoo-mässan hade inne rätt mycket olika vildformer av ungfödare när jag var nere i helgen. Det är ju nästan runt hörnet för dig tummen
            Mikael
            www.poecilia.org

            Kommentar

            • Whistler84
              • November 2007
              • 850

              #51
              Den här mollyn (Poecilia kykesis) var ju otroligt vacker: http://www.fishbase.org/images/species/Pokyk_m0.jpg

              Någon som har mer info om den? Svår att få tag på etc?

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #52
                Jag har aldrig sett just den arten, men den påminner ju mycket om vildformen av segelfensmolly (Poecilia latipinna)....

                ...och vildforms-segelfenor går att få tag i (även om de kanske inte är lika vanliga som de helsvarta, helröda etc odlingsformerna).
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Guy Palm
                  • March 2002
                  • 5720

                  #53
                  Ursprungligen postat av Whistler84
                  Den här mollyn (Poecilia kykesis) var ju otroligt vacker: http://www.fishbase.org/images/species/Pokyk_m0.jpg

                  Någon som har mer info om den? Svår att få tag på etc?
                  Finns inte någon registrerad hos Poecilia Scandinavia, vildform av Poecilia velifera, som också är snarlik kan man nog hitta
                  Poecilia velifera, Sail-fin molly, , Poeciliids, aquarium , maturity

                  Guy
                  ,Poecilia,SKS,GOC,

                  Kommentar

                  • Dreama

                    • November 2007
                    • 286

                    #54
                    Finns arterna som nämns i ämnet hos någon av Zooaffärerna i Göteborgsområdet ?

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #55
                      Ursprungligen postat av tummen
                      TRÅKIGT med sjukdomar/parasiter...hoppas du blir av med det.
                      Jag önskar jag hade liiite närmre till Stockholm, visserligen har jag släkt där, men det tajmar oftast väldigt dåligt med affärernas öppetttider när jag är uppe...
                      Nu är jag fri från parasiter... Jag såg världens vackraste svärdbärare i Farsta i veckan.. Åhh... heltgula och med starkt oranga fenor... men de blir för stora i mitt kar... nu kryllar det av smått i karet eftersom många stora dött av..

                      Var till Akvarielagret en vända också i veckan men jag tyckte inte att de hade något speciellt.. Hittade inte ens mina vackra korallplaty där.. Den sorten som finns överallt nu är liten och uppnäst, en del t om ljusröda... Blää..
                      Men jag köpte 10 nya små neontetror, så himla små och söta... inte större än mina en månads guppyyngel... De gamla dog ju av medicineringen..
                      Får se om jag hittar några utav de gula playn och de verkar må bra så blir det kanske några sådana...

                      Måste berätta ett lustigt fenomen.. Nu blir mina Odlade endlers allt mindre precis som jag har läst att de blir om man inte parar in mer guppy men däremot är det inte alla som har återgått till den ursprungliga färgsättningen och inte heller formen på stjärten.. Dessutom har det börjat att dyka upp honor med färgade stjärtar.. Det fanns inte tidigare...
                      Jag förstår allt mer tjusningen med att avla på guppy... Man vet aldrig vad man får.. Jag ska kika på honorna idag och se om jag ser något... Kanske en hane också.. Kan bli spännande att se vad som händer då... Nu ska vi åka!!!
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • Koi-fantast
                        • October 2007
                        • 193

                        #56
                        Jag kom ihåg den här gamla tråden och googla efter "levandefödare förening" och fick fram den här länken. http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=944068
                        Matsvin har säkert mer kunskap i detta ämne för den som är intresserad. Mvh Matti
                        Ibland förändras min åsikt http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1728683 http://www.ciklid.se http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #57
                          Ursprungligen postat av Katharina
                          Nu är jag fri från parasiter... Jag såg världens vackraste svärdbärare i Farsta i veckan.. Åhh... heltgula och med starkt oranga fenor... men de blir för stora i mitt kar... nu kryllar det av smått i karet eftersom många stora dött av..

                          Var till Akvarielagret en vända också i veckan men jag tyckte inte att de hade något speciellt.. Hittade inte ens mina vackra korallplaty där.. Den sorten som finns överallt nu är liten och uppnäst, en del t om ljusröda... Blää..
                          Men jag köpte 10 nya små neontetror, så himla små och söta... inte större än mina en månads guppyyngel... De gamla dog ju av medicineringen..
                          Får se om jag hittar några utav de gula playn och de verkar må bra så blir det kanske några sådana...

