Kolla vad många levandefödare det finns....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #31
    Ursprungligen postat av BengtO
    Senast jag var hos Södermalmsakvarieaffär hade han C.lateralis, X.pygmeus, X.helleri Belize (jättesnygga), G.metallicus, P.intermedia och tre vildformer av guppy
    Men när jag var i Stockholm senast hade han stängt! Typiskt att man inte bor närmre.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #32
      Ursprungligen postat av Guy Palm
      Har hämtat 3 par av Characodon lateralis, en lite udda ungfödare
      http://www.goodeiden.de/html/lateralis1.html
      Hur går det med dem nu?
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #33
        Kan tipsa om att akvariebutiken i Arninge (nära Täby, norr om stockholm) har inne vildfångade Poecilia caucana, en ovanlig molly från Colombia.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Pito
          • November 2005
          • 70

          #34
          finns även neoheterandria elegans i arninge, ovanlig liten levandefödare.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #35
            Där ser man - den missade jag. Det var nog inte riktigt min dag, jag lyckades blanda ihop Poecilia caucana med Poecilia gillii, och missade den där helt och hållet...

            Jag fick lite intrycket att Arninges akvarieansvarige var intresserad av lite ovanligare arter - de hade tillochmed någon viktoria-ciklid inne - så jag får nog åka förbi och kolla där lite oftare.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              • April 2002
              • 1103

              #36
              Ursprungligen postat av tummen
              Puttar upp denna tråd för att få veta om någon fått tag i nå´t kul på sistone????
              Jag köpte en grupp X. milleri i på MAFs tysklandsresa för en månad sedan. Det är en liten svärdbärarart som blir 3-5 cm.
              Malmö Akvarieförening
              no hope, no harm, just another false alarm

              Kommentar

              • Vandal
                • January 2006
                • 1655

                #37
                nu har jag äntligen fått en bunt yngel på mina metalltandkarpar... får hoppas att de vill växa fort... tidigare har alla yngel blivit uppkäkade av föräldrarna, men nu verkar det funka bättre i en 375a med massa javamossa...

                får ta mig en sväng upp te sthlm snart och spana efter lite kul levandefödare... visserligen hägrar danmark mer i det avseendet och jag ångrar att jag inte köpte de där Belonesoxen jag såg på poppi dyrecenter i våras... får hoppas att de går få tag i i göteborgstrakten snart...
                over and out /Petter
                Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #38
                  Ursprungligen postat av Vandal
                  nu har jag äntligen fått en bunt yngel på mina metalltandkarpar... får hoppas att de vill växa fort... tidigare har alla yngel blivit uppkäkade av föräldrarna, men nu verkar det funka bättre i en 375a med massa javamossa...

                  får ta mig en sväng upp te sthlm snart och spana efter lite kul levandefödare... visserligen hägrar danmark mer i det avseendet och jag ångrar att jag inte köpte de där Belonesoxen jag såg på poppi dyrecenter i våras... får hoppas att de går få tag i i göteborgstrakten snart...
                  Stort akvarium och mycket gömställen är nog modellen, lycka till.
                  Sedan så kommer ju auktionen i GBG snart också....Åled´s i Halmstad/Åled har mycket kul inne ibland. Så du behöver nog inte åka till storstaden bara för att få tag i levandefödare...
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Guy Palm
                    • March 2002
                    • 5720

                    #39
                    Ursprungligen postat av tummen
                    Hur går det med dem nu?
                    De är fortfarande små, förhoppningsvis kommer de senare att få flytta till ett artakvarium. Skall byta ut mitt nuvarande 200-liters akvarium mot ett mindre Juvel Trigon 190 som bara kommer innehålla ungfödare och corys
                    Guy
                    ,Poecilia,SKS,GOC,

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #40
                      Ursprungligen postat av Guy Palm
                      De är fortfarande små, förhoppningsvis kommer de senare att få flytta till ett artakvarium. Skall byta ut mitt nuvarande 200-liters akvarium mot ett mindre Juvel Trigon 190 som bara kommer innehålla ungfödare och corys
                      Drar du bara ner på storleken eller även antalet akvarier? Kommer tyvärr inte ihåg hur många kar du har....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #41
                        Ursprungligen postat av BengtO
                        Senast jag var hos Södermalmsakvarieaffär hade han C.lateralis, X.pygmeus, X.helleri Belize (jättesnygga), G.metallicus, P.intermedia och tre vildformer av guppy
                        Ops... Jag missade att jag hade fått svar på min fråga om pygmeus... Tack.. Jag brukar åka in till Janne ibland.. Då ska jag be honom att visa dem för mig...

                        Tur för mig så hade jag inte hunnit att köpa någon mer fisk eftersom jag fick Camallanus och har öst i en massa medicin och sabbat hela balansen i karet... Just nu är det inte läge, jag har en dos kvar att ge.. Men sedan ska jag låna en ficklampa av Janne och gå runt och kika lite..
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #42
                          Ursprungligen postat av Katharina
                          Ops... Jag missade att jag hade fått svar på min fråga om pygmeus... Tack.. Jag brukar åka in till Janne ibland.. Då ska jag be honom att visa dem för mig...

                          Tur för mig så hade jag inte hunnit att köpa någon mer fisk eftersom jag fick Camallanus och har öst i en massa medicin och sabbat hela balansen i karet... Just nu är det inte läge, jag har en dos kvar att ge.. Men sedan ska jag låna en ficklampa av Janne och gå runt och kika lite..
                          TRÅKIGT med sjukdomar/parasiter...hoppas du blir av med det.
                          Jag önskar jag hade liiite närmre till Stockholm, visserligen har jag släkt där, men det tajmar oftast väldigt dåligt med affärernas öppetttider när jag är uppe...
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #43
                            Akvarielagret hade inne en hel räcka (4-5 arter) ovanliga levandefödare idag - Girardinus metallicus (som jag nog måste skaffa nån dag), Alfaro cultratus, ett antal (vf?) Xiphophorus med Maya-inspirerade namn jag inte kommer ihåg...

                            Plus fyrögonfiskarna.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #44
                              Ursprungligen postat av Azur
                              Akvarielagret hade inne en hel räcka (4-5 arter) ovanliga levandefödare idag - Girardinus metallicus (som jag nog måste skaffa nån dag), Alfaro cultratus, ett antal (vf?) Xiphophorus med Maya-inspirerade namn jag inte kommer ihåg...

                              Plus fyrögonfiskarna.
                              KUL! Jag tror att det finns några medlemmar i POECILIA som levererar dit ibland, plus att de ju förståss importerar själva också....
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              • Azur
                                • March 2003
                                • 12946

                                #45
                                ...å nu har akvariebutiken i Arninge inne Neoheterandria elegans. Väldigt söta små fiskar.
                                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...