Guppy Uppfödning.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NattDimma
    • November 2006
    • 211

    #16
    Ursprungligen postat av Aircut64
    Förresten...Sökte dessa svar för jag ska köpa Guppys imorgon kanske nemligen! Ska ha dom i en stor Balja i balkongen
    Varför ska du inte ha dom i ett akvarium???

    Kommentar

    • NattDimma
      • November 2006
      • 211

      #17
      Behöver lite hjälp nu igen, :P
      Va in på djuraffären idag och såg n¨gra helt underbara Guppyhanar, Sun Ray hete sorten, eller ja det stog iaf så på karet de va i. Men man vet ju aldrig med djuraff'rer, hursom hellst så va de skit snygga och jag vill gärna odla lite på en av de hanarna. Så jag ska försöka få tag i en ung hono som inte gått med några hanar tidigare och släppa ihop dem i ett eget litet kar, insektlåda komemr det antagligen bli. Fick svar att de klarar sig i en sån ett litet tag och att det inte behövs så lng tid för honan att bli dräktig,
      Men så så undrar jag också om jag sedan kan ha yngelen på tillväxt där i, utan någon pump o så, räcker det med vattenbyten ofta? och sedan när jag vill para en speciell hane med en speciell hona igen, kan jag lägga ner dem tillsammans med ynglen då i några dagar eller blir mina yngel middag då??

      Väldigt tacksam för svar, Mvh/ Emmilie

      Kommentar

      • Ajdin
        • August 2007
        • 37

        #18
        Du behöver oftast alltid pump/filter av något slag samma sak med värmen. Sen så gäller det små täta vatten byten.Middag totalt =)
        Tidigare känd som: Platy5

        Kommentar

        • NattDimma
          • November 2006
          • 211

          #19
          Ursprungligen postat av Ajdin
          Du behöver oftast alltid pump/filter av något slag samma sak med värmen. Sen så gäller det små täta vatten byten.Middag totalt =)
          Jo jag misstänkte nästan det. Då får jag väl ta o skaffa ett lite mindre kar då som jag kan ha som min lilla "barnkammare"
          Jag misstänkte det också att det skulle bli så att dom skulle bli middag.
          Då får jag väl helt enkelt vänta tills ynglen är tillräckligt stora för att kunna flyttas ut till sina respektive kar innan jag låter två nya para sig med varandra,

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #20
            Ursprungligen postat av Nå_Nirvana_Nu
            Har läst här nånstans att en hona kan yngla 3 gånger på en befruktning. Om din hona ynglar kan det ev. bero på detta fenomen.

            Mvh NNN
            Jag tror nog att hon kan lagra betydligt mer spermier än så....vid varje parning för hanen över ett spermiepaket, och har de gått i samma akvarium länge så blir det många paket som hon bär på.... Jag har ju inte testat själv förståss, men det vore kul att veta hur många kullar honan kan föda på raken utan att bli befruktad på nytt, hur länge "håller" paketen?
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • NattDimma
              • November 2006
              • 211

              #21
              Nu är det nya planer pågång här.
              Det kommer bli ett 100 liters kar till Guppysarna, som dom kommer få dela med lite Corysar och kanske botia striata om inte 100 liter är för litet för den fisken?
              Vad för mal lämpar sig att ha i ett 100 liters kar??

              Tack på förhand
              Mvh/ Emmilie

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #22
                Ursprungligen postat av NattDimma
                Nu är det nya planer pågång här.
                Det kommer bli ett 100 liters kar till Guppysarna, som dom kommer få dela med lite Corysar och kanske botia striata om inte 100 liter är för litet för den fisken?
                Vad för mal lämpar sig att ha i ett 100 liters kar??