                          Måste berätta ett lustigt fenomen.. Nu blir mina Odlade endlers allt mindre precis som jag har läst att de blir om man inte parar in mer guppy men däremot är det inte alla som har återgått till den ursprungliga färgsättningen och inte heller formen på stjärten.. Dessutom har det börjat att dyka upp honor med färgade stjärtar.. Det fanns inte tidigare...
                          Jag förstår allt mer tjusningen med att avla på guppy... Man vet aldrig vad man får.. Jag ska kika på honorna idag och se om jag ser något... Kanske en hane också.. Kan bli spännande att se vad som händer då... Nu ska vi åka!!!
                          Angående dina guppy så blir det oftast så att du aldrig riktigt kommer tillbaka till ursprunget om du en gång korsat Endlers med vanliga guppy, vilket du nu ser, men som du också säger så är det kul att se vad det blir av det.
                          Om man kan väldigt mycket om guppygenetik så kan man däremot ganska säkert se vad resultatet av en korsning blir, men även då kan det dyka upp avvikande individer....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #58
                            Är det någon som hittat nå´t spännande?

                            Guy! Hur går det med dina små snyggingar?
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • M B
                              • December 2007
                              • 152

                              #59
                              Ursprungligen postat av BengtO
                              Senast jag var hos Södermalmsakvarieaffär hade han C.lateralis, X.pygmeus, X.helleri Belize (jättesnygga), G.metallicus, P.intermedia och tre vildformer av guppy

                              Han har fortfarande de arterna plus Priapella intermedia och Poecilia caucana om det är någon som gillar det här med naturformer
                              Mikael
                              www.poecilia.org

                              Kommentar

                              • thues
                                • May 2006
                                • 219

                                #60
                                Spännende tråd. Jeg kan ikke dy mig - når Erik Rune beretter, at Goodeider er äkte levendefödende har han faktisk noget ret. Goodeider adskiller sig fra Poeciliider (som er den familje, de fleste arter nævnt i denne tråd hører til) ved, at ungerne udvikler sig videre inde i hunnen efter, at äggene er kläkket.. Via en form for navlestreng er de forbundet med en form for moderkage - og hos nästen alle de levendefödende arterne födes ungerne derfor også med navlestreng (trophotaenium). Den er forbundet via gattet til moderkagen. Hos Poeciliiderne kläkker ägget typisk ved födslen, og det ser således ud som, de föder levende unger (men der er unndantag). Derfor kaldes Goodeiderne äkte levendefödere, men det gør ikke til mer äkte fisk end andre ;-)
                                Tidligere i denne tråd er der også én (ursakta - jeg husker ikke nnavnet), der nævner, at der findes arter i familjen Poeciliida, der lägger äg og ikke er levendefödende (på baggrund av oversikten i fishbase.org). Det er korrekt - det samme gælder Goodeiderne, hvor der er en underfamilie med fire arter, som er æglæggende. Den største underfamilie Goodeinae föder dog alle levende unger (omtrent 40 arter - herunder Characodon lateralis och Xenotoca eiseni). Mere kan läses på www.goodeids.com , www.goodeiden.de eller www.poecilia.org

                                Generelt tror jeg ikke - hverken i Sverige eller Danmark - at ovanlige naturformer av levendefödende fisk er nemme at finde i affärer (med undantag). Det er jo blandt andet derfor, vi har Poecilia Scandinavia - www.poecilia.org . Med hensyn til afstande - vi har haft arrangementer med deltagere fra både USA og Mexico, men jeg erkender gerne, at det selvsagt er en fråga om både tid og ekonomi for denn enkelte - for alle vores medlemmer och for andre, også når der er arrangementer andre steder - England, Mexico, Holland med flere - hvor nogle af vores medlemmer har været med (og kan berette om) - og alle vores arrangementer foregår heller ikke kun i Danmark, selv om det p.t. nok mestendels er Norge och Danmark. Det vil vi dog over tid gerne forsøge at ändre..
                                Ordförende for Poecilia Scandinavia - en skandinavisk forening for naturformer af ungefødere...
                                http://www.poecilia.org
                                ---
                                - Den, der spørger, er kun dum én gang -
                                den, der ikke spørger, er dum hele livet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...