de bara dör och dör..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EMarleene
    • July 2007
    • 13

    de bara dör och dör..

    Jag håller på att bli galen. Jag har nu haft mitt akvarium med platy ett par veckor nu. Och alla vatten värden är helt som de ska (perfekta som de sa på djuraffären när vi var in och testade)

    Trots detta blir fisk efter fisk sjuk utan synliga problem och dör så småningom. Fenorna dras ihop och fisken simmar vid ytan eller på botten och gömmer sig bäst de kan. Sedan dör de efter ett tag.

    På djuraffären sa de för några dagar sedan att det antagligen var ett bakterieangrepp och att detta var vanligt. Rekommenderade oss att ha i jodfritt salt i vattnet och det har vi gjort. De som var sjuka när vi hade i slatet verkade piggna på sig ordentligt, men dog sedan i alla fall. En fisk kunde inte ens simma rakt innan saltet, men såg ganska normal ut efteråt, men dig se. De fortsätter bara att bli sjuka och dö. Nu har 2 nya blivit dåliga..

    Hur mycket salt ska man ha i 375 liter för att få bort sånt här? eller vad kan det annars vara för fel och hur gör man..

    Är ju inte helt sugen på att ha i medicin som tar bort baterierna heller eftersom detta även slår ut hela akvariet. Kanske är det det som måste till i alla fall, vad vet jag.
  • 3 guppy
    • February 2007
    • 2068

    #2
    Ursprungligen postat av EMarleene
    Jag håller på att bli galen. Jag har nu haft mitt akvarium med platy ett par veckor nu. Och alla vatten värden är helt som de ska (perfekta som de sa på djuraffären när vi var in och testade)

    Trots detta blir fisk efter fisk sjuk utan synliga problem och dör så småningom. Fenorna dras ihop och fisken simmar vid ytan eller på botten och gömmer sig bäst de kan. Sedan dör de efter ett tag.

    På djuraffären sa de för några dagar sedan att det antagligen var ett bakterieangrepp och att detta var vanligt. Rekommenderade oss att ha i jodfritt salt i vattnet och det har vi gjort. De som var sjuka när vi hade i slatet verkade piggna på sig ordentligt, men dog sedan i alla fall. En fisk kunde inte ens simma rakt innan saltet, men såg ganska normal ut efteråt, men dig se. De fortsätter bara att bli sjuka och dö. Nu har 2 nya blivit dåliga..

    Hur mycket salt ska man ha i 375 liter för att få bort sånt här? eller vad kan det annars vara för fel och hur gör man..

    Är ju inte helt sugen på att ha i medicin som tar bort baterierna heller eftersom detta även slår ut hela akvariet. Kanske är det det som måste till i alla fall, vad vet jag.
    Hur mycket salt vet jag inte.

    men däremot är det nog den svårbotade TORPEDSJUKAN som dina fiskar drabbats av.

    Kommentar

    • saltbiff
      • December 2006
      • 607

      #3
      Ja eller så beror det på att guppy å platy är så hårt odlade så att de blir drabbade av sjukdomar lättare...Jag har testat både guppy å platy men de bara dog å dog å dog,så jag gav upp!

      5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av saltbiff
        Ja eller så beror det på att guppy å platy är så hårt odlade så att de blir drabbade av sjukdomar lättare...Jag har testat både guppy å platy men de bara dog å dog å dog,så jag gav upp!
        FEL FEL FEL!!!!!!!! Det är INTE aveln som gör att fiskarna dör, speciellt inte med de symptom du beskriver, skaffa du en bra fiskmedicin, det hjälper nog mycket bättre än saltet skall du se, redan sjuka fiskar blir nog ALDRIG friska av endast salt; bakterierna finns ju kvar!!!!!!! Dessutom är ju inte dina fiskar det minsta bräckvattenbundna så därför tror jag nog mer på stora vattenbyten, tätt efter varandra plus medicinering. DÅ slutar de dö!

        Jag blir SÅÅÅ trött på att många som misslyckas med levandefödare tenderar att skylla på "sönderavlade" fiskar istället för att kolla om deras skötsel kanske inte varit vad den borde....jag skulle nog kunna påstå att det i de flesta fall är akvaristens fel att fiskarna blir sjuka, eller så kommer problemen från affären eller andra akvarister via nya fiskar (eller växter). Överbefolkade akvarier tenderar också att utlösa sjukdomsutbrott eftersom fiskarna stressas och motståndskraften då blir sämre mot olika smittor.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Det skulle kunna vara nitrit iofs då det är nystartat
          Senast redigerad av eriahl; 01 August 2007, 22:28.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av eriahl
            Det skulle kunna vara nitrit iofs då det är nystartat
            Receptet är ändå detsamma; vattenbyten och medicin för att häva sjukdomen. De hopklibbade fenorna tyder på någon bakterie.....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Om det skulle vara nitrit är vattenbyten bra. Men det är ju ingen sjukdom, nitrit alltså. Nu är det iofs inte ovanligt med problem med levandefödare som guppy tex
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av eriahl
                Om det skulle vara nitrit är vattenbyten bra. Men det är ju ingen sjukdom, nitrit alltså. Nu är det iofs inte ovanligt med problem med levandefödare som guppy tex
                Menhon hade ju fått det diagnosticerat som em bakteriesjukdom, varför då inte skaffa nå´t som tar död på bakterierna.... och sluta skylla problemen på fiskarna.... (se ovan)
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Ursprungligen postat av EMarleene