                Tack på förhand
                Mvh/ Emmilie
                Skippa antingen botiorna eller corydorasarna, de kan bråka en del, och då är det oftast corysarna som drar det kortaste strået. Själv föredrar jag Corys´men smaken är ju olika. Annars verkar planerna suveräna....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • NattDimma
                  • November 2006
                  • 211

                  #23
                  Ursprungligen postat av tummen
                  Skippa antingen botiorna eller corydorasarna, de kan bråka en del, och då är det oftast corysarna som drar det kortaste strået. Själv föredrar jag Corys´men smaken är ju olika. Annars verkar planerna suveräna....
                  Hmm okej,men jag har dem tillsammans nu och det funkar, det är inget bråk?
                  Det står ju att Corysar är stimfiskar och ska hållas minst 6 stycken, kan jag ha 3 Corydoras Paleatus och 3 Corydoras Panda tillsammans? Kommer de då stimma i ihop? Eller är det bäst att hålla sig till en och samma sort?

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #24
                    Ursprungligen postat av NattDimma
                    Hmm okej,men jag har dem tillsammans nu och det funkar, det är inget bråk?
                    Det står ju att Corysar är stimfiskar och ska hållas minst 6 stycken, kan jag ha 3 Corydoras Paleatus och 3 Corydoras Panda tillsammans? Kommer de då stimma i ihop? Eller är det bäst att hålla sig till en och samma sort?
                    Jag hade praktbotior tillsamans med pansarmalar, och då bet botiorna på pansarmalarnas nos, några dog till och med...men det KAN ju skilja mellan olika botiaarter.

                    Du kan blanda flera olika pansarmalar, de stimmar oftast bra ihop, men jag tycker att det oftast är snyggare med flera av en art, istället för att man köper en av varje art. Däremot skulle du kunna ha 2 grupper med 3-5 individer av varje art. Mina erfarenheter av C.panda är att de kan vara lite känsliga. Satsa på arter som blir ungefär lika stora... C.paleatus och C.aeneus till exempel. C.aeneus finns i flera flashiga färgvarianter, en är kraftigt svart/guldfärgad. En annan kallas ibland "C.redstripe" eller "C.goldstripe", men dessa två kan vara egna arter också, men det spelar ju mindre roll för dig...lycka till.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • NattDimma
                      • November 2006
                      • 211

                      #25
                      Ursprungligen postat av tummen
                      Jag hade praktbotior tillsamans med pansarmalar, och då bet botiorna på pansarmalarnas nos, några dog till och med...men det KAN ju skilja mellan olika botiaarter.

                      Du kan blanda flera olika pansarmalar, de stimmar oftast bra ihop, men jag tycker att det oftast är snyggare med flera av en art, istället för att man köper en av varje art. Däremot skulle du kunna ha 2 grupper med 3-5 individer av varje art. Mina erfarenheter av C.panda är att de kan vara lite känsliga. Satsa på arter som blir ungefär lika stora... C.paleatus och C.aeneus till exempel. C.aeneus finns i flera flashiga färgvarianter, en är kraftigt svart/guldfärgad. En annan kallas ibland "C.redstripe" eller "C.goldstripe", men dessa två kan vara egna arter också, men det spelar ju mindre roll för dig...lycka till.
                      Ojdå det låter ju inte alls så bra. Jag har Botia Striata. Och den är snäll mot min Cory iaf.
                      Jaha okej ja det kan ju vara ett alternativ att göra så. Det ska jag fundera lite på. Tack för tipset.

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #26
                        PS: det finns gröna C.aeneus också.....

                        Här är flera kul bilder med många färgvarianter:


                        Ds.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • NattDimma
                          • November 2006
                          • 211

                          #27
                          Oj dom var väldigt fina allihopa, tycker det är en väldigt söt fick överlag Corydoras. Dom ser så söta ut på nått sätt
                          Men är inte de där färgsorterna ovanliga??
                          Tror inte det finns att få tag på här i närheten av där jag bor, i alla fall inte i min stad, kanske om jag åker i väg till en annan närliggande lite störr stad.
                          Hade ändå tänkt att göra det och kolla utbudet av fiskar där, eller är det bättre om alla fiskar kommer från samma affär, det kan väl inte ha någon betydelse?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...