de bara dör och dör..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #16
    Men vi kanske har haft tur...

    Ursprungligen postat av gizmogirl
    jag har inte haft problem med mina levandefödare på flera år, det enda problemet skulle då vara att de ynglar av sig som sjutton .Visst finns det dåliga exemplar men börjar också tröttna på detta att man skyller på sönderavel så fort någon har problem med Guppy o platy.
    Fått tag i bra exemplar och lyckats att få precis den balansen som de behöver för att må bra... Visst kan det vara så att de som förlorar sina gör någonting fel men som sagt, jag har Odlade Endlers och de överlever allt medan min väninna har köpt hur många guppy som helst och vi startade våra kar samtidigt och sköter dem likadant i stort sett..
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • endymion
      • October 2006
      • 680

      #17
      Ursprungligen postat av EMarleene
      Jag håller på att bli galen. Jag har nu haft mitt akvarium med platy ett par veckor nu. Och alla vatten värden är helt som de ska (perfekta som de sa på djuraffären när vi var in och testade)

      Trots detta blir fisk efter fisk sjuk utan synliga problem och dör så småningom. Fenorna dras ihop och fisken simmar vid ytan eller på botten och gömmer sig bäst de kan. Sedan dör de efter ett tag.

      På djuraffären sa de för några dagar sedan att det antagligen var ett bakterieangrepp och att detta var vanligt. Rekommenderade oss att ha i jodfritt salt i vattnet och det har vi gjort. De som var sjuka när vi hade i slatet verkade piggna på sig ordentligt, men dog sedan i alla fall. En fisk kunde inte ens simma rakt innan saltet, men såg ganska normal ut efteråt, men dig se. De fortsätter bara att bli sjuka och dö. Nu har 2 nya blivit dåliga..

      Hur mycket salt ska man ha i 375 liter för att få bort sånt här? eller vad kan det annars vara för fel och hur gör man..

      Är ju inte helt sugen på att ha i medicin som tar bort baterierna heller eftersom detta även slår ut hela akvariet. Kanske är det det som måste till i alla fall, vad vet jag.
      Kan bara vara en sjukdom .... Costia. Bakterier .... skulle inte tro det. Så köp costiamedicin så blir du av med det rätt fort. Och det påverkar vanligtvis inte resten av akvariet

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #18
        STOPP OCH BELÄGG!!! detta är ju ett skolexempel på nitritförgiftning! fiskarna är på botten och ytan och så gör de när de får andningsproblem pga nitriten! även att de drar in fenor och är väldigt skygga och lättskrämda!

        Byt ca:20% vatten och överdosera med nitrivec och fortsätt dosera ntrivec i ett par veckor!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Ajdin
          • August 2007
          • 37

          #19
          Egentligen: 60% varranan dag och mata dom varranan dag. Och MASSOR av nitrivec eller ett preparat mot nitrit av något slag. Lycka till !!
          Tidigare känd som: Platy5

          Kommentar

          • endymion
            • October 2006
            • 680

            #20
            Ursprungligen postat av åheim
            STOPP OCH BELÄGG!!! detta är ju ett skolexempel på nitritförgiftning! fiskarna är på botten och ytan och så gör de när de får andningsproblem pga nitriten! även att de drar in fenor och är väldigt skygga och lättskrämda!

            Byt ca:20% vatten och överdosera med nitrivec och fortsätt dosera ntrivec i ett par veckor!
            Konstigt då att deras vattenvärden var perfekta...... nä det är ett skolexempel på costia, vanligtvis drabbar detta just ungfödare. Vill du vara säker ta en fisk och skrapa av lite från fenorna och lägg under microskop så ska man kunna se själva costian

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #21
              Ursprungligen postat av saltbiff
              Ehum,ja det var känsligt märker jag... Ja men jag tycker iallafall att det är märkligt att det BARA var guppy å platy som dog hos mig...ingen annan,inte mina supergamla kardinaltetror eller min gamla algätare..ingen annan..bara gyppy å platys som är odlade ganska hårt...kooonstigt! De bara smalnade av å dog.
              Gamla kardinaltetror och olika malar kan vara förvånansvärt långlivade, men guppy blir sällan äldre än ett, max två år. Problemen med levandefödare är oftast (alltid???) ägarrelaterade, inte avelsrelaterade. Detta kommer jag upprepa tills alla förstått det, eller jag själv ger upp andan....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #22
                Jag kommer aldrig att förstå det iaf....
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #23
                  Ursprungligen postat av Healena
                  Jag tror levandefödare numera är "svåra" fiskar.