                  På djuraffären sa de för några dagar sedan att det antagligen var ett bakterieangrepp och att detta var vanligt. Rekommenderade oss att ha i jodfritt salt i vattnet och det har vi gjort
                  Antagligen bakteriehistoria men inte helt hundra var dom

                  Ursprungligen postat av tummen
                  Menhon hade ju fått det diagnosticerat som em bakteriesjukdom, varför då inte skaffa nå´t som tar död på bakterierna.... och sluta skylla problemen på fiskarna.... (se ovan)
                  Låter inte otroligt men kan vara parasiter oxå.
                  Senast redigerad av eriahl; 01 August 2007, 23:01.
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • saltbiff
                    • December 2006
                    • 607

                    #10
                    Ursprungligen postat av tummen
                    FEL FEL FEL!!!!!!!! Det är INTE aveln som gör att fiskarna dör, speciellt inte med de symptom du beskriver, skaffa du en bra fiskmedicin, det hjälper nog mycket bättre än saltet skall du se, redan sjuka fiskar blir nog ALDRIG friska av endast salt; bakterierna finns ju kvar!!!!!!! Dessutom är ju inte dina fiskar det minsta bräckvattenbundna så därför tror jag nog mer på stora vattenbyten, tätt efter varandra plus medicinering. DÅ slutar de dö!

                    Jag blir SÅÅÅ trött på att många som misslyckas med levandefödare tenderar att skylla på "sönderavlade" fiskar istället för att kolla om deras skötsel kanske inte varit vad den borde....jag skulle nog kunna påstå att det i de flesta fall är akvaristens fel att fiskarna blir sjuka, eller så kommer problemen från affären eller andra akvarister via nya fiskar (eller växter). Överbefolkade akvarier tenderar också att utlösa sjukdomsutbrott eftersom fiskarna stressas och motståndskraften då blir sämre mot olika smittor.
                    Ehum,ja det var känsligt märker jag... Ja men jag tycker iallafall att det är märkligt att det BARA var guppy å platy som dog hos mig...ingen annan,inte mina supergamla kardinaltetror eller min gamla algätare..ingen annan..bara gyppy å platys som är odlade ganska hårt...kooonstigt! De bara smalnade av å dog.

                    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                    Kommentar

                    • EMarleene
                      • July 2007
                      • 13

                      #11
                      Det är inget fel på själva vattnet det har vi kollat. Allt ser jättebra ut, precis som det ska. Akvariet är inte nystartat, fiskarna är dock relativt nytillsatta. Tror nog kanske på att fiskarna har fått med sig nå skit från djuraffären eller liknande.. har också sett tendenser till att de fiskar som dött har varit lite halvkassa från början. Har en hel del fiskar som varit med sen början som inte visar de minsta tendenserna till att bli sjuka.
                      På djuraffären sa de att det ofta var så också, att de "svagare" fiskarna var mer mottagliga för bakterier osv. Det är dessutom framförallt fiskar från ett ställe som har dött. Bara några enstaka från de andra. Har köpt fisk från 3 olika ställen för att inte det ska bli inavel sen.

                      jaja.. jag får se vad som händer. Jag får köra på som jag har gjort och se hur det fortskrider. Ser jag att fler nya fiskar blir sjuka nu så får jag väl ta i med "hårdhandskarna" så att säga..

                      Kommentar

                      • Healena
                        • May 2006
                        • 1440

                        #12
                        Jag tror levandefödare numera är "svåra" fiskar.

                        Jag har platys tillsammans med fembandsbarber, och medans platysarna faller ifrån den ena efter den andra med olika symptom och med jämna mellanrum - simmar fembandsbarberna och malen runt helt obekymrat!!! Detta har pågått i över ett år..

                        Eftersom jag ej har problem med varken barberna eller malen borde ju det knappast vara p.g.a sjukdom eller kasst vatten....

                        Sönderavlade? Svaga? Vet ej....
                        Senast redigerad av Healena; 03 August 2007, 09:12.
                        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #13
                          Korallplaty..

                          Har jag och har inte förlorat en enda.. Köpta på Akvarielagret i Bromma i STHLM.. Man kanske kan forska var de köper ifrån så kanske din handlare kan beställa där också??? Generellt verkar de veta var de ska handla fisk från, tycker jag...
                          De verkar lite tåligare eller så har jag bara haft tur...

                          Jag tror absolut att de är sönderavlade, det man kan göra är att kolla var de kommer ifrån.. Svenska uppfödare är tydligen bäst eller t ex tyska medan asiatiska uppfödare många gånger inte bryr sig om mer än massproduktion så de kan generellt sett vara av sämre kvalité..

                          Jag själv lyckas alltid glömma dessa väsentliga frågor när jag står i affären och ser en söt fisk
                          Senast redigerad av Katharina; 04 August 2007, 11:26.
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • gizmogirl
                            • August 2006
                            • 2214

                            #14
                            jag har inte haft problem med mina levandefödare på flera år, det enda problemet skulle då vara att de ynglar av sig som sjutton .Visst finns det dåliga exemplar men börjar också tröttna på detta att man skyller på sönderavel så fort någon har problem med Guppy o platy.

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Man kan inte direkt säga att vill du ha en fisk som tål allt så ta guppy nuförtiden. Det har inget med ursprungsfrågan att göra egentligen. Sen finns det förmodligen affärer som odlar själva och har tåligare så värt att fråga när man köper som sagt.
                              Sen får man nog räkna ett par veckor som nystartat akvarium.
                              Senast redigerad av eriahl; 04 August 2007, 11:43.
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...