Guppy Uppfödning.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NattDimma
    • November 2006
    • 211

    Guppy Uppfödning.

    Jag har ett två olika akvarium ett som varit i gång i snart 2 år och ett som inte har startats upp än. men i det som är igång har jag 2 guppysar 1 hane och 1 hona, ska skaffa fler snart.
    Och funderar på att försöka födaupp lite guppys själv, vad är jag bör tänka på då.
    Alltså inte som jag ska sälja o så, bara kul för mej själv hemma.
    Måste man ha ett yngelakvarium då för bästa chans till överlevnad kanske, och så tänkte jag kan man ha dem i en sån här stor insektsbur eller vad man ska kalla det, sånna som finns att köpa på djuraffären.Klarar dom sig i en sån utan pump??

    Och sen om jag vill att en speciell hane och hona ska få yngel tillsammans hur ska jag göra då? Sätta dom i en sån där insektsbur i några dagar??

    Jätte tacksam för svar,
    Mvh/ Emmilie
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Du behöver inte ha en yngelkasse till dina guppy, då de dels inte är några jättestora yngelrövare, och dels får du sållat direkt så det blir de starka som överlever. Men det förutsätter att du inte har någon annan fisk som gillar att äta yngel såsom tetror och ciklider.
    Om du ska ha en speciell hona och hanne tillsammans måste du få tag i en hona som inte är befruktad då honorna efter befruktning sparar på sig och kan få ett flertal kullar efter det utan någon hanne är närvarande.
    Det bästa är att ha ett gäng yngel som du separerar från varandra könsmässigt så snart man kan skilja dem åt. Man får vara väldigt observant för om det finns en enda hanne så kommer dina honor snart att bli tjocka allihop.
    Sedan släpper du ihop dessa båda som du vill ha yngel av i ett eget kar och kärlek kommer att uppstå.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • lmo
      • June 2007
      • 189

      #3
      Vet inte om det är så mycket kärlek, mina honor verkar mest besvärade av hanarna, men man kan ju alltid hoppas att det är äkta kärlek

      Har en hona som just nu håller på att ynglar av sig har fått 6 st och fler lär det bli så tjock som hon är

      Lycka till med uppfödningen
      mvh
      LMO
      Min Zoon

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Nej kärlek kan jag hålla med om att det inte är, men visst lät det bra?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • imp
          • December 2002
          • 30

          #5
          min guppy hona som fick nu sist 'r en glupsk fisk hon äter allt så henne måste jag ta ur yngel karet direkt och kan inte ha några yngel i närheten av henne

          Kommentar

          • NattDimma
            • November 2006
            • 211

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Du behöver inte ha en yngelkasse till dina guppy, då de dels inte är några jättestora yngelrövare, och dels får du sållat direkt så det blir de starka som överlever. Men det förutsätter att du inte har någon annan fisk som gillar att äta yngel såsom tetror och ciklider.
            Om du ska ha en speciell hona och hanne tillsammans måste du få tag i en hona som inte är befruktad då honorna efter befruktning sparar på sig och kan få ett flertal kullar efter det utan någon hanne är närvarande.
            Det bästa är att ha ett gäng yngel som du separerar från varandra könsmässigt så snart man kan skilja dem åt. Man får vara väldigt observant för om det finns en enda hanne så kommer dina honor snart att bli tjocka allihop.
            Sedan släpper du ihop dessa båda som du vill ha yngel av i ett eget kar och kärlek kommer att uppstå.
            Ah okej det låter bra.
            Just nu har jag tetror i det akvariumet som jag har guppyn i, men dom ska jag flytta över till mitt andra akvarium så fort jag har satt igång det och låtit det stå ett par dagar.
            Men när jag ska släppa i hop honan och hanen i ett annat akvarium, kan jag ha dom i en sån där insekts "låda" då, utan pump??