                  Jag har platys tillsammans med fembandsbarber, och medans platysarna faller ifrån den ena efter den andra med olika symptom och med jämna mellanrum - simmar fembandsbarberna och malen runt helt obekymrat!!! Detta har pågått i över ett år..

                  Eftersom jag ej har problem med varken barberna eller malen borde ju det knappast vara p.g.a sjukdom eller kasst vatten....

                  Sönderavlade? Svaga? Vet ej....
                  Barberna och malen är mer långlivade än guppy...så enkelt är det, tyvärr, sedan drabbas de olika av olika sjukdomar, gyppy kan vara mer mottagliga för sjukdomar som barberna och malen klarar galant, samtidigt KAN det vara så att de egentliga bovarna är just dina gamla fiskar, de kan bära på bakterier/smittämnen utan att själv bli sjuka, men sedan när du kommer hem med nya guppy så blir de sjuka på direkten- det onda finns ju redan i akvariet...eller så var guppysarna sjuka i affären fast de såg friska ut, och sedan med stressen att byta miljö så blommade sjudomen ut när de kom hem till dig. Vilket som stämmer bäst i just ditt fall vet jag naturligtvis inte. Skyll inte på "sönderavlade" guppy bara....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #24
                    Ursprungligen postat av Katharina
                    Har jag och har inte förlorat en enda.. Köpta på Akvarielagret i Bromma i STHLM.. Man kanske kan forska var de köper ifrån så kanske din handlare kan beställa där också??? Generellt verkar de veta var de ska handla fisk från, tycker jag...
                    De verkar lite tåligare eller så har jag bara haft tur...

                    Jag tror absolut att de är sönderavlade, det man kan göra är att kolla var de kommer ifrån.. Svenska uppfödare är tydligen bäst eller t ex tyska medan asiatiska uppfödare många gånger inte bryr sig om mer än massproduktion så de kan generellt sett vara av sämre kvalité..

                    Jag själv lyckas alltid glömma dessa väsentliga frågor när jag står i affären och ser en söt fisk
                    Asiatiska odlare har också helt annan vattenkvalitet i sina odlingar, ofta lätt bräckt vatten, och om man då "plötsligt" sätter dessa fiskar i vårat svenska kranvatten så blir det problem, därtill kan man ju också lägga till den långa transporten till sverige från asien mm. Jag tror mig veta att Akvarielagret tar sin fisk från http://www.akvarietrivsel.se/ , en svensk proffsodlare i Hässelby, bara några tunnelbanestationer bort alltså.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • EMarleene
                      • July 2007
                      • 13

                      #25
                      Nitrit är det i alla fall inte. Det har jag kllat ytterligare en gång och det är omöjligt detta. Värdena på vattnet är fortfarande het perfekta så det jag har är någon sjukdom eller liknande.

                      Det där med costia har jag läst om. Men det verkar inte riktigt vara det heller om man läser till symptomen för den sjukdomen. Mina fiskar får egentligen bara ihopklibbade fenor, ser annars likadana ut. Blir lite slöa och hänger i hörnen innan de ligger på botten och bara andas lite. Sen dör de.
                      Costia verkar ju också ska botas med salt som jag har läst det, men det funkade inte riktigt. Det enda som hände med saltet var att de sjuka fiskarna piggnade till i några dagar innan de bara dog. Dessutom dog en del växter och alla nya små yngel försvann.

                      Får testa med ytterligare vattenbyten, några större än tidigare. Läste om en guppyuppfödare som hade haft problem med ihopklibbade fenor och han sa att det enda som hade hjälp honom var flera 95% vattenbyten under en period.
                      Senast redigerad av EMarleene; 13 August 2007, 12:36.

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #26
                        http://www.waterlife.co.uk/waterlife/disease.htm Du kan kolla på tex den här sidan om något verkar stämma bra på dina fiskar.

