Guppyhonor som dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pumba
    • January 2007
    • 345

    #16
    Ursprungligen postat av lmo
    Lycka till

    Har inte black mollys lite speciella krav på vatten, jag skulle ju vilja ha några andra fiskar i akvariet också inte bara black mollys.

    Svärdbärare har jag 3 st 2 hanar och 1 hona inte optimalt kanske, men 2 st honor dog på kort tid köpte de i en för mig ny butik i en ny stad vet ej om de inte klarade vattenbytet från de affären till mitt vatten körde med inkoppning som vanligt, vet inte om de är känsliga eller om de var dåliga redan från början såg dock pigga ut i affären tog ungefär 1,5 till 2 veckor så var de döda
    Har inte märkt att Mollys har några mer specialla krav än andra fiskar.
    kör mina ihop med platys, svärbärare, neontetror, sorgmanteltetror och zebrafisk.
    hade mollys i mitt guppy kar innan men de trivdes inte pga storleken på karet

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #17
      Ursprungligen postat av Katharina
      Jag tror inte att de är stressade utan jag tror att de svälter ihjäl eller är svaga från början... Jag har mina Odlade Endlers och de är jättetåliga men det tog ett tag innan jag lärde mig hur jag skulle mata dem för att de inte skulle hungra ihjäl efter en förlossning..

      De äter inte sina avkomma precis som Endlers utan bara enstaka yngel som simmar dåligt och efter förlossning så var de klena ibörjan och rovgiriga vid matning.. Ger frysmat och ibland babyciklidpellets för att ge damerna en stärkande måltid efter förlossning... Nu är alla friska och starka..
      Kul att det funkar bättre för dig nu då! Ja de är antagligen hungriga efter födseln, och då är det inte konstigt att de äter upp skadade/dåliga yngel, det är ett enkelt sätt att "återföra" proteiner. Det skadar alltså inte att mata bra straxt omkring det att honorna skall föda.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #18
        Ursprungligen postat av Pumba
        honorna är kännsliga som tusan, tycker hanarna är det med, har inte haft en hon (som är köpt i butik) som levt mer än 5 månader.
        hanar har jag haft några som blivit ungefär det dubbla.
        riktig skitfisk har det tyvärr blivit, säljs billigt, odlas som fan vilket leder till problem och de säljs hela tidne massor då de dör som flugor.

        Alla snackar om växter för att ynglerna ska klara sig, har aldrig lyckats få några yngel att överleva tack vare växter, inte ens i guppykaret med 15st Guppe och mängder med javamossa och div andra växter, tar 2-3 dar sen är hela yngelkullen uppkäkad av de större Guppy...

        Den levandefödare jag tycker är lättast är Black molly, får inte så stora kullar men de växer fort och kan släppas ut rätt fort från yngelkaret, Platy är ganska bra med men de växer sakta och vill gärna jaga varandra i yngelkaret vilket kan få vissa att dö.
        Svårast tycker jag nog svärdbärare är, en hona jag hade fick 50 talet yngel, ingen av dessa klarade sig då de bråkade så pass med varandra så de dog ut själva.
        Har en ny kull på G med svärdbärare vilken dag som, hoppas på att den ska bli bra.
        Jag tror du haft ordentlig otur med dina guppy, gör ett nytt försök någon gång, du kan ju köpa ungfiskar från privatpersoner nästa gång du vill prova. DÅ kanske det går bättre. Tyvärr så är ofta akvarieaffärernas guppy kommer från odlingar i ostasien, och de är inte aldeles säkert att de är i någon bra kondition när de kommer till akvarieaffären och du köper dem. De KAN också ha varit ganska gamla från början när du köpte dem, och då är det inte konstigt att/om de dör efter "bara" 5 månader. De har väl en max ålder på 1-2 år som MEST. Hoppas ditt akvarieliv blir bättre framöver.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        Arbetssätt...