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ja det går bra för ett kort tag, men det brukar inte behövas längre tid än så.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Nej kärlek kan jag hålla med om att det inte är, men visst lät det bra?
                Det LÅTER BRA, men i själva verket är det väl mest "köttslig-förening-pang på rödbetan-befruktning" det är frågan om, och honorna har inte mycket att säga till om, om man nu skall prata klarspråk....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av NattDimma
                  Ah okej det låter bra.
                  Just nu har jag tetror i det akvariumet som jag har guppyn i, men dom ska jag flytta över till mitt andra akvarium så fort jag har satt igång det och låtit det stå ett par dagar.
                  Men när jag ska släppa i hop honan och hanen i ett annat akvarium, kan jag ha dom i en sån där insekts "låda" då, utan pump??
                  Det blir bättre med ett separat akvarium. Men om du tänker hålla många varianter/linjer igång krävs det många akvarier, och du kommer gång på gång få välja och välja bort olika varianter för att utrymmet är begränsat...Man KAN också schansa; nya spermier "överlagrar" äldre:om du sätter ihop de lyckliga tu så är det en schysst sannolikhet att de FLESTA (KANSKE ALLA???) ynglen är avkomma av just de två, men det finns inga garantier. Bäst är i så fall att sätta ihop dem då hon just ynglat, låt henne gå ensan 2-3 dagar för att äta upp sig, och sedan kan du släppa dit hanen.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • NattDimma
                    • November 2006
                    • 211

                    #10
                    Ursprungligen postat av tummen
                    Det blir bättre med ett separat akvarium. Men om du tänker hålla många varianter/linjer igång krävs det många akvarier, och du kommer gång på gång få välja och välja bort olika varianter för att utrymmet är begränsat...Man KAN också schansa; nya spermier "överlagrar" äldre:om du sätter ihop de lyckliga tu så är det en schysst sannolikhet att de FLESTA (KANSKE ALLA???) ynglen är avkomma av just de två, men det finns inga garantier. Bäst är i så fall att sätta ihop dem då hon just ynglat, låt henne gå ensan 2-3 dagar för att äta upp sig, och sedan kan du släppa dit hanen.
                    Ja okej,jag har inte tänkt att odla massavis med olika verianter, bara några stycken, och det ska inte vara så himla över seriöst utan mest lite skoj bara.
                    För jag komemr nog inte ha plats för så många akvarium i min tvåa som jag ska dela med min pojkvän. Och han är nog inte så pigg på att ha massavis med akvarier överallt,hahaah:P

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ursprungligen postat av NattDimma
                      Och han är nog inte så pigg på att ha massavis med akvarier överallt,hahaah:P
                      Det kan du göra något åt om han gnäller, byt gobbe!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • NattDimma
                        • November 2006
                        • 211

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Det kan du göra något åt om han gnäller, byt gobbe!
                        hahah nej det skulle jag väl inte göra heller. Då har jag hellre mindre akvarier.

                        Men till min fråga, kan jag ha en hona och en hane i en insekts låda i några dagar så dom får para sig, och sen ha yngel där i tills dom växt till sig så dom kan vara med dom vuxna i det stora karet.
                        Förresten kom jag på att jag har ju en pansar mal och en botia där i också, botian är en sån där brunrandig som äter snäckor, inte en sån där stor randig utan en liten,dom komemr väl inte äta upp mina gypps barn sen när dom flyttar över till det stora karet??
                        Jo en sak till, kan jag ha två botior i mitt 50 liters kar eller blir det för litet??
                        Ska även köpa en till pansar mal då min ena har försvunit,antagligen har dne dött och blivit uppäten innan jag han se att den va död. så jag har bara en kvar nu.

                        Kommentar

                        • Nå_Nirvana_Nu
                          • June 2007
                          • 702

                          #13
                          Har läst här nånstans att en hona kan yngla 3 gånger på en befruktning. Om din hona ynglar kan det ev. bero på detta fenomen.

                          Mvh NNN

                          Kommentar

                          • Aircut64
                            • July 2007
                            • 1207

                            #14
                            Förresten...Sökte dessa svar för jag ska köpa Guppys imorgon kanske nemligen! Ska ha dom i en stor Balja i balkongen

                            Kommentar

                            • Ajdin
                              • August 2007
                              • 37

                              #15
                              Ursprungligen postat av Aircut64
                              Ska ha dom i en stor Balja i balkongen
                              Har dom värme? Cirkulation? osv.
                              Tidigare känd som: Platy5

                              Kommentar

                              Arbetssätt...