                        Lite off topic.
                        tummen: Akvarietrivsel har/har haft XXL-guppyhonor. Då är dom inte unga precis så köper man såna lever dom nog inte länge. Köparens fel att dom dör rätt snart, tror inte det.
                        Senast redigerad av eriahl; 13 August 2007, 12:45.
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • Loelle
                          • July 2007
                          • 623

                          #27
                          Ursprungligen postat av EMarleene
                          Jag håller på att bli galen. Jag har nu haft mitt akvarium med platy ett par veckor nu. Och alla vatten värden är helt som de ska (perfekta som de sa på djuraffären när vi var in och testade)

                          Trots detta blir fisk efter fisk sjuk utan synliga problem och dör så småningom. Fenorna dras ihop och fisken simmar vid ytan eller på botten och gömmer sig bäst de kan. Sedan dör de efter ett tag.

                          På djuraffären sa de för några dagar sedan att det antagligen var ett bakterieangrepp och att detta var vanligt. Rekommenderade oss att ha i jodfritt salt i vattnet och det har vi gjort. De som var sjuka när vi hade i slatet verkade piggna på sig ordentligt, men dog sedan i alla fall. En fisk kunde inte ens simma rakt innan saltet, men såg ganska normal ut efteråt, men dig se. De fortsätter bara att bli sjuka och dö. Nu har 2 nya blivit dåliga..

                          Hur mycket salt ska man ha i 375 liter för att få bort sånt här? eller vad kan det annars vara för fel och hur gör man..

                          Är ju inte helt sugen på att ha i medicin som tar bort baterierna heller eftersom detta även slår ut hela akvariet. Kanske är det det som måste till i alla fall, vad vet jag.
                          Har du kollat temperaturen? Flera av mina fiskar dog när det blev över 30 grader i karet.
                          Lelle
                          "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

                          Kommentar

                          • endymion
                            • October 2006
                            • 680

                            #28
                            Ursprungligen postat av EMarleene
                            Nitrit är det i alla fall inte. Det har jag kllat ytterligare en gång och det är omöjligt detta. Värdena på vattnet är fortfarande het perfekta så det jag har är någon sjukdom eller liknande.

                            Det där med costia har jag läst om. Men det verkar inte riktigt vara det heller om man läser till symptomen för den sjukdomen. Mina fiskar får egentligen bara ihopklibbade fenor, ser annars likadana ut. Blir lite slöa och hänger i hörnen innan de ligger på botten och bara andas lite. Sen dör de.
                            Costia verkar ju också ska botas med salt som jag har läst det, men det funkade inte riktigt. Det enda som hände med saltet var att de sjuka fiskarna piggnade till i några dagar innan de bara dog. Dessutom dog en del växter och alla nya små yngel försvann.

                            Får testa med ytterligare vattenbyten, några större än tidigare. Läste om en guppyuppfödare som hade haft problem med ihopklibbade fenor och han sa att det enda som hade hjälp honom var flera 95% vattenbyten under en period.
                            Jag tror ändå på costia, när jag sett costia på ungfödare är det precis som du beskrivit. Köp en riktig medicin det funkar oftast bäst. Frågar du mej så är det Waterlife:s mediciner som är bäst i 95 % av fallen. Så slipper du ha ihjäl växterna med salt. Sedan en sak till, visst den sjuka fisken kanske inte går att rädda men du räddar antagligen den fisken som inte sjuknat in än om du medicinerar. Costia är dessutom en stresssjukdom så du kanske förvärrar problemen genom att byta vatten.

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #29
                              Ursprungligen postat av endymion
                              Jag tror ändå på costia, när jag sett costia på ungfödare är det precis som du beskrivit. Köp en riktig medicin det funkar oftast bäst. Frågar du mej så är det Waterlife:s mediciner som är bäst i 95 % av fallen. Så slipper du ha ihjäl växterna med salt. Sedan en sak till, visst den sjuka fisken kanske inte går att rädda men du räddar antagligen den fisken som inte sjuknat in än om du medicinerar. Costia är dessutom en stresssjukdom så du kanske förvärrar problemen genom att byta vatten.
                              Samtidigt skall inte vattenbyten störa om man gör dem små & täta....men medicin behövs om man skall bli av med sjukdomen....
                              Senast redigerad av tummen; 16 August 2007, 10:23.
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...